TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Katalysator??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #18999  av Leon

Jeg måtte bytte en pakkning som ligger mellom katalysatoren og eksosen som går til motoren. Det er jo da veldig lett å fjerne katalysatoren og bare lage et rakt rør som da erstatter katalysatoren. Vil dette være skadelig for motoren min?Vil det være noe merkbart på tanke med hk?(mr 2 mkII NA)..Jeg har planer om å sette på effektanlegg senere, må jeg ikke da fjerne katalysatoren?

#19006  av Foe

Det er jo ikke helt 100% lov å fjærne katalysatoren da..
Det vil ikke skje noe med motoren din, kanskje litt høyere lyd, og muligens litt mere effekt?

Du kan fortsatt beholde cat'en om du setter på effektanlegg, og dette er faktisk rimelig smart med tanke på at du sikkert vil bilen godkjent? :)

Du får jo kjøpt High flow cat, som ikke stjeler så mye effekt fra motoren, og fortsatt beholder bilen din lovlig ;)
 #19013  av Leon

takker for infoen. :)
Tanken bak det hele er jo da å bare ta vare på katalysatoren. sette den på igjenn når jeg skal vise bilen.Hvis jeg skal ta den av, så lager jeg et rør med fester, sånn som er på katalysatoren nå. Så hvis det er noe hester å hente her?, så tror jeg at jeg skal gå for det.:)

#19023  av kennethx

Hvis du skal ha effekt anlegg på en ikke turbo bil, så må du ikke ta helt av. En ikke turbo bil har serlig lite godt av "for lite" motstand i eksosen. Dem som er proffe på eksos beregner hva som er riktig motstand for nettopp motoren din og lager et anlegg som passer. og kan vel designe det både med og uten cat.

#19051  av Espen H

Min 88 corolla gti-16 har 128hk. I 89 kom samme bilen med katalysator, den har bare 115hk.. Etter det sluttet Toyota med å lage Corolla gti..

SÃ¥ det kan jo hende du merker forskjell mener jeg.
 #19068  av Leon

Er greit at en ikke turbo motor skal ha en viss motstand, men mener du da at maskin vil ta skade av å bare fjerne katalysatoren?

#19081  av kennethx

sikkert ikke med standard eksos, men om du går opp i dimmensjoner på annlegget (effektanlegg)...da blir det en annen historie, og det var det jeg kommenterte lengre oppe :) Men, katalysator er påbudt på alle biler produsert etter 86. Blir du stoppet i en teknisk kontroll vil du jo få litt pes...

#19084  av erling

Leon: Tar ikke skade, men du risikerer å miste effekt hvis eksosen blir for fri. Katten kan du trygt fjerne, men ikke regn med å bli imponert over forskjellen.
kennethx skrev:Men, katalysator er påbudt på alle biler produsert etter 86. Blir du stoppet i en teknisk kontroll vil du jo få litt pes...
Katt er påbudt fra 1.1.1989. Har man katt på eldre enn 89, kan du lovlig fjerne den. Er bilen din regga etter 1.1.1989 og du fjerner katten, får du bare mangellapp om du blir tatt. Dvs om de måler CO-verdien til mer enn 0.5.

#19085  av kennethx

hmm, hvordan snudde det tallet seg opp ned? : :oops: :lol:

Men mangellapp er pes da!