TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • UniChip VS Apexi Fc Commander

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #173110  av Andy_Celica
 
Hva vil en st205 tjene mest hester på? Unichip eller Apexi Power Fc?

Leste Tråden til Stian og den er bremset på 340 hester med unichip på 1,3 bar.

Og han jeg kjøpte bilen av målte 330 hester på 1,2 bar, med Power Fc?

Variere det 10 hester på 0,1 bar eller er den dårlig mappa, bilen min altså?

 #173142  av CelicaTurbo
 
Det kan like gjerne være forskjell i rullen, de er ikke spesiellt pålitelige fra sted til sted. Eller generell tilstand på motor. UniChip er en piggyback som lurer orginal ECU til å styre motor annerledes ved å manipulere signaler fra sensorer, mens PowerFC erstatter orginal ECU og gir derfor vesentlig bedre kontroll over hva som skal gjøres og er egentlig en vesentlig bedre løsning. I tillegg er det mange flere her til lands som kan programmere en PowerFC om du også installerer datalogit kittet, inkludert at du selv kan programmere om du så ønsker, mens unichip kun kan programmeres av sertifiserte forhandlere. I prinsippet gjør det ingen effektforskjell mellom de to, det hele avhenger av jobben som blir gjort ved programmering og forskjeller mellom dynoer.

edit: og 0.1 bar gir nok større forskjell enn 10hk ja.

 #173143  av Andy_Celica
 
CelicaTurbo skrev:Det kan like gjerne være forskjell i rullen, de er ikke spesiellt pålitelige fra sted til sted. Eller generell tilstand på motor. UniChip er en piggyback som lurer orginal ECU til å styre motor annerledes ved å manipulere signaler fra sensorer, mens PowerFC erstatter orginal ECU og gir derfor vesentlig bedre kontroll over hva som skal gjøres og er egentlig en vesentlig bedre løsning. I tillegg er det mange flere her til lands som kan programmere en PowerFC om du også installerer datalogit kittet, inkludert at du selv kan programmere om du så ønsker, mens unichip kun kan programmeres av sertifiserte forhandlere. I prinsippet gjør det ingen effektforskjell mellom de to, det hele avhenger av jobben som blir gjort ved programmering og forskjeller mellom dynoer.

edit: og 0.1 bar gir nok større forskjell enn 10hk ja.
Du sier at 0,1 gir mere effekt en 10 hk, men kommer ikke det ann på åssen ic du har osv, eller holder den org ic`en til dette! Jeg har jo hand controller til power fc, og der ligger jo innsygs temp på ca 46 grader ved litt har kjøring, men er det full gass i lengere perioder kommer den opp i 60 grader, har dette mye å si?

 #173269  av CelicaTurbo
 
å si at 0.1 bar høyere trykk er mer enn 10 hester er jo en gjetting og avhenger så klart av ganske mye, bl.a. av om innsug/turbin er en stor begrensning når man øker trykket men gitt at motoren din tåler en slik økning vil jeg fremdeles tro at det gir minst 10 hester, opp mot 15 kanskje. Det er en ganske enkel sammenheng mellom turbotrykk og effekt, men sammenhengen er ikke lineær pga at høyere turbotrykk gir høyere mottrykk i turbin og stiller høyere krav til motorens pusteegenskaper (VE). Men, generellt, din motor kjører nå 1.2 bar trykk, det er ca 0.45 bar høyere enn orginalt med ca 90 hester mer enn orginalt om dyno stemmer, det er ca 20hk ekstra per 0.1 bar trykk økning. Som sagt, matematikken gir indikasjoner men ingenting mer, normalt vil økning av hester ved økning av trykk minke ettersom trykket blir høyere pga mange årsaker.

Det avhenger også som du sier av IC men IC'en som står orginalt i din bil er ganske god og trykket gjør liten forskjell her for IC'en klarer uansett å fjerne det meste av varme som blir generert. Det viser de lave temperaturene på 46 grader ganske tydelig. Grunnen til at det over tid øker til 60 grader er at radiatoren din i fronten ikke klarer å kvitte seg med varmen i vannet til IC, derfor, skal du oppgradere er det radiatoren til IC som du bør oppgradere. En temperaturøkning fra 46 grader til 60 grader har liten virkning på motorens effekt, men har en større virkning på risiko for tenningsbank. 60 grader er en øvre grense for hva du ønsker å kjøre med på en godt trimmet motor.

