Side 1 av 1
Godkjenning - Lite skilt foran på MK2
Legg innLagt inn:02 mai 2006 00:15
av choff
Hvordan er det å få godkjent lite skilt foran på mr2 mk2 ?
Legg innLagt inn:02 mai 2006 06:43
av Azrael
Etter som jeg har hørt, hvertfall det jeg har fått høre av biltilsynet her jeg bor, er at du må vise bilen til en av dems (biltilsynet) teknikkere. Og at de da er enig med deg om at det ikke er plass til stort skilt på bilens fangere.
Legg innLagt inn:02 mai 2006 07:57
av CelicaTurbo
de fleste biltilsyn har blitt meget strenge på det i det siste så det er nok ganske håpløst å få lov til å ha små skilt fremme, selv med styling som gjør det vanskelig å montere et skilt. Det skader derimot ikke å prøve men du bør ha noen skikkelig argumenter på lager

Legg innLagt inn:02 mai 2006 08:45
av Azrael
Jeg og hørte at de var blitt veldig strenge, men når jeg ringte til Biltilsynet på Gjøvik, så virket det ikke som det var noe problem. Kanskje jeg ringte på en veldig god dag

. Han sa i hvertfall, og jeg siterer; "Kom og vis bilen din til en av våre teknikkere, og hvis de kommer fram til at det ikke er plass til vanlig skilt, så skal ikke det være noe problem."
Jeg ble jo faktisk ganaske sjokkert, for jeg hadde ventet meg en smule mer motvilje

