kake skrev:Da har de som har montert demperne ikke fått topp-skåla nedi sporet tenker jeg. Da må du nok kjøpe nye toppskåler siden dine da sannsynligvis har ødelagte spor muligens. Skal du skifte demperne og ? du kan jo bare holde igjen på selve dempern med en rørtang ellernoe da. eller følge midt første tips ? det funker gullende bra (Hvis ikke sporet er ødelagt da).
De originale fjærene har jo så mye spenn at det er vanskelig å dra topp-koppen rundt når du strammer/slakker toppmuttern, når det er påmontert og bilen er senket ned.
Ok, jeg gir nesten opp snart.
Du kan åpenbart ikke lese.
"Toppkoppen" min roterer ikke. Fjæren min roterer ikke. Fjærbenslageret mitt roterer ikke. Det er demperstempelet som roterer sammen med mutteren.
Ja, for helvete, jeg kan bruke en tang. Dette er ikke anbefalt av Toyota, siden det vil lage riper/hakk i demperstempelet.
Ja, jeg bruker muttertrekker. Det hjelper lite hvis demperstempelet roterer.
Nøyaktig hvilken del på denne McPherson-strutten jeg skal skifte har ingenting å si. Man må løsne på denne mutteren uansett hva man skal bytte. Dette gjelder både fjærer, , "toppkopp" som du kaller det, fjærbenslager og dempere.