TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mer hk...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #170026  av christer

lyst å ta ut flere hk av motoren, hva annbefales? turbo, kompressor, chip el.?

#170027  av tojo

Bytte til turbomotor. :wink:

#170075  av sleeper

turbomotor er vel det eneste som er verd pengene!

#170156  av Morten

sleeper skrev:turbomotor er vel det eneste som er verd pengene!
Kommer jo helt an på hva han er ute etter og ønsker med bilen det da. Verd pengene kan det jo være med både NA-trim, kompressor og turbo da.

Men hvis du istedenfor sier at med turbo får du "mest for pengene" er jeg enig :wink: (hehe, ikke noe vondt ment, syns bare det ble litt vel bombastisk)

#170160  av sleeper

Morten skrev:
sleeper skrev:turbomotor er vel det eneste som er verd pengene!
Kommer jo helt an på hva han er ute etter og ønsker med bilen det da. Verd pengene kan det jo være med både NA-trim, kompressor og turbo da.

Men hvis du istedenfor sier at med turbo får du "mest for pengene" er jeg enig :wink: (hehe, ikke noe vondt ment, syns bare det ble litt vel bombastisk)
når jeg tenker meg om så var vel utalelsen min litt overdrevet... :roll:
(regner forøvrig kompressor som turbo jeg, er jo overlading.. :wink: )
stemmer nok dette med mest for pengene!
er også veldig få som har penger nok til og trimme en NA motor til mye hk...

#170367  av tore.breivik

noken her som veit sånn ca pris for en turbomotor? må en bytte bremser å greier? kor fe en tak i en turbomotor med tillhørande deler for å få dette godkjent? har en veldig stor drøm om å parkere en del pappagutter med sportsbiler her omkring.. :twisted:

#170368  av aneriks

du må ikke bytte bremser for og få det godkjent men du må betale en del avgifter ettersom jeg tviler på at bilen din har vært så veldig mange år i norge??
motorimport.dk
eller så kan du søke litt her, er plenty av info om turbo motorer/convertering

#170373  av tore.breivik

huska ikkje heilt korti bilen blei imprtert, men det er vel seks sju år sia trur ej.. kor mange hester er originalbremsene på 2,0 16V godkjent for?

#170385  av CelicaTurbo

Bremsene på europeisk GTi er identisk med de som ble levert på den amerikanske Turbo-utgaven (som også kan godkjennes her til lands). Får du Toyota til å dokumentere at delenummerne er det samme så burde det være nyttig ovenfor biltilsynet. Christian her på forumet fikk en slik liste som dokumenterte at alle delenummer var identisk ihvertfall, men jeg vet ikke hvor omfattende den listen var, kanskje han selv kan belyse det. Ellers er bytte til turbomotor diskutert en del ganger tidligere, og det er en del detaljert informasjon om hva som er nødvendig og hvor motorer kan skaffes fra. Om bilen din har vært 6-7 år i landet siden import vil avgiftene reduseres ganske kraftig, sjekk http://www.toll.no, det er en kalkulator for utregning av avgifter ved endring av motoreffekt, link til kalkulatoren/info på deres forside.

#170399  av tore.breivik

må si jeg er ganske imponert over vennligheten her på forumet! :D takker veldig for all hjelp så langt, kommer skkert til å vere en del inne desse sidene fremmover. Dere er en super gjeng 8)

#170408  av Christian

Bremsene og resten av understellet er likt for GTi og turbo innenfor revisjonene. Har sjekket og delenr er de samme :) Hadde noen faxer her fra ett toyotaverksted som viste dette helt greit. Koster å få det godkjent, men det er selfølgelig det beste/smarteste. Om bilen din har vært i landet i f.eks 7 år er det jo ikke så ille lenger :)

#170767  av tore.breivik

motorn til celica turbo og mr2turbo, er det samme motorn, og passer rett over mellom bilene? etter det ej he skjønt, so heite mr2 turbo motorn 3sgte? meina at den celica motorn ej fann på ebay og heite 3sgte.. passer girkassa mi til dinne motorn? ej he ei 5tr.manuell kasse.. syns det virker litt skummelt å kjøpe motor frå usa, ka om motorn vise sej å berre ha noken kilometer levetid ijenn? noken her som he noke som helst slags erfaring med den slags? :? kansje litt off topic dette her, men håper at det går bra :)

#170768  av Andy_Celica

tore.breivik skrev:motorn til celica turbo og mr2turbo, er det samme motorn, og passer rett over mellom bilene? etter det ej he skjønt, so heite mr2 turbo motorn 3sgte? meina at den celica motorn ej fann på ebay og heite 3sgte.. passer girkassa mi til dinne motorn? ej he ei 5tr.manuell kasse.. syns det virker litt skummelt å kjøpe motor frå usa, ka om motorn vise sej å berre ha noken kilometer levetid ijenn? noken her som he noke som helst slags erfaring med den slags? :? kansje litt off topic dette her, men håper at det går bra :)
det er jo så og si alltid en risk å kjøpe brukt motor, du vet aldrig åssen den er, men hvis du søker litt rundt på søkemotorne på dette forumet, vet jeg at det er en som skal selge en 3sgte med girkasse her, det er kanskje litt mindre risikabelt.

Skal se om jeg finner linken

#170769  av Andy_Celica

tore.breivik skrev:motorn til celica turbo og mr2turbo, er det samme motorn, og passer rett over mellom bilene? etter det ej he skjønt, so heite mr2 turbo motorn 3sgte? meina at den celica motorn ej fann på ebay og heite 3sgte.. passer girkassa mi til dinne motorn? ej he ei 5tr.manuell kasse.. syns det virker litt skummelt å kjøpe motor frå usa, ka om motorn vise sej å berre ha noken kilometer levetid ijenn? noken her som he noke som helst slags erfaring med den slags? :? kansje litt off topic dette her, men håper at det går bra :)
det er jo så og si alltid en risk å kjøpe brukt motor, du vet aldrig åssen den er, men hvis du søker litt rundt på søkemotorne på dette forumet, vet jeg at det er en som skal selge en 3sgte med girkasse her, det er kanskje litt mindre risikabelt.

Her er linken, kan jo alltids sende han et pm
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=