 #173398  av sindrejl
 
Andy_Celica skrev:
CelicaTurbo skrev:Det kan like gjerne være forskjell i rullen, de er ikke spesiellt pålitelige fra sted til sted. Eller generell tilstand på motor. UniChip er en piggyback som lurer orginal ECU til å styre motor annerledes ved å manipulere signaler fra sensorer, mens PowerFC erstatter orginal ECU og gir derfor vesentlig bedre kontroll over hva som skal gjøres og er egentlig en vesentlig bedre løsning. I tillegg er det mange flere her til lands som kan programmere en PowerFC om du også installerer datalogit kittet, inkludert at du selv kan programmere om du så ønsker, mens unichip kun kan programmeres av sertifiserte forhandlere. I prinsippet gjør det ingen effektforskjell mellom de to, det hele avhenger av jobben som blir gjort ved programmering og forskjeller mellom dynoer.

edit: og 0.1 bar gir nok større forskjell enn 10hk ja.
Du sier at 0,1 gir mere effekt en 10 hk, men kommer ikke det ann på åssen ic du har osv, eller holder den org ic`en til dette! Jeg har jo hand controller til power fc, og der ligger jo innsygs temp på ca 46 grader ved litt har kjøring, men er det full gass i lengere perioder kommer den opp i 60 grader, har dette mye å si?
330hk på 1.2bar er bra og jeg ville overhode ikke erstatta PowerFC med unichip.. Om du vil ha holdbarhet på bilen, er powerfc'en LANGT bedre da den styrer hele motoren istedetfor å "lure" den. Samt ALDRI kjør 1.3bar før du har ny ic... den originale ic'en gir for høyt temperatur til at turboene tåler 1.3bar. Du må ha FMIC først..

Det sies at du halverer levetiden til turboen ved å kjøre på 1.3bar med original IC / original radiator til org ic..

 #173445  av Andy_Celica
 
Så jeg bør bytte ut den radiatoren til Ic`en med en større en. f.eks lik radiator som går til motoren?

Har oxo vurdert å montere 4 spylerdyser (vindusvisker dyser) forran og bak den raditoren til ic`en og koble på en pumpe og en stoor tank, slik at jeg kqn spyle med litt kaldt vann når den begynner å bli veldig varm! vet ikke om det vil hjelpe, men skal ihvertfall gi det et forsøk. For hvis radiatoren til ic er 50 grader og du dusjer den med vann som er 20 grader vil den jo bli kaldere!

 #173498  av sindrejl
 
Andy_Celica skrev:Så jeg bør bytte ut den radiatoren til Ic`en med en større en. f.eks lik radiator som går til motoren?

Har oxo vurdert å montere 4 spylerdyser (vindusvisker dyser) forran og bak den raditoren til ic`en og koble på en pumpe og en stoor tank, slik at jeg kqn spyle med litt kaldt vann når den begynner å bli veldig varm! vet ikke om det vil hjelpe, men skal ihvertfall gi det et forsøk. For hvis radiatoren til ic er 50 grader og du dusjer den med vann som er 20 grader vil den jo bli kaldere!
jeg vil anbefale fmic og har også blitt fortalt av svært mange at det hjelper en del på hk'ene da lufta er relativt mye mer kjølig om fmicen er stor såklart. Den kan du sette feks foran radiatoren radiatoren feks.

det med å spyle kaldt vann er det flere som gjør så det skal fungere bra :)

 #173845  av CelicaTurbo
 
Det har ikke noe for seg å bytte intercooleren på de bilene før man enten henter ut ganske mye effekt, eller man kjører mye på banekjøring lenge om gangen slik at vanntempen i IC går for mye opp, det kan bøtes ved en mer effektiv radiator. Innsugstempen med den vannkjølte IC'en vil generellt være noe høyere ved cruising enn med en frontmontert IC, men den vannkjølte IC'en vil totalt sett klare å holde en jevnt lav og sikker temperatur på innsuget så lenge radiatoren er effektiv nok til å kvitte seg med all temperaturen som blir fjernet av IC'en. Det er klart at en frontmontert er bedre men personlig mener jeg at det har ganske lite for seg å bytte med mindre man kjører på meget høyt trykk og kjører mange runder på ACR i slengen..

en annen ting å være klar over er at å sprute vann på radiator eller IC ikke kjøler ned radiatoren pga at vannet er kjøligere, normalt vil man bruke spylertanken og den står jo under panseret og blir varmet opp. Det som kjøler ved vannsprut er ikke vannets temperatur, men vannets fordamping på radiatorens overflate. Fordampingen krever energi og det tar den i form av varme, akkurat som du blir kaldt på hendene om du lar de lufttørke. Det som er litt viktig er at dysene som spruter vannet må støve vannet skikkelig slik at en tåke legger seg på radiatoren. Om det blir for mye vann som dekker radiatoren vil den faktisk fungere isolerende og hindre radiator fra å avgi varme til omgivelsene ;)

