TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motor typer MR2 MKII?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #171958  av joachims

Jeg er ikke helt inne i alle modell betegnelsene på mr2 motorer, er det noen som kan forklare meg det? tenker mest på hva som er 156hk, 175 hp og turbo på 225 og 240???

Ser også at på ebay selges det turbomotorer til MR2. Noen som vet om dette er svært mye jobb å montere? Jeg må nok uansett sette bort den jobben til noen, men greit å ha ca time anslag.

Ellers tar jeg også tips på performance oppgradering av 156hk til noe større. Hva er enklest? billigst?

Har forsøkt å søke litt, men mange artikler blir litt vel teknisk for meg.

#171967  av aneriks

156hk er europa utgaven av gti fra 90-95
175hk er europa utgaven av gti fra 95-
133hk er us utgaven 91-
tror europa og usa utgaven av mr2 turbo har 204 hk, men er ikke helt sikker.
225hk er japan 90-95
245hk er japan 95-
tror dette skal stemme sånn nogenlunde i alle fall.
 #171968  av Ivar

joachims skrev:Jeg er ikke helt inne i alle modell betegnelsene på mr2 motorer, er det noen som kan forklare meg det? tenker mest på hva som er 156hk, 175 hp og turbo på 225 og 240???

Ser også at på ebay selges det turbomotorer til MR2. Noen som vet om dette er svært mye jobb å montere? Jeg må nok uansett sette bort den jobben til noen, men greit å ha ca time anslag.

Ellers tar jeg også tips på performance oppgradering av 156hk til noe større. Hva er enklest? billigst?

Man har primært to motorer. 3S-GE og 3S-GTE, hvorav sistnevnte er turbomotor. Førstnevnte er en såkalt NA-motor, naturally aspirated, altså ikke turbo.

Førstnevnte har i utgangspunktet 156 og sistnevnte omtrent 220. Disse motorene har kommet i forskjellige generasjoner, såkalte revisjoner. I Europa er det snakk om revisjon 1 (rev1) fra 1990 til og med 1991. Revisjon 2 går fra 1992 til og med 1993. Revisjon 3 går fra 1994 til med 1996. Revisjon 4 eksisterte i 1997 og revisjon 5 i 1998. (Dette må taes med en klype salt. Jeg tar sikkert feil på årstallene.)

Opp gjennom årene har begge motorene fått diverse oppgraderinger og mere hester.

Dette var kortversjonen.

Hvis artiklene blir for tekniske for deg så bør du frastå fra å ta mekanikerjobbene selv.

#171973  av joachims

Takker...

Som jeg skrev vil jeg nok sette bort en slik jobb.

Vet dere hva som må byttes på en mr2 91mod med 156hk for å få inn en 204hk turbo motor? Tenker også å godkjenne det om mulig, inkl betaling av avgift.

ser f.eks på ebay at et firma selger:

/Quote/

Your Swap Includes The Following:

Block, Turbo, Intake Manifold , Complete Head, Sensors, exhaust Manifold, Fuel Rail, Injectors, Distributor, Starter, Throttle Body Ignition Wires, Power Steering Pump, Engine with 5spd Tranny, Un-cut Wiring & ECU

/Quote/

Er dette nok? Regnet på det, og en "pakke" kommer på ca 18000 inkl mva og frakt levert Halden.
 #171982  av mr.two

joachims skrev:Jeg er ikke helt inne i alle modell betegnelsene på mr2 motorer, er det noen som kan forklare meg det? tenker mest på hva som er 156hk, 175 hp og turbo på 225 og 240???

Disse emnene blir diskutert 10 ganger om dagen, søk en gang til. Du må klare å lese deg til det hvis du er keen på å lære, og selv om det kan virke komplisert for deg så kommer det nok. Er relativt enkelt det meste av det. det finnes forøvrig masse sider på nettet som dekker alle steg i motorbytte.

156 & 175hk modellene har motorkode 3s-ge 90'-93' gikk med 156hk motor og 94'> gikk med 175hk motor.

201/225/245hk turbo modellene heter 3s-gte. 201hk modellen står i US turbo, altså de som kalles org.turbo modell her i Norge. 225hk motorene er de japanske gen.2 motorene frem til 94. 94> kalles gen.3 og har 245hk, også for det meste på det japanske markedet, står i årsmodeller 94>.

