TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hestekreftavgift ved turbokonvertering

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #170422  av kvassheim

Ser at flere av gutta boys her inne har konvertert til 2 og 3 gen 3s-gte.
Er ganske fersk mr2-eier, men vet at jeg har funnet lykken i livet.
Min NA har selfølgelig veldig lyst på en slik konvertering, så jeg lurer litt på dette med godkjenning og avgifter..
Det aner meg at staten liker å suge blod akkurat her, men jeg finner ikke noe om akkurat dette her på forumet eller ellers på nettet.
¨Noen som vet noe?

#170429  av CelicaTurbo

har du prøvd det mest innlysende, hos dem som skal ha pengene? ;)

http://www.toll.no

på forsiden: kalkulator for statusendring kjøretøy.

#170431  av Fredrik

Velkommen skal du være!

Her er en kalkulator som regner ut hvor mye avgifter du må betale FØR du prøver å godkjenne på biltilsynet -> http://www.toll.no/templates_TAD/Change ... anguage=NO

Da må du også ha noen papirer.. Litt usikker på hva slags papirer du bør ha og hvor du får tak i disse, men mener bestemt at dette er mulig å finne her på forumet..
TurboKnut her på forumet kan skaffe slike papirer om jeg ikke husker feil..

Det skal sies at ikke alle velger å gå denne veien ;) Er selvfølgelig en fordel om du skulle være utfor ett uhell (med tanke på forsikring osv)..

#170436  av andre 1

Er det noen avgifter i det hele tatt på en bil som er eldre en 10år , bortsett fra nytt vognkort ?????

#170442  av Fredrik

andre 1 skrev:Er det noen avgifter i det hele tatt på en bil som er eldre en 10år , bortsett fra nytt vognkort ?????
Det går etter førstegangs-registrering i Norge..

#170443  av andre 1

aha da er jeg med ...

#170446  av sleeper

andre 1 skrev:Er det noen avgifter i det hele tatt på en bil som er eldre en 10år , bortsett fra nytt vognkort ?????
ja, det går ut ifra når bilen er førstegangsreg i norge! (dvs en bil som er registrert i norge i 2005 blir regnet som en 2005 modell..)

#170451  av kvassheim

CelicaTurbo skrev:har du prøvd det mest innlysende, hos dem som skal ha pengene? ;)

Satset i grunnen på å ta det mekaniske selv, å få kloke kamerathoder til å hjelpe med elektronikken.. Back-cutet i seg selv kommer på 30-40 lapper, så da er det bare den sure avgiften igjen etter som jeg har forstått..

#170520  av CelicaTurbo

kvassheim skrev:
CelicaTurbo skrev:har du prøvd det mest innlysende, hos dem som skal ha pengene? ;)

Satset i grunnen på å ta det mekaniske selv, å få kloke kamerathoder til å hjelpe med elektronikken.. Back-cutet i seg selv kommer på 30-40 lapper, så da er det bare den sure avgiften igjen etter som jeg har forstått..
og regn alltid med uforutsette utgifter, og at slike prosjekter alltid tar lengre tid enn man regner med ;)
 #170574  av Xtr mk2 turbo

Hei har nettopp kjøpt meg en mr2 mk2 som har blitt bygget om til turbo.. Har tidligere vært den stolte eier av en mk1... har ikke testet mk2 en enda fordi jeg må hente den først... men jeg digget kjøre opplevelsen i mk1en så jeg ser frem til mange mange mil i sommer bak rattet i en turbo mk2... har hørt det er litt guffe i de så...

Men så til det store spørsmålet, da min allerede er ombygget så er ikke det noe problem... Men jeg er ikke helt sikker på om alt som skal byttes er byttet.. det som er byttet er MOTOR seff, girkasse, ledningsnett, bak aksling og spindelene bak... samt ny clutsj..

Hvis det er noe som må byttes utover dette hadde det vært fint å få noen tips og tilbakemeldinger.... og så til de papirene man trenger... har noen disse så hadde det vært fint om jeg kunne kopiert disse..

Nå ble det mye her... Men vet dere hvor mye det er forsvarlig og mulig å dra ut av en slik maskin uten å bytte annet en til en større turbo.. og hvor mye er det mulig å få utav en maskin med orginal turbo :P :oops:

#170599  av sleeper

en ting må jeg anbefalle deg og sjekke!

sjekk at det står bensinpumpe fra en turbo i!! mange glemmer og bytte denne fra NA pumpa og da vil du rase med en gnag du prøver og dra mer en 200hk av motoren!

DETTE ER VELDIG VIKTIG!!!

hvis du ikke er sikker så kjøp den en walbro 255l\h pumpe med en gnag så er du på den sikre siden!
 #170603  av cameleon

Xtr mk2 turbo skrev:Hei har nettopp kjøpt meg en mr2 mk2 som har blitt bygget om til turbo.. Har tidligere vært den stolte eier av en mk1... har ikke testet mk2 en enda fordi jeg må hente den først... men jeg digget kjøre opplevelsen i mk1en så jeg ser frem til mange mange mil i sommer bak rattet i en turbo mk2... har hørt det er litt guffe i de så...

Men så til det store spørsmålet, da min allerede er ombygget så er ikke det noe problem... Men jeg er ikke helt sikker på om alt som skal byttes er byttet.. det som er byttet er MOTOR seff, girkasse, ledningsnett, bak aksling og spindelene bak... samt ny clutsj..

Hvis det er noe som må byttes utover dette hadde det vært fint å få noen tips og tilbakemeldinger.... og så til de papirene man trenger... har noen disse så hadde det vært fint om jeg kunne kopiert disse..

Nå ble det mye her... Men vet dere hvor mye det er forsvarlig og mulig å dra ut av en slik maskin uten å bytte annet en til en større turbo.. og hvor mye er det mulig å få utav en maskin med orginal turbo :P :oops:
Du må også notere deg at du må ha bremser som tilsvarer til antall hestene dine. Fikk i alle fall høre det selv av folka. Men nå hadde jeg litt spesielt tilfelle da siden mine bak var større enn de foran :P

#170605  av cameleon

Til meg vil det bli seende ca slik ut.

Engangsavgift for gammelt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 49 857,60
Avgift for motoreffekt: 45 246,28
Avgift for slagvolum: 41 784,00
Engangsavgift: 136 887,88
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 138 188,00

--------------------------------------------------------------------------------

Engangsavgift for nytt kjøretøy:
Avgift for egenvekt: 50 564,80
Avgift for motoreffekt: 120 213,20
Avgift for slagvolum: 41 784,00
Engangsavgift: 212 562,00
Vrakpantavgift: 1 300,00
Totalt 213 862,00

--------------------------------------------------------------------------------

Differanse: 75 674,00
Bruksfradrag (55%) 41 620,77
Tilleggsavgift ved statusendring: 34 053,00

#170627  av hovik

Jeg var hos statens veivesen i høst å hørte ang. godkjenning av turbo motor. De krevde i Skien ( han jeg prata med ):
- Papirer fra import som typegodkjente den bilen med så stor effekt
- Liste fra importor over hvilke deler som må byttes for å tilsvare modell med større effekt.
- Godkjenning fra verksted at alle deler er byttet i henhold til tilsvarende modell med like stor effekt. ( Noe uklart om dette måtte være fra Toyota verksted ). Dette krever de fordi de ikke har tid/ønsker å sjekke alle deler på hele bilen.

Etter tur til Funnemark gav jeg f, og kommer til å kjøre motoren til den raser.