TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• problemer med turbotrykk i 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #172461  av GT4 CS

Begyner og bli seriøst lei problemene med ladetrykksproblenene mine. I vinter slet jeg med at jeg ladet for mye, og nå sliter jeg med og få trykk.
Problemene med dette kom etter at jeg satt inn downpipe. Fant ut etter tips fra sleeper at wg spjeldet tok i downpipe, så jeg slipte vekk litt i flens på downpipe og la på dobbel pakning, da gikk wg spjeld fint. Men for det fikk jeg problemet. Idag satt jeg inn org elbow og cathuset, det hjalp fint lite.
Det rare er at problemet kunn kommer tidvis, jeg kan gi full gass og ladetrykket kommer slik det skal, så bremser jeg ned til der jeg var før jeg ga gass og flater pedalen igjen, og da kommer trykket veldig sakte opp til 0,3-0,4bar(lader 1bar til vanlig). I går f.eks lå den en audi bak og yppa, var litt 2nd gir kjøring ,bilen min dro som den skulle, bremser litt og gir gass igjen, og alt bare butter uten noe ladetrykk.
Byttet og wg klokka mi uten at det hjalp noe. Noen som vet hva disse problemene kan komme av?
Har en bc fra turbosmart og en råtten turboxs rfl dump, t-vsv er utkobblet,2,5" eksos og ingen katalysator.
Har tenkt og kobble vekk bc og fjerne dump for og se om noen av disse kan være synderen.
Er det ikke bc eller dumpen som er synderen nå så er jeg helt blank for hva det kan være. Kunne heller ikke se noen sprekker i eksoshuset til turboen min.
Vedlegg
bil3 035.jpg
bil3 035.jpg (213.26 kiB) Vist 243 ganger

#172464  av larsst185

ingen suse lyder eller nykking når du ikke får ladetrykk?fra bilen altså :lol:

#172470  av GT4 CS

kommer ingen andre lyder en normalt, har jo suse lyd da turboen lader, men nykking er det ikke, bare at bilen "struper" seg litt føles det som. Den akser for det, men ikke stort mer en som en gammel lada med rådebank. Men inni bilen er det nervøse rykkninger da det klikker, så rart problemet kunn kommer tidvis og ikke hele tiden

#172485  av larsst185

Ingen feil koder?Tenker på at ecu stiller ned tenninga pga gåen bankeføler elr no?

#172489  av GT4 CS

ingen feilkoder heller.

#172546  av CelicaTurbo

men hører du godt susing fra turboen når trykket bygger seg sakte opp, mer susing enn hva lave 0.1-0.3 trykk burde gi? I så tilfellet tenker jeg trykklekkasje, kanskje en slangeklemme som ikke alltid klarer å holde. Eventuellt kan wastegateporten kile seg fast i downpipen din når den står fullt åpen, slik at porten ikke lukkes til neste gang du går på gassen..?

#172567  av GT4 CS

Skal gå over en gang til og se jeg fikk på alle klemmer og slanger. Ang suselyden husker jeg ikke helt 100%, så får kjøre meg en tur og lytte litt.

#172613  av kennethx

Bilen min var sånn før jeg byttet bankesenstoren, enten funket det helt fint, eller så gikk det helt elendig. Denne knock-sensoren gav ingen feilkoder.

#172623  av GT4 CS

kennethx skrev:Bilen min var sånn før jeg byttet bankesenstoren, enten funket det helt fint, eller så gikk det helt elendig. Denne knock-sensoren gav ingen feilkoder.
Hadde du problemer med at du ikke fikk opp trykket da?
Er jo mulig min sensor er gåen og

#172626  av sleeper

kan jo gi en logisk forklaring det da... hvis den justerer tenninga sinnsykt tilbake så kan det jo hende at det rett og slett ikke greier og lade mer..!?!?

#172634  av GT4 CS

Litt dyrt og kjøpee ny bankesensor for og sjekke. om jeg napper ut kontakten til den, vil jeg kunne utelukke den da om jeg har samme problem, eller må jeg sette inn en ny.

#172666  av sindrejl

CelicaTurbo skrev:men hører du godt susing fra turboen når trykket bygger seg sakte opp, mer susing enn hva lave 0.1-0.3 trykk burde gi? I så tilfellet tenker jeg trykklekkasje, kanskje en slangeklemme som ikke alltid klarer å holde. Eventuellt kan wastegateporten kile seg fast i downpipen din når den står fullt åpen, slik at porten ikke lukkes til neste gang du går på gassen..?
med tanke på at du måtte modifisere downpipen støtter jeg teorien her ja.. ikke at jeg overhode har peiling, men det virker veldig fornuftig at WGporten faktisk står litt åpent ..

#172708  av GT4 CS

Var det jeg trudde og, så derfor kastet jeg ut den downpipen og satt inn den orginale elbowen, så det er ikke det som er problemet. Hadde jo ikke noe merker inne i downpipe etter jeg slipet vekk litt gods på den.
Vedlegg
merker etter wg spjeld før jeg slipa vekk i flens og la på dobbel pakning
merker etter wg spjeld før jeg slipa vekk i flens og la på dobbel pakning
bil3 039.jpg (147.99 kiB) Vist 239 ganger

#172817  av GT4 CS

Et problem løst, de 2 skruene som holder wg klokka fast i kompressor delen var borte :roll:
Satt inn 2 lengre skruer da gjengene var borte ytterst. Det ble mye bedere, men alikevel opplever jeg problemet noen få ganger, og da i 3 gir, og et par ganger i 5 gir. Om jeg gir forsiktig gass kommer trykket fort, gir jeg bånn pedal er det enkelte ganger trykket kommer litt sent. Skjønner ikke helt dette

#172913  av kennethx

Kan også være t-vis som kødder til. Når jeg drev å mappet på min, så skjedde det rare ting rundt innslag til tvis. Bilen fikk plutselig så grisefeit at breibåndslambdaen viste bare "r" for rich, dvs lavere enn 10.0 på min måler. Og da gikk bilen som en dass. Endte med å trekke av nermere 20% på AFM signalet rundt innslag av tvis for å komme opp i en AF på 12.

Når motoren fikk overhaling i vinter, så fjernet jeg tvis spjelene og nå funker det tilsynelatende mye bedre. Uten å ha justert på noe maps (resatt til ECU) så går den sånn ca i 12 AF under fullt pådrag og bilen drar godt!

Knocksensoren har jeg alt nevnt, men kan i tillegg nevne at jeg hadde en greddy elektronisk boost måler, og den begynnte å viste feil sånn tidvis, til den tilslutt døde helt. Dette var fordi sensoren som lå i motorrommet hadde tatt inn vann, og det funka dårlig :wink: