Regjeringen har lagt frem revidert statsbudsjett hvor det bl.a. er bestemt fullt avgiftsfritak for bioetanol. Dette drivstoffet har ganske høy bankefasthet (oktan) og i Sverige hvor dette er tilgjengelig er det flere bilprodusenter som får sine motorer til å yte dramatisk bedre ved bruk av denne etanolen fremfor vanlig bensin (du kan fylle hva du vil på bilen, men bruk av etanolen kan gi flere titalls hester ekstra). Så, i den anledning har jeg vel to spørsmål, et teknisk og et retorisk:
- kan en av våre gamle slitere bruke dette uten andre modifikasjoner enn en datasprut som er omprogrammert for etanolen, gitt at dyser klarer å levere den økte mengden som etanolen krever?
- Om bilprodusenter også her til lands har tenkt å selge biler som valgfritt kan kjøre på etanol men yter bedre ved bruk av etanol, hva i all verden blir da grunnlaget for beregninger av avgifter?
- kan en av våre gamle slitere bruke dette uten andre modifikasjoner enn en datasprut som er omprogrammert for etanolen, gitt at dyser klarer å levere den økte mengden som etanolen krever?
- Om bilprodusenter også her til lands har tenkt å selge biler som valgfritt kan kjøre på etanol men yter bedre ved bruk av etanol, hva i all verden blir da grunnlaget for beregninger av avgifter?

- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet