joachims skrev:Jeg er ikke helt inne i alle modell betegnelsene på mr2 motorer, er det noen som kan forklare meg det? tenker mest på hva som er 156hk, 175 hp og turbo på 225 og 240???
Ser også at på ebay selges det turbomotorer til MR2. Noen som vet om dette er svært mye jobb å montere? Jeg må nok uansett sette bort den jobben til noen, men greit å ha ca time anslag.
Ellers tar jeg også tips på performance oppgradering av 156hk til noe større. Hva er enklest? billigst?
Har forsøkt å søke litt, men mange artikler blir litt vel teknisk for meg.
Disse emnene blir diskutert 10 ganger om dagen, søk en gang til. Du må klare å lese deg til det hvis du er keen på å lære, og selv om det kan virke komplisert for deg så kommer det nok. Er relativt enkelt det meste av det. det finnes forøvrig masse sider på nettet som dekker alle steg i motorbytte.
156 & 175hk modellene har motorkode 3s-ge 90'-93' gikk med 156hk motor og 94'> gikk med 175hk motor.
201/225/245hk turbo modellene heter 3s-gte. 201hk modellen står i US turbo, altså de som kalles org.turbo modell her i Norge. 225hk motorene er de japanske gen.2 motorene frem til 94. 94> kalles gen.3 og har 245hk, også for det meste på det japanske markedet, står i årsmodeller 94>.
Det finnes også 3s-fe og 5s-fe, men de har jeg ingen info om. Har sett et fåtall mr2'er med 5s-fe motorer i Norge, disse er non turbo med litt lavere hk tall en 3s-ge ettersom hva jeg kan huske. Er vel i utganspunktet laget for det amerikanske markedet.
Det er litt jobb å montere en turbomotor i en ikke turbo, men alt etetrsom hvilken revisjon du ønsker å bruke. Innenfor hver revisjon passer det meste overens med hverandre, alstå har du en 91' 3s-ge er en 92' jap. 3s-gte (225hk) plug n play (uten at jeg sier det med 110 % sikkerhet), begge er rev.2. Men velger du å sette inn en revisjon 3 3s-gte (94>) i en 91' så vil du måtte koble litt i ledningsnettet og bytte litt småfix.
Selve byttet klarer du iløpet av en helg med hjelp av en kompis.
Den enkleste "performance" modden du kan gjøre hvis du vil ha ordentlig power er å bytte til turbo, men dette er ikke den billigste varianten. Den billigste er da heller ikke like effektiv, men er vel heller ikke altfor dårlig hvis man ikke stiller de altfor store kravene. Vanligste å gjøre på en 3s-ge er å skifte luftfilter og eksos. Man kan jo også gå på med diverse porting og rive ut interiør for å lette bilen, Husk at vektredusering er mer effektivt enn å øke hk. Ved "trimming" utover dette på en na (naturally aspirated) kan det begynne å bli dyrt, så kanskje det ikke ble så billig alikevel. Mest verdi for pengene får du med en turbomotor, men dette er kun min påstand.
Og jeg kan ikke få sagt det nok ganger, SØK.
Mr2 Turbo Gen. 3.