TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • bruk av bioetanol på biler med datasprut

  • Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #172711  av CelicaTurbo
 
Regjeringen har lagt frem revidert statsbudsjett hvor det bl.a. er bestemt fullt avgiftsfritak for bioetanol. Dette drivstoffet har ganske høy bankefasthet (oktan) og i Sverige hvor dette er tilgjengelig er det flere bilprodusenter som får sine motorer til å yte dramatisk bedre ved bruk av denne etanolen fremfor vanlig bensin (du kan fylle hva du vil på bilen, men bruk av etanolen kan gi flere titalls hester ekstra). Så, i den anledning har jeg vel to spørsmål, et teknisk og et retorisk:

- kan en av våre gamle slitere bruke dette uten andre modifikasjoner enn en datasprut som er omprogrammert for etanolen, gitt at dyser klarer å levere den økte mengden som etanolen krever?

- Om bilprodusenter også her til lands har tenkt å selge biler som valgfritt kan kjøre på etanol men yter bedre ved bruk av etanol, hva i all verden blir da grunnlaget for beregninger av avgifter? ;)

 #172722  av sleeper
 
du må bytte bensinpumpe, dyser og sprut...
hvis du skal ta ut mye hk (les 400+hk) så må du også nytte slangene til og fra tanken..

er vel også noe med at det er mer koroderende en vanlig bensin på gummislanger osv...

 #172723  av sleeper
 
hvis det blir lett og få tak i dette på den lokale bensinstajonen så kommer jeg til og bygge om til dette iløpet av vinteren! :D

 #172728  av sindrejl
 
er det mye som må gjøres for å få bilen til å gå på dette bortsett fra dyser og datasprut eller er det nok? :) for hvis det blir enkelt å få tak i og avgiftsfritt er det verdt det :P

 #172731  av Andy_Celica
 
Må du ikke stille tenninga? Fir det er jo forskjellig tennin på ossen octan du kjører.

 #172734  av CelicaTurbo
 
Andy_Celica skrev:Må du ikke stille tenninga? Fir det er jo forskjellig tennin på ossen octan du kjører.
både tenning og mengde drivstoff må justeres, derfor datasprut. Bioetanol tåler mer aggresiv tenning men du må også kjøre mye fetere blanding, derfor går forbruket opp med bioetanol. Formålet med avgiftsfriheten er å sørge for at driftskostnadene ikke overstiger vanlig bensindrift, til tross for høyere forbruk av bioetanol. Totalt sett blir det altså ikke så mye billigere å kjøre på det, men det er ganske miljøvennlig. For vår del med sportsbiler mener jeg det er interessant pga dets egenskaper når det kommer til effekt :D

 #172857  av GT_rider
 
Det første har jeg ikke peiling på, men leste en reklameannonse i BT her hinn dagen, om at Saab, hadde utviklet motorer som gikk på Bioetanol som satt i en ny modell de lanserte. Gikk intil videre på vanlig bensin her til lands. Tydeligvis ikke noen heksekunst å omprogramere??

 #175050  av Andy_Celica
 
Men biler som kommer fra japan (som skal ha 102 octan) burde det vel bare være å fylle på etanol pga den er jo 104, eller tar jeg helt feil.

Men uansett kunne tenkt meg å kjørt på den typen bensin! Må jeg kunn bytte dyser siden jeg alt har datasprut og ny bensinpumpe? Eller ma fulerail og rør fra bensintanken og frem oxo byttes?

 #175069  av CelicaTurbo
 
ser ut til at også rør osv må byttes..
 #175114  av jumbo
 
CelicaTurbo skrev:- Om bilprodusenter også her til lands har tenkt å selge biler som valgfritt kan kjøre på etanol men yter bedre ved bruk av etanol, hva i all verden blir da grunnlaget for beregninger av avgifter? ;)
Vel, ettersom de også snakker om å endre avgiftsystemet for engangsavgift til bedre å gjenspeile utslipp, er det jo lov å håpe at hele hk-leddet i den formelen forsvinner. Jepp, vet at det er drømming og lite sannsynlig, men hvis de virkelig mente det de sier ville det være en logisk retning å gå.

En helt annen sak er jo hvor lenge dette drivstoffet forblir avgiftsfritt så snart en signifikant andel av bilparken tar det i bruk og de totale avgiftsinntektene på drivstoff derav stuper...
 #175205  av CelicaTurbo
 
jumbo skrev:
CelicaTurbo skrev:- Om bilprodusenter også her til lands har tenkt å selge biler som valgfritt kan kjøre på etanol men yter bedre ved bruk av etanol, hva i all verden blir da grunnlaget for beregninger av avgifter? ;)
Vel, ettersom de også snakker om å endre avgiftsystemet for engangsavgift til bedre å gjenspeile utslipp, er det jo lov å håpe at hele hk-leddet i den formelen forsvinner. Jepp, vet at det er drømming og lite sannsynlig, men hvis de virkelig mente det de sier ville det være en logisk retning å gå.

