TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• kjøp av mr2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #171473  av Pitchyou

hei vurderer å kjøpe meg mr2 og lurer på ett par ting?

1. skal clutsh pedalen være tung å trykke inn?
2. skal bremse pedalen være tung å trykke inn?
3. skal 5the gire var tyngere en de andre?

noen som vet?

har ikke fått prøve kjørt bilen enda, men den virker veldig ok lite eller inga rust, ingen anmerkninger på naf kontroll, motoren så ganske strøken ut, men lakken var helt ræva! kan 69000kr være en ok pris?

bilen er en 1990 model gti som har gått 148000km

på forhond takk=)

#171481  av RPM

69000 hørtes slitent ut, må være en anleggs mr2 med boggi

#171501  av christer

se om det eletriske virker ihvertfall. (speil og vindu), 5-gir har ikke jeg merket på min men 2-gir er ikke helt bra på min.
 #171523  av kake

Andread skrev: 1. skal clutsh pedalen være tung å trykke inn?
Med originalclutch som er i orden skal den være ganske lett.
Andread skrev: 2. skal bremse pedalen være tung å trykke inn?
Litt. Kommer ann på hva du er vandt med og sammenligner med. Det kan være at det er luft i systemet eller slitte klosser/skiver.
Andread skrev: 3. skal 5the gire var tyngere en de andre?
Å skifte til 5.gir ? Nei. Skift girolje til Redline MT-90 (Fåes kjøpt hos mekonomen). Det er den beste olja til GTi kassa. Du får en mykere og smidigere kasse etter en stund med den.
 #171528  av Pitchyou

kake skrev:
Andread skrev: 1. skal clutsh pedalen være tung å trykke inn?
Med originalclutch som er i orden skal den være ganske lett.
Andread skrev: 2. skal bremse pedalen være tung å trykke inn?
Litt. Kommer ann på hva du er vandt med og sammenligner med. Det kan være at det er luft i systemet eller slitte klosser/skiver.
Andread skrev: 3. skal 5the gire var tyngere en de andre?
Å skifte til 5.gir ? Nei. Skift girolje til Redline MT-90 (Fåes kjøpt hos mekonomen). Det er den beste olja til GTi kassa. Du får en mykere og smidigere kasse etter en stund med den.
hmm da er vell clutsjen gåen da...

tja det er den hareste bremsen jeg har kjent, har bare kjørt nyere japse biler...

kan hende, men de 4 første girene var veldig gode:)

får jo en god del penger og tid til overs så jeg kan skifte "småting"

#171542  av Larsen

1. Hvis klutsjen er tung å trykke inn så er det vel noe galt med selv "stemplene" på clutsjen ikke clutsjen selv. Slitt klutsj merkes på at den slipper da klutsjen er ute og gir på litt.

2.Høres ut som om bremseforsterkeren ikke fungerer.

3. 2 og 5 gir har en tendes til å bli slitte, men etter hva jeg vet så skal det ikke være veldig vanskelig å få dem i gir, selv om de er slitte.

#171560  av Pitchyou

1. hvis clutsjen skal være lett å tryke inn så er det nokk iallfall no feil nedi der:P

2. hmm kansje motoren må være på for at bremseforsterkeren skal fungere? hadde ikke motoren i gang så det kan jo hende det var derfor bremsepedaln var tung å trykke inn...

3. 2 gire var helt fint, måtte bare ta litt ekstra i for å få den i 5 gir.

håper på å få prøvd bilen litt i morgen, ingenting å si på prisen iallfall...

#171565  av jumbo

At clutchen skal være rimelig lett matcher ikke mine erfaringer i det hele tatt. Samtlige 10-12 biler jeg testet før jeg kjøpte min egen bil, samt begge clutchene jeg har hatt i min har vært rimelig harde sammenlignet med mer "normale" biler. Tror nok det er rimelig vanlig for mr2, hvertfall mkII som du vurderer.

#171566  av sindrejl

Larsen skrev:1. Hvis klutsjen er tung å trykke inn så er det vel noe galt med selv "stemplene" på clutsjen ikke clutsjen selv. Slitt klutsj merkes på at den slipper da klutsjen er ute og gir på litt.
Mr2chris sin mr2 har veeeeldig tung pedal, og den clutchen funker som fjell :)
Larsen skrev: 2.Høres ut som om bremseforsterkeren ikke fungerer.
Tror du ikke dem hadde oppdaga det på naf? samt at bremsene er veldig tunge på 90-91, spesielt kontra nyere japanske biler som han har kjørt før :)
Larsen skrev: 3. 2 og 5 gir har en tendes til å bli slitte, men etter hva jeg vet så skal det ikke være veldig vanskelig å få dem i gir, selv om de er slitte.
stemmer veldig det der, en god måte å sjekke clutch/gir på er å gi flatt jern i 1.gir og når du har "på-tide-å-skifte-gir" turtallet, så smekk den rett i 5.gir og slipp ut clutch kjapt. Er den slitt så vil den ruse på turtallet, er den bra stand så vil giret smekke rett i og bilen kakke ganske hardt :)
Sist redigert av sindrejl den 07 mai 2006 22:52, redigert 1 gang totalt.

#171567  av Larsen

Andread skrev:
2. hmm kansje motoren må være på for at bremseforsterkeren skal fungere? hadde ikke motoren i gang så det kan jo hende det var derfor bremsepedaln var tung å trykke inn...

Antagelig vis så er 5 giret helt ok også. Det er sånt man må teste da motoren går!

http://members.aol.com/mr2mkii/lookfor.htm

#171570  av jumbo

Andread skrev:1. hvis clutsjen skal være lett å tryke inn så er det nokk iallfall no feil nedi der
Tullball etter min mening. Samtlige mkIIer jeg har hatt befatning med har hatt rimelig hard clutch

Om du bare testet mens bilen sto stille og ikke var i gang, er dette ikke noe å bekymre seg for. Det skal dog ikke være problematisk å få bilen i 5. gir mens du er i fart (tvert imot)
Gjør det... kjøpe såpass gammel bruktbil uten prøvekjøring er helt håpløst

#171579  av Pitchyou

oki får prøve litt att og fram!

takk for hjelpen så langt:)

#171603  av kake

Det der med clutchen kommer ann på hva man er vant med Jumbo. Du syntes kanskje den er hard, men kanskje du sammenligner med Yaris'er og Polo'er med 1 liters motorer ? :) Jeg kjører endel lastebil og større biler så jeg er vant med tunge greier, det er kanskje derfor jeg syntes den er rimelig lett ? :wink:

#171635  av chris

sindrejl skrev:
Larsen skrev:1. Hvis klutsjen er tung å trykke inn så er det vel noe galt med selv "stemplene" på clutsjen ikke clutsjen selv. Slitt klutsj merkes på at den slipper da klutsjen er ute og gir på litt.
Mr2chris sin mr2 har veeeeldig tung pedal, og den clutchen funker som fjell :)
Men jeg har turbo, og den var VESENTLIG tyngre enn på GTi'en.