TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Gt4 st205

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #169877  av Andy_Celica

Er den dumpen som er ringet rundt standars på alle 3gen 3sgte??

Samt er det mulig å fjerne den?? det kommer 2 rør fra(sitter 1 skrue og 1 rør på hver port totalt 4 da) eksosmanifoilen og det kommer 2 slanger fra insugsmanifoilen (sikkert vakum)
Vedlegg
dump
dump
haha.JPG (69.75 kiB) Vist 567 ganger

#169878  av Andy_Celica

her ser du bilde av de røra på manifoilen som jeg snakker om
Vedlegg
bedre bilde her, av det jeg mener.
bedre bilde her, av det jeg mener.
Demontere bilen 010.jpg (533.15 kiB) Vist 553 ganger

#169905  av Larsen

Lurer på om det ikke er en EGR ventil jeg. Den kan jo også fjernes, men det er litt mer arbeid enn med dump ventilen.

#169907  av maxgets

Det er en bit fra als(antilag) som du bare kan la være.. har ikke noe å si..
Dumpen sitter i bakkant på luftfilterboksen din. svart rund ting som går inn i boksen

#169914  av w-master

Andy_Celica skrev:her ser du bilde av de røra på manifoilen som jeg snakker om
De rørene har ikke jeg på min bil :?

#169915  av Andy_Celica

er de der pga at det er en wrc bil??

#169917  av Andy_Celica

Larsen skrev:Lurer på om det ikke er en EGR ventil jeg. Den kan jo også fjernes, men det er litt mer arbeid enn med dump ventilen.
hva er en EGR ventil god for da?

#169918  av Andy_Celica

maxgets skrev:Det er en bit fra als(antilag) som du bare kan la være.. har ikke noe å si..
Dumpen sitter i bakkant på luftfilterboksen din. svart rund ting som går inn i boksen
ALS (antilg) hva er det??

#169920  av Larsen

Andy_Celica skrev:
Larsen skrev:Lurer på om det ikke er en EGR ventil jeg. Den kan jo også fjernes, men det er litt mer arbeid enn med dump ventilen.
EGR er en ventil som dytter eksosen inn i innsuget for å få ned avgass utslipp.

#169921  av Andy_Celica

Larsen skrev:
Andy_Celica skrev:
EGR er en ventil som dytter eksosen inn i innsuget for å få ned avgass utslipp.
Er det en fordel?? og stemmer det at disse bare sitter på wrc bilene?

#169924  av Larsen

Det er nok antilag systemet som maxgets sier. Den sitter bare på wrc versonen.

#169926  av Andy_Celica

Larsen skrev:Det er nok antilag systemet som maxgets sier. Den sitter bare på wrc versonen.
oki, takker for hjelpen

#169936  av CelicaTurbo

mye varierende her, men ventilen som er sirklet rundt er orginal dumpventil. Den er montert på alle orginale 3. gen 3S-GTE motorer. Denne kan fjernes om man erstatter den med en annen på et vis, og tetter slangen som går til innsuget om man ikke bruker en resirkulerbar ventil. Rørene på eksosmanifolden er i forbindelse med antilag'en og eksisterer som sakt kun på WRC-modellen. Oppgaven til disse rørene er (ved hjelp av dumpventilmekanismen) å gi oksygen til forbrenningen i eksosmanifolden når antilag aktiveres. Dette kan ikke aktiveres på WRC og er kun montert for syns skyld i forbindelse med rallyreglene. Altså om man fjerner dumpventilen så blind av de rørene slik at de er skikkelig tett, og husk at hva du blinder med bør tåle litt varme ;)

#169951  av maxgets

CelicaTurbo skrev:mye varierende her, men ventilen som er sirklet rundt er orginal dumpventil. Den er montert på alle orginale 3. gen 3S-GTE motorer. Denne kan fjernes om man erstatter den med en annen på et vis, og tetter slangen som går til innsuget om man ikke bruker en resirkulerbar ventil. Rørene på eksosmanifolden er i forbindelse med antilag'en og eksisterer som sakt kun på WRC-modellen. Oppgaven til disse rørene er (ved hjelp av dumpventilmekanismen) å gi oksygen til forbrenningen i eksosmanifolden når antilag aktiveres. Dette kan ikke aktiveres på WRC og er kun montert for syns skyld i forbindelse med rallyreglene. Altså om man fjerner dumpventilen så blind av de rørene slik at de er skikkelig tett, og husk at hva du blinder med bør tåle litt varme ;)
Sikker på det?
Vanlig st205 så sitter dumpen rett på luftfilterboksen.
Også hvordan har han koblet på den hks dumpen om den med sirkel er dump også?

#169957  av Andy_Celica

CelicaTurbo skrev:mye varierende her, men ventilen som er sirklet rundt er orginal dumpventil. Den er montert på alle orginale 3. gen 3S-GTE motorer. Denne kan fjernes om man erstatter den med en annen på et vis, og tetter slangen som går til innsuget om man ikke bruker en resirkulerbar ventil. Rørene på eksosmanifolden er i forbindelse med antilag'en og eksisterer som sakt kun på WRC-modellen. Oppgaven til disse rørene er (ved hjelp av dumpventilmekanismen) å gi oksygen til forbrenningen i eksosmanifolden når antilag aktiveres. Dette kan ikke aktiveres på WRC og er kun montert for syns skyld i forbindelse med rallyreglene. Altså om man fjerner dumpventilen så blind av de rørene slik at de er skikkelig tett, og husk at hva du blinder med bør tåle litt varme ;)
så med andre ord, la den stå der??