Viser til noe som var skrevet tilere i forumet
Lite skilt bak:
1) Du kan få lite skilt bak dersom FABRIKANTENS avsatte plass ikke er stor nok til vanlig skilt.
Her nytter det altså ikke å ettermontere annen styling osv. for å krympe plassen.
2) Alle biler som typegodkjennes i Norge SKAL ha plass til stort skilt. Det vil derfor i teorien (noen klarer alltid å lure det til) ikke være mulig å få lite skilt bak på en bil som er typegodkjent i Norge, selv om den er bruktimportert.
Eksempel 1: Jeg har en amerikansk utgave av MX-5'en, som blir solgt under navnet "miata" i USA, og denne har noen mindre avvik fra den europeiske MX-5'en, og er derfor ikke typegodkjent i Norge. Lite skilt bak er derfor ikke noe problem, da plassen er for liten... Tilsvarende vil gjelder for noen MR2 med turbo fra USA, en del amerikanere +++.
Eksempel 2: Jeg har en amerikaner som er solgt ny i norge, men plassen er for liten til vanlig skilt. Jeg får IKKE lite skilt, da bilen er typegodkjent, og pr defenisjon har plass til vanlig skilt. Hvis dette ikke er fysik mulig, har leverandøren ikke levert med "ombyggingsdetaljer" som ble benyttet da bilen ble typegodkjent...
Eksempel 3: Ved import av biltype som allerede er typegodkjent, vil det IKKE bli aktuelt med lite skilt bak. Som eksempel 2, men du må selv stå for "ombygging" så det blir plass til vanlig skilt. (Her vil det nok være mye ulik praksis)
Lite skilt foran:
1) Det er fra 31.mai 2005 HELT SLUTT på å tildele små skilter foran.
2) De som har fått lite skilt før 31.mai 2005 kan fortsette å benytte dette for "bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" (sitat fra forskriften).
Det betyr at det er mange som har "lurt til seg" lite skilt på estetisk grunnlag (av typen "det ser jo ikke ut med det store skiltet", eller "jeg har ikke plass i den nye stylingen min") eller funksjonelt grunnlag (av typen "jeg får ikke nok kjøling med det store skiltet i grillen") må levere tilbake.
3) Biler som er typegodkjent i Norge har pr defininsjon plass til vanlig skilt, uansett hvor ille det måtte se ut (ref. alfa-romeo).
En interrestant ting som er verdt å merke seg for de der ute som har fått lite skilt foran, er at det spiller ingen rolle om det er plass til vanlig skilt ANNEN plass. Det skal KUN vurderes om bilen's AVSATTE plass fra fabrikken er stor nok!
Eksempel 1: Jeg har en importert diger amerikansk pick-up (som ikke er typegodkjent i Norge) med innfelt plass foran til skiltet, og fikk derfor lite skilt i 2002. Her er den avsatte plassen fra produsenten for liten, og jeg skal kunne beholde mitt lille skilt, selv om det er god plass andre steder...
Eksempel 2: Jeg har en bil kjøpt ny i Norge, altså typegodkjent, eller en importert bil lik en som er typegodkjent i Norge, men fikk med en eller annen lur forklaring overbevist BT om at jeg måtte ha lite skilt foran. SORRY, men jeg må levere tilbake
Eksempel 3: Jeg har en bil i amerikansk utgave som ikke er typegodkjent i Norge (f.eks. miata, turbo-MR2) hvor det IKKE ER AVSATT plass til skilt foran. SORRY, men her kan det ikke si at den avsatte plassen er for liten, da det ikke er avsatt noe plass, og vanlig skilt kan montere "hvor som helst" foran... Utfordringen blir å overbevise BT om at det ER en avsatt plass og at den ER FOR LITEN, og på den måten beholde det lille skiltet
1992 toyota mr2 turbo x
2002 nissan x-trail
1985 toyota mr2 aw11 Prosjekt
1986 mb 200 x
1968 mini morris