Det finnes også 3s-fe og 5s-fe, men de har jeg ingen info om. Har sett et fåtall mr2'er med 5s-fe motorer i Norge, disse er non turbo med litt lavere hk tall en 3s-ge ettersom hva jeg kan huske. Er vel i utganspunktet laget for det amerikanske markedet.

Det er litt jobb å montere en turbomotor i en ikke turbo, men alt etetrsom hvilken revisjon du ønsker å bruke. Innenfor hver revisjon passer det meste overens med hverandre, alstå har du en 91' 3s-ge er en 92' jap. 3s-gte (225hk) plug n play (uten at jeg sier det med 110 % sikkerhet), begge er rev.2. Men velger du å sette inn en revisjon 3 3s-gte (94>) i en 91' så vil du måtte koble litt i ledningsnettet og bytte litt småfix.
Selve byttet klarer du iløpet av en helg med hjelp av en kompis.

Den enkleste "performance" modden du kan gjøre hvis du vil ha ordentlig power er å bytte til turbo, men dette er ikke den billigste varianten. Den billigste er da heller ikke like effektiv, men er vel heller ikke altfor dårlig hvis man ikke stiller de altfor store kravene. Vanligste å gjøre på en 3s-ge er å skifte luftfilter og eksos. Man kan jo også gå på med diverse porting og rive ut interiør for å lette bilen, Husk at vektredusering er mer effektivt enn å øke hk. Ved "trimming" utover dette på en na (naturally aspirated) kan det begynne å bli dyrt, så kanskje det ikke ble så billig alikevel. Mest verdi for pengene får du med en turbomotor, men dette er kun min påstand.

Og jeg kan ikke få sagt det nok ganger, SØK.

#174248  av AeZ_

Hm, er litt usikker på en ting..
NÃ¥r 2 gen motoren kom, satt det ct20 turbo i den? Eller ct26?
Eller var det ct26 i 2gen i alle land , untatt Japan?

#174256  av Andy_Celica

AeZ_ skrev:Hm, er litt usikker på en ting..
NÃ¥r 2 gen motoren kom, satt det ct20 turbo i den? Eller ct26?
Eller var det ct26 i 2gen i alle land , untatt Japan?
Ct26 sitter i 2gen. 3gen som har ct20b

#174257  av Larsen

Sitter vel ct26 i alle 2 gen mr2er, men i japan ble den levert med kjeramisk aksling i stedet for stål, samt at med den japanske 102? oktanen kunne de dytte ut 20 hk mer. ct20 kom fra 3 gen motorene.

#174291  av CelicaTurbo

som Larsen skriver, ct20b kom på 3. gen motorer fra slutten av 93 og senere, med unntak av motorer fra USA som aldri fikk den motorgenerasjonen. Men, japanske 2. gen turbomotorer ble levert med en ct26 med keramisk aksling. På disse står det "twin entry ceramics power" (?) på toppdekselet istedenfor "twin entry turbo". Jeg har ikke kjørt noen bil med en slik turbo og har hørt lite om den, men har lest ting som tyder på at den oppleves som trangere i toppen av turtallet enn ct26 gjør :)

#174302  av Larsen

joachims skrev:Takker...

Som jeg skrev vil jeg nok sette bort en slik jobb.

Vet dere hva som må byttes på en mr2 91mod med 156hk for å få inn en 204hk turbo motor? Tenker også å godkjenne det om mulig, inkl betaling av avgift.

ser f.eks på ebay at et firma selger:

/Quote/

Your Swap Includes The Following:

Block, Turbo, Intake Manifold , Complete Head, Sensors, exhaust Manifold, Fuel Rail, Injectors, Distributor, Starter, Throttle Body Ignition Wires, Power Steering Pump, Engine with 5spd Tranny, Un-cut Wiring & ECU

/Quote/

Er dette nok? Regnet på det, og en "pakke" kommer på ca 18000 inkl mva og frakt levert Halden.
Det skulle jo holde det, men syns det var litt rimelig for "hele pakka". Ang timer så tror jeg du må regne med en del. Du bør absolut disponere løfte bukk og en ekstra hobby mekaniker.

#174303  av AeZ_

men hvor mange hk utgjør egentlig en ORGINAL 2gen med ct20 ?

#174306  av Larsen

AeZ_ skrev:men hvor mange hk utgjør egentlig en ORGINAL 2gen med ct20 ?
Da er den jo ikke orginal lenger :D

Med mindre du øker trykket så vil du ikke få noen nevneverdig forandring i HK. Er vel bare det at ct 20 turboen har tidliger spool up og holder trykket lengre på turtallet.