TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Demontering av fjærben

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #172604  av Ivar

Hei.

Hvordan får man av toppmutteren på fjærbenet?

Jeg vet at gigantisk tang fungerer, men det har jeg ikke tilgjengelig.

BGB sier "use special tool" og at man ikke skal gripe rundt fjærbensstempelet med en tang. Hva slags "special tool" er dette?

#172622  av Ivar

Jeg har for øvrig brukt muttertrekker og bittelitt varme (kan ikke bruke for mye pga fettet i fjærbenslageret.)

#172627  av Dalan

Sett fjærbeinet tilbake på bilen og løsne den mutteren før du løsner fjærbeinet fra bilen :)

#172635  av Andy_Celica

Ivar skrev:Jeg har for øvrig brukt muttertrekker og bittelitt varme (kan ikke bruke for mye pga fettet i fjærbenslageret.)
Jeg surre litt pair rundt fjerbenet. klemte til med en tang og satte tanga i skrustikke( for å være sikker på at den ikke glap) så skrudde jeg av på toppen med en vanlig 1/2 skralle.

#172665  av Ivar

Dalan skrev:Sett fjærbeinet tilbake på bilen og løsne den mutteren før du løsner fjærbeinet fra bilen :)
Det vil ikke hjelpe overhodet.

Les det jeg skrev en gang til. Det er snakk om at fjærbensstempelet roterer.

Jeg vil vite hva Toyotas "special tool" er.

Jeg vet at en stor tang fungerer, men det er ikke poenget. Det er heller ikke så alt for bra å lage riper og hakk i fjærbensstempelet.

#172679  av CelicaTurbo

har alltid løsnet den mens fjærbenet fremdeles stod i bilen og det har fungert bra. Men, på de fjærbenene jeg har løsnet så er det et spor i øvre del av fjærbenet, der hvor toppfestet som skrues til karosseriet viler, som hindrer rotasjon. Altså, så lenge toppfestet er fast vil ikke stempelstangen rotere heller. Jeg kan ikke huske at dette er annerledes på MR2?

#172681  av kake

Er kun bak man får løsna toppmuttern mens fjærbeinet står på bilen, foran roterer hele greia.

Du må bare finne et eller annet du kan holde igjen med, husker jeg tok å satt 2 maskinskruer inn i hullene i topp-koppen med muttere på begge sider. Så tok jeg en svær tang og holdt igjen de med, mens jeg løsna toppmuttern med en latmannsarm.

#172751  av Ivar

CelicaTurbo skrev:har alltid løsnet den mens fjærbenet fremdeles stod i bilen og det har fungert bra. Men, på de fjærbenene jeg har løsnet så er det et spor i øvre del av fjærbenet, der hvor toppfestet som skrues til karosseriet viler, som hindrer rotasjon. Altså, så lenge toppfestet er fast vil ikke stempelstangen rotere heller. Jeg kan ikke huske at dette er annerledes på MR2?
Det er dessverre annerledes på MR2.

#172794  av kake

Ivar skrev:
CelicaTurbo skrev:har alltid løsnet den mens fjærbenet fremdeles stod i bilen og det har fungert bra. Men, på de fjærbenene jeg har løsnet så er det et spor i øvre del av fjærbenet, der hvor toppfestet som skrues til karosseriet viler, som hindrer rotasjon. Altså, så lenge toppfestet er fast vil ikke stempelstangen rotere heller. Jeg kan ikke huske at dette er annerledes på MR2?
Det er akkurat sånn det er på mr2, men så lenge du har senkefjærer på foran, vil de nok spinne rundt pga at disse er kortere enn originalt. Med originalfjærene så mener jeg å huske at det gikk. Bak går det uansett samme hva fjærer som står på.

#172816  av Ivar

kake skrev:
Ivar skrev:
Det er akkurat sånn det er på mr2, men så lenge du har senkefjærer på foran, vil de nok spinne rundt pga at disse er kortere enn originalt. Med originalfjærene så mener jeg å huske at det gikk. Bak går det uansett samme hva fjærer som står på.
Dette har ingenting med fjærene å gjøre. Hvorvidt det er senkefjærer eller ikke er irrelevant. (Jeg har for øvrig originale.)
Det er stempelet i demperen som roterer rundt. Altså stangen som mutteren sitter fast i. Er det så vanskelig å forstå? :)

Demperhuset roterer ikke. Det er stangen inni som roterer.
Ja, stor tang fungerer. Toyota anbefaler det ikke.
 #172818  av Noface

Bruk muttertrekker til å løsne mutteren!!! Da slipper du å knote og ødelegge noe!

#172820  av kake

Da har de som har montert demperne ikke fått topp-skåla nedi sporet tenker jeg. Da må du nok kjøpe nye toppskåler siden dine da sannsynligvis har ødelagte spor muligens. Skal du skifte demperne og ? du kan jo bare holde igjen på selve dempern med en rørtang ellernoe da. eller følge midt første tips ? det funker gullende bra (Hvis ikke sporet er ødelagt da).

De originale fjærene har jo så mye spenn at det er vanskelig å dra topp-koppen rundt når du strammer/slakker toppmuttern, når det er påmontert og bilen er senket ned.

#172822  av Ivar

kake skrev:Da har de som har montert demperne ikke fått topp-skåla nedi sporet tenker jeg. Da må du nok kjøpe nye toppskåler siden dine da sannsynligvis har ødelagte spor muligens. Skal du skifte demperne og ? du kan jo bare holde igjen på selve dempern med en rørtang ellernoe da. eller følge midt første tips ? det funker gullende bra (Hvis ikke sporet er ødelagt da).

De originale fjærene har jo så mye spenn at det er vanskelig å dra topp-koppen rundt når du strammer/slakker toppmuttern, når det er påmontert og bilen er senket ned.
Ok, jeg gir nesten opp snart.
Du kan åpenbart ikke lese.

"Toppkoppen" min roterer ikke. Fjæren min roterer ikke. Fjærbenslageret mitt roterer ikke. Det er demperstempelet som roterer sammen med mutteren.

Ja, for helvete, jeg kan bruke en tang. Dette er ikke anbefalt av Toyota, siden det vil lage riper/hakk i demperstempelet.

Ja, jeg bruker muttertrekker. Det hjelper lite hvis demperstempelet roterer.

Nøyaktig hvilken del på denne McPherson-strutten jeg skal skifte har ingenting å si. Man må løsne på denne mutteren uansett hva man skal bytte. Dette gjelder både fjærer, , "toppkopp" som du kaller det, fjærbenslager og dempere.

#172824  av kake

Altså hvis ikke topp-koppen roterer sammen med dempern så er den jo ikke nedi sporet sitt som jeg sier :) Er kanskje ødelagt da, siden det muligens er "trøkt" nedpå. For du skal ikke kunne bevege demperstempelet ditt uten å bevege topp-koppen!

Du kan jo prøve å legge noe beskyttelse rundt demperen (noe gummi o.l.) og ta en rørtang utpå der, og prøve å holde igjen på den måten ? :) Eller hvis du kjenner en som er som har litt krefter i nevene :wink:

#172827  av Ivar

Ok, glem det.