En helt annen sak er jo hvor lenge dette drivstoffet forblir avgiftsfritt så snart en signifikant andel av bilparken tar det i bruk og de totale avgiftsinntektene på drivstoff derav stuper...
hehe, ja det er jo også en sak men stiller enda et nytt spørsmål: eventuelle avgifter knyttet til bilers miljøvennlighet skal vistnok i stor grad henge sammen med CO2-utslippet, og biler som går på bioetanol sies å ikke slippe ut CO2. Det er en sannhet med ganske store modifikasjoner for de bilene slipper ut CO2 i aller høyeste grad, men tanken er jo at veksten av det biologiske materialet som brukes i fremstilling av bioetanol forbruker CO2 i samme grad som forbrenningen av bioetanolen produserer CO2. Igjen, det er vel lite sannsynlig at det blir et null-null forhold som utligner hverandre i produksjon/forbruk, spesiellt med tanke på at mye av råvarene som kan brukes for bioetanol allerede blir produsert med andre hensikter, slik som restmateriale fra trevirke og papirproduksjon. Så, med andre ord er det vel liten sjangs for at den globale CO2 forbruket tilknyttet bioetanol vil vokse i samme tempo som CO2 produksjonen fra de nye bilene :lol: Så, hva i all verden blir da grunnlaget for avgift? Skal man beskatte CO2-mengden er det lite sannsynlig at det vil favorisere bioetanolbiler, men om man skal ta hensyn til det globale CO2 forbruket ved produksjon av bioetanol så blir jo spørsmålet hva forholdet mellom forbrukt og skapt CO2 er. Det blir nok en hard nøtt for politikerne :lol:
 #175269  av Andre
 
CelicaTurbo skrev:
jumbo skrev:
CelicaTurbo skrev:- Om bilprodusenter også her til lands har tenkt å selge biler som valgfritt kan kjøre på etanol men yter bedre ved bruk av etanol, hva i all verden blir da grunnlaget for beregninger av avgifter? ;)
Vel, ettersom de også snakker om å endre avgiftsystemet for engangsavgift til bedre å gjenspeile utslipp, er det jo lov å håpe at hele hk-leddet i den formelen forsvinner. Jepp, vet at det er drømming og lite sannsynlig, men hvis de virkelig mente det de sier ville det være en logisk retning å gå.

En helt annen sak er jo hvor lenge dette drivstoffet forblir avgiftsfritt så snart en signifikant andel av bilparken tar det i bruk og de totale avgiftsinntektene på drivstoff derav stuper...
hehe, ja det er jo også en sak men stiller enda et nytt spørsmål: eventuelle avgifter knyttet til bilers miljøvennlighet skal vistnok i stor grad henge sammen med CO2-utslippet, og biler som går på bioetanol sies å ikke slippe ut CO2. Det er en sannhet med ganske store modifikasjoner for de bilene slipper ut CO2 i aller høyeste grad, men tanken er jo at veksten av det biologiske materialet som brukes i fremstilling av bioetanol forbruker CO2 i samme grad som forbrenningen av bioetanolen produserer CO2. Igjen, det er vel lite sannsynlig at det blir et null-null forhold som utligner hverandre i produksjon/forbruk, spesiellt med tanke på at mye av råvarene som kan brukes for bioetanol allerede blir produsert med andre hensikter, slik som restmateriale fra trevirke og papirproduksjon. Så, med andre ord er det vel liten sjangs for at den globale CO2 forbruket tilknyttet bioetanol vil vokse i samme tempo som CO2 produksjonen fra de nye bilene :lol: Så, hva i all verden blir da grunnlaget for avgift? Skal man beskatte CO2-mengden er det lite sannsynlig at det vil favorisere bioetanolbiler, men om man skal ta hensyn til det globale CO2 forbruket ved produksjon av bioetanol så blir jo spørsmålet hva forholdet mellom forbrukt og skapt CO2 er. Det blir nok en hard nøtt for politikerne :lol:

Dette blir jo en vurdering av det store kretsløpet mot det lille/hurtige kretsløpet hva anngår CO2. Bioetanol vil føre til ”tilsvarende” forurensing (en smule mindre) som ved forbrenning av hydrokarboner men til forskjell så kommer altså bioetanolen av en kilde som er i kretsløpet over bakken.
Teknologien på dette feltet har jo egentlig vært tilgjenglig i en årrekke og det er i grunn liten endring i dagens forutsetninger for å velge det ene ”onde” fremfor det andre med unntak av en ting. Tilgjengelighet/etterspørsel av en energikilde og dermed kostnad og politisk vilje. Spørsmålet blir jo da hvor lenge den politiske viljen er til stede for å fore opp under en ny industri før de igjen smeller til med nye avgifter.
 #175314  av jumbo
 
CelicaTurbo skrev:papirproduksjon. Så, med andre ord er det vel liten sjangs for at den globale CO2 forbruket tilknyttet bioetanol vil vokse i samme tempo som CO2 produksjonen fra de nye bilene :lol: Så, hva i all verden blir da grunnlaget for avgift? Skal man beskatte CO2-mengden er det lite sannsynlig at det vil favorisere bioetanolbiler, men om man skal ta hensyn til det globale CO2 forbruket ved produksjon av bioetanol så blir jo spørsmålet hva forholdet mellom forbrukt og skapt CO2 er. Det blir nok en hard nøtt for politikerne :lol:
lol ja, knallbra spm egentlig... problemet er at de sikkert faller tilbake på å helt enkelt beskatte volum vekt og hk :/

 #175342  av Larsen
 
Andy_Celica skrev:Men biler som kommer fra japan (som skal ha 102 octan) burde det vel bare være å fylle på etanol pga den er jo 104, eller tar jeg helt feil.

Men uansett kunne tenkt meg å kjørt på den typen bensin! Må jeg kunn bytte dyser siden jeg alt har datasprut og ny bensinpumpe? Eller ma fulerail og rør fra bensintanken og frem oxo byttes?
Problemer med å bruke bioetanol er for det første at det innholder oksygen, som igjen fører til rust og korrosjon. Problem to er at for å få riktig mengde brensel så trenger du ca 30% mer drivstoff inn i motoren iforhold til bensin.