Legg innLagt inn:02 mai 2006 09:39
av funkyfung
etter 1.mai 2005(om jeg husker riktig) er det ikke lov å ha lite skilt fremme på bilen, dette skulle jeg ha men di viste meg bare forskriftene...såe de så
Legg innLagt inn:02 mai 2006 09:44
av funkyfung
Viser til noe som var skrevet tilere i forumet
Lite skilt bak:
1) Du kan få lite skilt bak dersom FABRIKANTENS avsatte plass ikke er stor nok til vanlig skilt.
Her nytter det altså ikke å ettermontere annen styling osv. for å krympe plassen.
2) Alle biler som typegodkjennes i Norge SKAL ha plass til stort skilt. Det vil derfor i teorien (noen klarer alltid å lure det til) ikke være mulig å få lite skilt bak på en bil som er typegodkjent i Norge, selv om den er bruktimportert.
Eksempel 1: Jeg har en amerikansk utgave av MX-5'en, som blir solgt under navnet "miata" i USA, og denne har noen mindre avvik fra den europeiske MX-5'en, og er derfor ikke typegodkjent i Norge. Lite skilt bak er derfor ikke noe problem, da plassen er for liten... Tilsvarende vil gjelder for noen MR2 med turbo fra USA, en del amerikanere +++.
Eksempel 2: Jeg har en amerikaner som er solgt ny i norge, men plassen er for liten til vanlig skilt. Jeg får IKKE lite skilt, da bilen er typegodkjent, og pr defenisjon har plass til vanlig skilt. Hvis dette ikke er fysik mulig, har leverandøren ikke levert med "ombyggingsdetaljer" som ble benyttet da bilen ble typegodkjent...
Eksempel 3: Ved import av biltype som allerede er typegodkjent, vil det IKKE bli aktuelt med lite skilt bak. Som eksempel 2, men du må selv stå for "ombygging" så det blir plass til vanlig skilt. (Her vil det nok være mye ulik praksis)
Lite skilt foran:
1) Det er fra 31.mai 2005 HELT SLUTT på å tildele små skilter foran.
2) De som har fått lite skilt før 31.mai 2005 kan fortsette å benytte dette for "bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" (sitat fra forskriften).
Det betyr at det er mange som har "lurt til seg" lite skilt på estetisk grunnlag (av typen "det ser jo ikke ut med det store skiltet", eller "jeg har ikke plass i den nye stylingen min") eller funksjonelt grunnlag (av typen "jeg får ikke nok kjøling med det store skiltet i grillen") må levere tilbake.
3) Biler som er typegodkjent i Norge har pr defininsjon plass til vanlig skilt, uansett hvor ille det måtte se ut (ref. alfa-romeo).
En interrestant ting som er verdt å merke seg for de der ute som har fått lite skilt foran, er at det spiller ingen rolle om det er plass til vanlig skilt ANNEN plass. Det skal KUN vurderes om bilen's AVSATTE plass fra fabrikken er stor nok!
Eksempel 1: Jeg har en importert diger amerikansk pick-up (som ikke er typegodkjent i Norge) med innfelt plass foran til skiltet, og fikk derfor lite skilt i 2002. Her er den avsatte plassen fra produsenten for liten, og jeg skal kunne beholde mitt lille skilt, selv om det er god plass andre steder...
Eksempel 2: Jeg har en bil kjøpt ny i Norge, altså typegodkjent, eller en importert bil lik en som er typegodkjent i Norge, men fikk med en eller annen lur forklaring overbevist BT om at jeg måtte ha lite skilt foran. SORRY, men jeg må levere tilbake
Eksempel 3: Jeg har en bil i amerikansk utgave som ikke er typegodkjent i Norge (f.eks. miata, turbo-MR2) hvor det IKKE ER AVSATT plass til skilt foran. SORRY, men her kan det ikke si at den avsatte plassen er for liten, da det ikke er avsatt noe plass, og vanlig skilt kan montere "hvor som helst" foran... Utfordringen blir å overbevise BT om at det ER en avsatt plass og at den ER FOR LITEN, og på den måten beholde det lille skiltet
Legg innLagt inn:02 mai 2006 09:45
av funkyfung
Viser til noe som var skrevet tilere i forumet
Lite skilt bak:
1) Du kan få lite skilt bak dersom FABRIKANTENS avsatte plass ikke er stor nok til vanlig skilt.
Her nytter det altså ikke å ettermontere annen styling osv. for å krympe plassen.
2) Alle biler som typegodkjennes i Norge SKAL ha plass til stort skilt. Det vil derfor i teorien (noen klarer alltid å lure det til) ikke være mulig å få lite skilt bak på en bil som er typegodkjent i Norge, selv om den er bruktimportert.
Eksempel 1: Jeg har en amerikansk utgave av MX-5'en, som blir solgt under navnet "miata" i USA, og denne har noen mindre avvik fra den europeiske MX-5'en, og er derfor ikke typegodkjent i Norge. Lite skilt bak er derfor ikke noe problem, da plassen er for liten... Tilsvarende vil gjelder for noen MR2 med turbo fra USA, en del amerikanere +++.
Eksempel 2: Jeg har en amerikaner som er solgt ny i norge, men plassen er for liten til vanlig skilt. Jeg får IKKE lite skilt, da bilen er typegodkjent, og pr defenisjon har plass til vanlig skilt. Hvis dette ikke er fysik mulig, har leverandøren ikke levert med "ombyggingsdetaljer" som ble benyttet da bilen ble typegodkjent...
Eksempel 3: Ved import av biltype som allerede er typegodkjent, vil det IKKE bli aktuelt med lite skilt bak. Som eksempel 2, men du må selv stå for "ombygging" så det blir plass til vanlig skilt. (Her vil det nok være mye ulik praksis)
Lite skilt foran:
1) Det er fra 31.mai 2005 HELT SLUTT på å tildele små skilter foran.
2) De som har fått lite skilt før 31.mai 2005 kan fortsette å benytte dette for "bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" (sitat fra forskriften).
Det betyr at det er mange som har "lurt til seg" lite skilt på estetisk grunnlag (av typen "det ser jo ikke ut med det store skiltet", eller "jeg har ikke plass i den nye stylingen min") eller funksjonelt grunnlag (av typen "jeg får ikke nok kjøling med det store skiltet i grillen") må levere tilbake.
3) Biler som er typegodkjent i Norge har pr defininsjon plass til vanlig skilt, uansett hvor ille det måtte se ut (ref. alfa-romeo).
En interrestant ting som er verdt å merke seg for de der ute som har fått lite skilt foran, er at det spiller ingen rolle om det er plass til vanlig skilt ANNEN plass. Det skal KUN vurderes om bilen's AVSATTE plass fra fabrikken er stor nok!
Eksempel 1: Jeg har en importert diger amerikansk pick-up (som ikke er typegodkjent i Norge) med innfelt plass foran til skiltet, og fikk derfor lite skilt i 2002. Her er den avsatte plassen fra produsenten for liten, og jeg skal kunne beholde mitt lille skilt, selv om det er god plass andre steder...
Eksempel 2: Jeg har en bil kjøpt ny i Norge, altså typegodkjent, eller en importert bil lik en som er typegodkjent i Norge, men fikk med en eller annen lur forklaring overbevist BT om at jeg måtte ha lite skilt foran. SORRY, men jeg må levere tilbake
Eksempel 3: Jeg har en bil i amerikansk utgave som ikke er typegodkjent i Norge (f.eks. miata, turbo-MR2) hvor det IKKE ER AVSATT plass til skilt foran. SORRY, men her kan det ikke si at den avsatte plassen er for liten, da det ikke er avsatt noe plass, og vanlig skilt kan montere "hvor som helst" foran... Utfordringen blir å overbevise BT om at det ER en avsatt plass og at den ER FOR LITEN, og på den måten beholde det lille skiltet
Legg innLagt inn:02 mai 2006 09:45
av Azrael
funkyfung skrev:etter 1.mai 2005(om jeg husker riktig) er det ikke lov å ha lite skilt fremme på bilen, dette skulle jeg ha men di viste meg bare forskriftene...såe de så
Hmm, det var merkelig. Da var nok ikke han jeg prata med helt våken da

. Og det er jo ikke lenge siden jeg ringte de... Men, men, da må jeg finne på noe annet lurt

Legg innLagt inn:02 mai 2006 11:38
av jumbo
funkyfung skrev:etter 1.mai 2005(om jeg husker riktig) er det ikke lov å ha lite skilt fremme på bilen, dette skulle jeg ha men di viste meg bare forskriftene...såe de så
Det er faktisk fremdeles 100% opp til hvert enkelt tilfelle. Ja det er blitt strengere, men noen slik ting som felles praksis fra sak til sak og mellom ulike vegstasjoner finnes ikke. (gjelder alt, ikke bare små skilt)
Legg innLagt inn:03 mai 2006 11:12
av MR2turbo
fra 2002 og til 2005 mener jeg... det var lov dersom du hadde enten en amerikansk bil eller en typegodkjent før 1995 og ikke hadde plass til det store skiltet. så de som har fått tildelt, og godkjent (skrevet i vognkortet) lite skilt fremme i den perioden, vil kunne beholde det. men det er ikke mullig å få tildelt det lille skiltet fremme lenger...
jeg fikk mitt godkjent og innskrevet i 2002... har nå godkjent lite både fremme og bak...
Bak kan du fortsatt få lite skilt om fabrikken ikke har laget god nok plass fo det lille... i praksis japansk- eller usa- importerte biler kun, som har mulighet da...
Legg innLagt inn:03 mai 2006 14:06
av AeZ_
Hvordan er det da å få trykket et lite skilt utenom biltilsynet, til å ha framme? Er det veldig straffbart? hehe
Er vel nesten umulig at dem henger seg opp i at du har lite skilt foran, hvis du blir stoppet?
Legg innLagt inn:03 mai 2006 15:02
av Sven
Får vel 1500 i bot tror jeg. Pluss at du må vise bilen med vanlig skilt.
Men det er jo ikke sikkert de bryr seg om skiltet. Kanskje de bare tenker man fikk det mens det gikk. Vurderte å gjøre det samme selv