TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kammer 3S-GTE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #172706  av Andy_Celica

Jeg har en kompis som sendte bort kammene sine til fyling, sliping og herding, han ble lovet ca 30 hester mere. men det er en sygemotor! Vil jeg få 30 hester mere hvis jeg gjør det samme med kammene mine, eller vil ikke dette ha noe å si siden jeg ikke har sugemotor!

Er helt blank når det gjelder topper på biler :?

Så hadde vært bra med noen svar! :D

PÃ¥ forhand takk :D

#172715  av CelicaTurbo

30hk mer er normalt ganske optimistisk selv for sugemotorer, med mindre det er snakk om en motor med ganske stort volum eller brutale race kammer ;) På din turbomotor med en moderat kamakslen kan du kanskje vinne såpass men jeg har mer tro på at det er mindre, kanskje 15-20 hester. Kamaksler blir mer lønnsomt ettersom du øker flyten i toppen av motor så kombinert med større ventiler osv kan det nok ha mer for seg. Husk også at med kamaksler flytter du dreiemomentet i turtallet, med store kamaksler får du mer dreiemoment på høyere turtall og dermed flere hester, men du vil også tape effekt på lavere turtall så om du bør vurdere kamaksler i din motor avhenger en del av hvilke karakteristika du vil at din motor skal ha. Monterer du en stor turbo som spinner opp ganske sent er det klart at det er en fordel at motoren puster best på det turtallet hvor også turboen gjør mest av seg ;)

#172718  av Andy_Celica

Men uansett så kommer jo turboen ganske sent på st205 org, ca 3500 og det synes jeg er morro, får et lite kick.

Så du mener hvis jeg leter etter effekt på høyt turtal er kammer et must, og hvis det hjelper 15-20 hester, kan jeg jo oxo klare å knocke 350 hester da kanskje, men ventiler og fjærer og sånn får vente til jeg får litt mere penger.

Men takk for tipset! :D

#172719  av CelicaTurbo

med sent tenker jeg noe slikt som 4500 og senere, men ønsker du en mer turtallsvillig motor er kammer et steg i retningen. På en 3. gen motor er det også viktig å omprogrammere dataspruten etter montering av noe som endrer motorens luftegenskaper såpass mye som kamaksler gjør ;)

ellers, jeg hadde nå trodd at du får bra turbotrykk vesentlig før 3500 o/min, men på lavere gir er det vel først på det turtallet at det kicker ja :)

#172724  av Andy_Celica

CelicaTurbo skrev:med sent tenker jeg noe slikt som 4500 og senere, men ønsker du en mer turtallsvillig motor er kammer et steg i retningen. På en 3. gen motor er det også viktig å omprogrammere dataspruten etter montering av noe som endrer motorens luftegenskaper såpass mye som kamaksler gjør ;)

ellers, jeg hadde nå trodd at du får bra turbotrykk vesentlig før 3500 o/min, men på lavere gir er det vel først på det turtallet at det kicker ja :)
Ja det kicker vel på 3500 på 1 og 2 giret, men har jo Apexi Fc, så kan vel bare få mappet den et sted de har peiling på denne hvis jeg bytter kammer.

#172810  av Larsen

Vil tro at det ligger en del base map til 205en ute og, som sikkert gjør jobben lettere.