TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo Timer pÃ¥ Diesel (D4D)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #171172  av Goose

Som de fleste har sikkert fått med seg så har jeg byttet Yoatan til en annen Yota:)

bilen har en 1,4 D4D motor med 90HK og 190Nm mellom 1800-3000 rpm.

Det jeg lurer på om det er nødvendig eller om det er fordell å ha turbo timer på den?

Noen som har peiling?

#171198  av Goose

Så mange turbo eksperter her og så legger dere flate på Diesel?

hehe, ja arter dere nå ja :lol:

Komigjen da, er det ingen som har noen konstruktivt å si om Turbotimer og diesel?

#171206  av Fred

Jeg mener det at det ikke har noe for seg på en slik orginal bil. Er jo ikke no vits å ruse til 6000 o/min før du vrir av tenninga, men med normal kjøring før parkering, tror ikke jeg det er no problem altså!

#171211  av Larsen

Tror eksosen på diselen har lavere temperatur enn bensin også.

#171221  av GT4 CS

Har blitt fortalt at det ikke er noe poeng og la bilen stå på tomgang og kjøle da det er TDI. Ikke klarer man få rødglødende manifold med tdi heller som jeg har vært borti. Og tro meg, har prøvd hehe. Men dette gjelder ford da, mulig andre bilmerker anbefaller kjøling selv med tdi. Står det ikke noe om det i instruksjonsboka så burde det ikke være noe behov

#171222  av sindrejl

er overhode ikke behov for det på tdi :) er snakk om når det begynner å bli mye hester, over 200 at det kan være kjekt å ha, fremdeles ikke nødvendig i det hele tatt. Men på biler med tja.. 250-300hk og bensin som gjør eksosen veeldig varm og man kjører veeeldig hardt, kunne det være greit med turbotimer så man slipper å vente i 2-3min :)

#171249  av Goose

nlight skrev:en 1.4TDI er vel neppe en motor som blir dratt ut på gira så veldig mange ganger på tur hjem fra handleturen? :)
Du burde prøve den 1,4D4D motoren til Toyota. Du blir ovverrasket hvor turtalsvillig den dieselen er og hvor godt den egentlig drar til tross av 1,4 liter.

men blir neppe grise kjøring, er ikke derfor jeg kjøpte diesel men jeg vet at mange som har audi tidlig A4 med 1,9 tdi og de venter 1 min før de slår av motoren. derfor spør jeg om det er nødvendig
fordi jeg gidder ikke å vente og turbotimer er ikke dyr så...

#171292  av nlight

Sier ikke at 1.4D4D`en er lat, elsker spreke dieselmotorer selv.
Men turbotimer er vel noe man til daglig ikke trenger. Sikkert greit når man kjører på bane osv, men ellers syns jeg det er unødvendig.

#171330  av Christian

Jeg har en turbotimer på min mil (mr2'en), men bruker den nesten aldri. Kjører normalt det siste minuttet og stopper motoren. Nekter å tro at det vil være nødvendig på en disel :)

PÃ¥ bane er det en annen sak da, men det er vel ikke spes. relevant...

#171337  av Goose

Christian skrev:Jeg har en turbotimer på min mil (mr2'en), men bruker den nesten aldri. Kjører normalt det siste minuttet og stopper motoren. Nekter å tro at det vil være nødvendig på en disel :)

Oki, da sparer jeg den utgiften.

Hehe tror ikke jeg skal kjøre yarisen på banen nei, ført det er en yaris, anne det er en diesel, tredje kona hadde drept meg :lol:

#171373  av Christian

Goose skrev:
Christian skrev:Jeg har en turbotimer på min mil (mr2'en), men bruker den nesten aldri. Kjører normalt det siste minuttet og stopper motoren. Nekter å tro at det vil være nødvendig på en disel :)

Oki, da sparer jeg den utgiften.

Hehe tror ikke jeg skal kjøre yarisen på banen nei, ført det er en yaris, anne det er en diesel, tredje kona hadde drept meg :lol:
:mrgreen:

#175041  av teknikeren

Goose skrev:
nlight skrev:en 1.4TDI er vel neppe en motor som blir dratt ut på gira så veldig mange ganger på tur hjem fra handleturen? :)
Du burde prøve den 1,4D4D motoren til Toyota. Du blir ovverrasket hvor turtalsvillig den dieselen er og hvor godt den egentlig drar til tross av 1,4 liter.

men blir neppe grise kjøring, er ikke derfor jeg kjøpte diesel men jeg vet at mange som har audi tidlig A4 med 1,9 tdi og de venter 1 min før de slår av motoren. derfor spør jeg om det er nødvendig
fordi jeg gidder ikke å vente og turbotimer er ikke dyr så...
Toyotas D4D motoren er heftig, har selv yaris som arbeidsbil og den har D4D`n på 90hk og må bare si den er god ja! drar godt og bruker omtrent ikke diesel.

#175065  av Goose

jupp, den du har den nyere typem med dreiemoment på 190Nm mellom 1800 og 3000 rpm?

#175270  av teknikeren

Goose skrev:jupp, den du har den nyere typem med dreiemoment på 190Nm mellom 1800 og 3000 rpm?
har en 2005 modell jeg verso seff siden det er jobb bilen.