TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Dekkene tar i hjulhus ved full sving

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #170556  av Andre

Hadde bilen på EU kontroll og fikk feil (2er) på ”dekkene tar i hjulhus ved full sving”. Har 7,5x17 ET35 Venom XV1 felger som skal være et TUV godkjent alternativ for MR2. I tillegg må det nevnes at bilen har senkesett som er TUV godkjent.
Nå er det også slik at vinterdekkene mine på 7x15 ET45 felger også tar i hjulhuset ved full sving.
Noen som vet eller tør å spekkulere på hvorfor dette skjer og om der finnes en god løsning på dette problemet?
Har vurdert noen Spacere men vil helst ikke gå for mye ut ift fabrikkspec. som er min ET35 – max ET45.

#170832  av kvassheim

kan du se noen "skrapemerker" etter hjula inni skjermene?
Om det er ute eller inni hjulhuset?

#170833  av kvassheim

hvilke dekk har du på? jeg har 215/40/17 på 7,5x17 wolfrace felger.
dette går helt fint, selv me full sving i godt driv..

#170972  av Andre

kvassheim skrev:kan du se noen "skrapemerker" etter hjula inni skjermene?
Om det er ute eller inni hjulhuset?
Ja, det er skrapemerker etter hjula inni hjulhuset på innsiden av dekka.
kvassheim skrev:hvilke dekk har du på? jeg har 215/40/17 på 7,5x17 wolfrace felger.
dette går helt fint, selv me full sving i godt driv..
Jeg har også 215/40 R17 sommerdekk på Venom felgene og 195/55 R15 vinterdekk på Fundmetal felgene og begge alternativene tar inn i hjulhuset ved full sving, selv når bilen står stille :shock:

#171001  av w-master

Hadde 215/40/17 på min gamle mr2 å da var den senket 40mm i tillegg. Da tok den ikke borti hjulbuene.. :?

#171050  av chris

Jeg føyer meg inn i rekken av de som har 215/40-17 foran, på 7.5" brede felger.. og ingen problemer med det.. men innpresset husker jeg ikke. Felgene er Rial Monza.

#171084  av Andre

Sendte PM til "Hot Chilli" som hadde denne posten ang dette prob. http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=14936
Han hadde samme problem på sin 91 MR2 og slik jeg forstod det så mente han at dette hadde med hvor mye sving det var mulig å gi på styringen (og selvfølgelig dekkdim/felg). Han sa videre at det var forskjell på styringsoppsettet for biler med og uten servo. Hans kombinasjon med rev 1 bil uten servo og rev 2 oppheng for servo, ga i hans tilfelle altså for stort svingvinkel.

Til dere som ikke har prob. med 215/40 7/7,5/8x17 ET35 eller mer, hvilken rev har dere på understell/oppheng og har dere servo styring?

#171094  av chris

Andre skrev: Til dere som ikke har prob. med 215/40 7/7,5/8x17 ET35 eller mer, hvilken rev har dere på understell/oppheng og har dere servo styring?
Jeg har rev2 (1992->), og er med servo.

#171101  av w-master

Andre skrev:Sendte PM til "Hot Chilli" som hadde denne posten ang dette prob. http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=14936
Han hadde samme problem på sin 91 MR2 og slik jeg forstod det så mente han at dette hadde med hvor mye sving det var mulig å gi på styringen (og selvfølgelig dekkdim/felg). Han sa videre at det var forskjell på styringsoppsettet for biler med og uten servo. Hans kombinasjon med rev 1 bil uten servo og rev 2 oppheng for servo, ga i hans tilfelle altså for stort svingvinkel.

Til dere som ikke har prob. med 215/40 7/7,5/8x17 ET35 eller mer, hvilken rev har dere på understell/oppheng og har dere servo styring?
Jeg hadde '91 mod.

#171109  av Andre

w-master skrev:Jeg hadde '91 mod.
Var det med eller uten servo og husker du hvor mye innpress du hadde på felgen?

#171113  av w-master

Andre skrev:
w-master skrev:Jeg hadde '91 mod.
Var det med eller uten servo og husker du hvor mye innpress du hadde på felgen?
Var uten servo. Vet ikke innpress da felgene fulgte med bilen når jeg kjøpte den.

#171295  av Neemi

Jeg har 91 modell og kjørte med 215/45-17 ET 35 uten problemer.
Ingen servo på min.

#171298  av Dalan

Ingen problem med 90-modell 215\40\17 8" innpress 40 her i gården
Null servo

#171304  av lasse

Har kjørt med både 7,5" og 8" 17"ET 35 på bilen min uten problemer (215-40, -91 uten servo)

#171841  av Andre

Kan dette prob. ha med utslagslengden på styringen å gjøre? Når jeg legger over i full sving så virker det nesten som om det ”mangler en stopper”, for hjulene kan virkelig slå ut i en stor vinkel.

Forrige eier skiftet ”styrestagene” på bilen og jeg tror det kan være flere deler i styringen som er skiftet. I tillegg så har jeg selv byttet komplett nav til 92+ for å få oppgradert bremsene men problemet var der allerede før jeg byttet nav.

Har lest litt rundt på forumene samt sjekket EPCen og funnet ut at det er en del forskjell på styringskomponentene mellom de forskjellige rev, med og uten servo. Skal forsøke å summere opp her så jeg håper dere som har peiling kan korrigere og event gi noen tips.

Det er forskjell på rattutvekslingen mellom rev 1 uten servo (3,7 tror jeg) og med servo (3,2) samt rev 2 med servo (3,1).
Tannstangen og styrestaget (indre del) for bil med og uten servo er forskjellig.
Nav og oppheng er forskjellig mellom revisjonene og for bil med eller uten servo.

Slik jeg oppfatter det så er vandringen på tannstangen og lengden på styrestagene kortere for servo. Geometrien på opphengspunktet vet jeg ikke noen om men jeg trodde egentlig de var like.

På min bil er det ikke servo og jeg lurer da på om kanskje det kan være montert feil styrestag som igjen fører til for stort rattutslag. Hvordan utskiftingen av selve opphenget (altså komplett nav) påvirker dette vet jeg ikke så jeg håper noen av dere kan svare.

Løsningen som ”hot-Chili” har på dette vil nok fungere da det bossen som settes på vil begrense vandringen inn mot endestopperen på tannstangen, men det er jo en viss fare for at hullene i enden av tannstangen dekkes til og at det blir trykk under manskjettene.