TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Jordingsproblem

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #170780  av sexten

Jeg har nylig skifta til en Pioneer DEH-9600MP spiller fra en billig Sony-spiller.
Det problemet jeg har nå er at det virker som om spilleren ikke får god nok jording.

Per i dag så har jeg forsterekeren under passasjersetet som er jordet litt lenger bak i karosseriet (skrapt av lakk).
CD-spilleren er jordet omtrent akkurat der den er montert, på en skrue i karosseriet (tynn kabel riktignok) samt jeg har brukt den originale jordingskabelen også (for å forsikre meg, trodde jeg).

MEN! Problemet er at CD-spilleren har virket nogenlunde bra en periode, men nå for tiden så skrur spilleren seg av og på HELE tiden! Midt under kjøring/spilling så begynner den å pipe, kjører ut dekselet og skrur seg av. Så 5-10 minutter senere så begynner den å komme av og på med 1 sekunds mellomrom før den kommer "helt" på og virker i nye 5-10 minutter før samme prosedyre gjentas.

Jeg regner med dette er et jordingsproblem, så jeg har rotet litt baki der, og det jeg fant ut er at det virket som om spilleren brukte antennekabelen min :shock: som jordingspunkt. Etter at jeg koblet fra denne antennekabelen så virket spilleren helt fint, trodde jeg, til den i dag begynte med AKKURAT samme rutine som før.

Om jeg ikke finner ut noe nytt i dag så tror jeg at jeg lager nye jordingskabler til både spiller og forsterker, i dimensjonen 1m^2 :P
I den forbindelse så lurte jeg på hva dere har brukt som jordingspunkt for spiller og forsterker?

En annen teori jeg har er at det kanskje er den gamle (innebygde/originale) forsterkeren som lager krøll? Har det noe for seg/er ufarlig å kutte strømmen/jordingen til den på noen måte? I så fall hvordan?

Håper på kyndig hjelp (all hjelp er egentlig hjertelig velkommen :wink: ). På forhånd takk!

#170795  av sexten

Kan jo også legge til at det har "smelt" i høyttalerene når jeg skrur av spilleren siden dag 1. Vet ikke om dette skyldes dårlig jording i forsterker eller spiller?
Har spekulert i brente linjeutganger, men det virker jo ulogisk siden det har vært der siden dag 1?

#170796  av Andy_Celica

sexten skrev:Kan jo også legge til at det har "smelt" i høyttalerene når jeg skrur av spilleren siden dag 1. Vet ikke om dette skyldes dårlig jording i forsterker eller spiller?
Har spekulert i brente linjeutganger, men det virker jo ulogisk siden det har vært der siden dag 1?
akkurat sånn var min da jeg brente linjeutgengen pga for dårlig jording fra dag 1. hvis forstrkeren ikke får jord der han skal ha det, trekker han jord fra linje utgangene, og da ryker den lile sikringen som sitter der (jeg hadde mp80 og det kostet meg egentlig 1000 kr å fikse den, men fikk mygla det igjennom siden jeg jobba på torshvo da og vi solgte pioneer)

men du kan jo alltids høre med butikken du kjøpte den ifra, den kan jo faktisk ha vært defekt fra dag1

#170801  av @lpher

Andy_Celica skrev: akkurat sånn var min da jeg brente linjeutgengen pga for dårlig jording fra dag 1. hvis forstrkeren ikke får jord der han skal ha det, trekker han jord fra linje utgangene, og da ryker den lile sikringen som sitter der (jeg hadde mp80 og det kostet meg egentlig 1000 kr å fikse den, men fikk mygla det igjennom siden jeg jobba på torshvo da og vi solgte pioneer)
Bingo :)
Andy_Celica skrev: men du kan jo alltids høre med butikken du kjøpte den ifra, den kan jo faktisk ha vært defekt fra dag1
Neppe...dessverre... :wink: Meeen...det er lov å prøve seg da :)

#170804  av Andy_Celica

@lpher skrev:
Andy_Celica skrev: akkurat sånn var min da jeg brente linjeutgengen pga for dårlig jording fra dag 1. hvis forstrkeren ikke får jord der han skal ha det, trekker han jord fra linje utgangene, og da ryker den lile sikringen som sitter der (jeg hadde mp80 og det kostet meg egentlig 1000 kr å fikse den, men fikk mygla det igjennom siden jeg jobba på torshvo da og vi solgte pioneer)
Bingo :)
Andy_Celica skrev: men du kan jo alltids høre med butikken du kjøpte den ifra, den kan jo faktisk ha vært defekt fra dag1
Neppe...dessverre... :wink: Meeen...det er lov å prøve seg da :)
Ja alltid lov å prøve seg.

#170899  av lexusmann

Når det nevnes her, så smeller det av og til i subben når jeg skrur på anlegget...nå kommer jeg ikke på hvilken det er, men Alfern vet det...er en JBL sak..kan dette ha noe med for dårlig jording? jeg jorda i setebeltefestet...var korteste vei fra subben...

#170900  av Andy_Celica

lexusmann skrev:Når det nevnes her, så smeller det av og til i subben når jeg skrur på anlegget...nå kommer jeg ikke på hvilken det er, men Alfern vet det...er en JBL sak..kan dette ha noe med for dårlig jording? jeg jorda i setebeltefestet...var korteste vei fra subben...
det går bra å jorde alle steder der det ikke er punktsveiset.
Det beste er å borre hull i karoseriet et sted, slipe rundt på begge sider, skru igjennom en god og solid bolt, med skiver laget av kobber, og ha tektyl på begge sider etter at du har skrudd til skikkelig, detter fungerer desidert best, da blir du kvitt alle jordings problemer. :P

#170974  av mr_2

hvorfor kan du ikke jorde der det er sveist?

#170983  av Andy_Celica

mr_2 skrev:hvorfor kan du ikke jorde der det er sveist?
pga at der det er punktsveiset vil det ha like mye gjenomgang, så helst på store flater, som siter sammens med store deler av bilen som ikke er punkt sveiset. og det er jeg erfart etter å ha ødelagt 2 spillere.

#171110  av mr_2

okei da :)