TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Air condition

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #172277  av Helmer

Noen som vet hvor jeg kan få fylt på gass på min CS?
Har vært innom tre toyota forhandlere. men ingen kan hjelpe meg! Fikk høre at det ble brukt en annen type gass fram til 96-97, som da ble ulovlig å bruke. Og den nye gassen fungerte visst ikke på det gamle systemet! Kunne høre med noen som reparerte kjøleskap sa de! Men når jeg kjører toyota å drar til en toyota forhandler, regner jeg jo med at de kan hjelpe meg mer enn en kjøleskapsreperatør!! :?: :roll: :?:
Må da være mulig å få ordna dette selvom bilen er gammel?!?

#172293  av Fred

Den "gamle" gassen, R12, er ikke lovlig å bruke lenger. På bil. Så det greieste er nok å dra til en kjølemontør av no slag ja...
Har hørt no om at det går å bygge om fra R12 til 134??? Men er usikker på hva som er forskjellen, og hva som må gjøres, dette veit sikkert andre mer om enn meg...

#172300  av FireFox

Jeg bare fortsetter her, med et nytt spm: er det sant at man mister endel hk hvis man har på Aircondition?

#172338  av Andy_Celica

FireFox skrev:Jeg bare fortsetter her, med et nytt spm: er det sant at man mister endel hk hvis man har på Aircondition?
alt som sitter extra på veiva tar hk. så ac trenger litt krefter for å dra kompressoren rund, og da mister du noen hester. merkbart er det ikke før du begynner å få mange hester under panseret.

#172344  av @lpher

De fleste av oss har vel leid bil i syden...en eller annen obskur japaner eller koreaner med 1.0 bensinmotor med aircondition..og gjerne 4-5 passasjerer...da MÅ man slå av AC før man begynner å forsere bakker etc :D

Merker det på Supran også...men det heter seg..ifølge manualen...at AC'n slår seg av midlertidig ved hissig kjøring :)

#172365  av cs2451

den trekker litt fordi om du kobler ut ac. pumpa går rundt uansett, med mindre du kobler av reima. den trekker nok litt mindre når du ikke bruker den.

#172366  av larsst185

ac pumpa går ikke rundt med ac av.kun reimhjulet.

#172370  av cs2451

hmm. det viste jeg ikke. takk for det. bare gamle amerikanere som går rundt da kanskje!

#172397  av GT4 CS

Er magnet clutch i våres biler, dvs at det ikke er noe belastning og snakke om som stjeler hk så lenge ac ikke er i bruk. Merker litt tap i draget da den står på. Vet det er mulig og oppdrive erstatningsgass for R12. Men koster vel 3500 eller noe sånt. Så min blir tom noen mnd til. Ang ombygning gjør dem det, de bytter noen pakninger osv, vet ikke helt hvordan det gjøres eller pris
 #172398  av Andy_Celica

Helmer skrev:Noen som vet hvor jeg kan få fylt på gass på min CS?
Har vært innom tre toyota forhandlere. men ingen kan hjelpe meg! Fikk høre at det ble brukt en annen type gass fram til 96-97, som da ble ulovlig å bruke. Og den nye gassen fungerte visst ikke på det gamle systemet! Kunne høre med noen som reparerte kjøleskap sa de! Men når jeg kjører toyota å drar til en toyota forhandler, regner jeg jo med at de kan hjelpe meg mer enn en kjøleskapsreperatør!! :?: :roll: :?:
Fattern driver å designer kjøleskap osv. og de har den pafyllingsstasjonen og gass til kjøleskap på jobben. men tror de skal ha litt for det da. men jeg kan høre med han hvis du er intresert.
 #172418  av w-master

Andy_Celica skrev:
Helmer skrev:Noen som vet hvor jeg kan få fylt på gass på min CS?
Fattern driver å designer kjøleskap osv. og de har den pafyllingsstasjonen og gass til kjøleskap på jobben. men tror de skal ha litt for det da. men jeg kan høre med han hvis du er intresert.
Heeey. Du kan ikke høre for meg også :D "Sniffa" den gassen i mitt anlegg med et lite uhell et par månder tilbake :?
 #172475  av Helmer

Hadde vært gull om du kunne sjekka ut det ja! :) Er jo ikke no særlig varmt med svart bil nå om dagen... 8) 8)
Men er det noen som veit om det går an å ta ut motoren uten at ac gassen går tapt?? Husker den lyden da jeg bytta clutch... Syns ikke det var så kult, 2000 kr rett ut i lufta! Hehe!
 #172477  av Andy_Celica

Helmer skrev:Hadde vært gull om du kunne sjekka ut det ja! :) Er jo ikke no særlig varmt med svart bil nå om dagen... 8) 8)
Men er det noen som veit om det går an å ta ut motoren uten at ac gassen går tapt?? Husker den lyden da jeg bytta clutch... Syns ikke det var så kult, 2000 kr rett ut i lufta! Hehe!
Jeg tokk ut motoren uten på koble fra dette ac. ikke noe problem det.

#172478  av GT4 CS

Skru løs ac<kompressor uten og løsne på slangene, og heng den et lurt sted i bilen så du fortasst for ut motor, er null prob.

#172480  av Helmer

Da bør det vel gå med min å da kanskje?! Er vel stort sett det samme under huven så...