 #173850  av sindrejl
 
CelicaTurbo skrev: Det er klart at en frontmontert er bedre men personlig mener jeg at det har ganske lite for seg å bytte med mindre man kjører på meget høyt trykk og kjører mange runder på ACR i slengen..
Men nå er vel 1.3bar meget høyt trykk på original turboen? ;)

 #173851  av CelicaTurbo
 
jepp, ikke helt å anbefale det men varme er i sammenheng med trykk og ikke hvilken turbo som er montert. Og jeg har aldri hørt at høy temp kan skade turbo på noe vis, annet enn at turboen må jobbe hardere om det er mye trykkfall i en liten og dårlig IC, noe det ikke er i st205-kjøleren. Kunne tenkt meg referanser til et sted som beskriver hva som gjør temperaturen et problem for turbo?

 #173852  av Andy_Celica
 
CelicaTurbo skrev:Det har ikke noe for seg å bytte intercooleren på de bilene før man enten henter ut ganske mye effekt, eller man kjører mye på banekjøring lenge om gangen slik at vanntempen i IC går for mye opp, det kan bøtes ved en mer effektiv radiator. Innsugstempen med den vannkjølte IC'en vil generellt være noe høyere ved cruising enn med en frontmontert IC, men den vannkjølte IC'en vil totalt sett klare å holde en jevnt lav og sikker temperatur på innsuget så lenge radiatoren er effektiv nok til å kvitte seg med all temperaturen som blir fjernet av IC'en. Det er klart at en frontmontert er bedre men personlig mener jeg at det har ganske lite for seg å bytte med mindre man kjører på meget høyt trykk og kjører mange runder på ACR i slengen..

en annen ting å være klar over er at å sprute vann på radiator eller IC ikke kjøler ned radiatoren pga at vannet er kjøligere, normalt vil man bruke spylertanken og den står jo under panseret og blir varmet opp. Det som kjøler ved vannsprut er ikke vannets temperatur, men vannets fordamping på radiatorens overflate. Fordampingen krever energi og det tar den i form av varme, akkurat som du blir kaldt på hendene om du lar de lufttørke. Det som er litt viktig er at dysene som spruter vannet må støve vannet skikkelig slik at en tåke legger seg på radiatoren. Om det blir for mye vann som dekker radiatoren vil den faktisk fungere isolerende og hindre radiator fra å avgi varme til omgivelsene ;)
Men var ute og titta her om dagen, og det sitter 3 dyser forran ic, som er koblet til spylertanken. men finner ingen knapp til å styre de med, men 1,3 bar på denne turboen er det mange som kjører med org ic, så da trengs den ikke byttes da??

 #173871  av CelicaTurbo
 
Det er ingen knapp for å bruke de dysene, det er ikke engang sikkert at slangene er koblet til en pumpe men jeg tror at de er det. Spørs om den pumpen fungerer fremdeles da etter å ha stått stille i 10 år så flytt eventuellt inn slangen fra lyktespylerpumpen om du har det.

Jeg mener orginal IC er god nok men at orginal radiator for IC er trolig for dårlig for noe annet enn kortvarige sprinter. Skal du kjøre med mye full gass i mer enn noen minutter bør nok den oppgraderes, men du som har PowerFC har forsåvidt god oversikt over innsugstempen. Sett 60-65 grader som maks grense er mitt forslag ihvertfall. En frontmontert er bedre men ingen nødvendighet så lenge du opplever trygge innsugstemper. Det er en del som kjører 1.3 bar på turboen i England ihvertfall men jeg mener det er å strekke strikken litt vel langt, men om du har en god toppakning og har kontroll over innsugstempen er det ikke noe problem så lenge turboen holder sammen og du har tilstrekkelig bensin ihvertfall, noe du bør på dyno for å sjekke. Med tanke på at din bil har PowerFC er det ikke godt å si hvordan den er programmert og hvilke marginer den har både med tanke på tenning og bensinmengde så jeg ville ikke ha lekt på høyt trykk før jeg var sikker på at den er programmert for slikt og motoren var bygget for å tåle litt trykk ;)

 #173934  av Andy_Celica
 
CelicaTurbo skrev:Det er ingen knapp for å bruke de dysene, det er ikke engang sikkert at slangene er koblet til en pumpe men jeg tror at de er det. Spørs om den pumpen fungerer fremdeles da etter å ha stått stille i 10 år så flytt eventuellt inn slangen fra lyktespylerpumpen om du har det.

Jeg mener orginal IC er god nok men at orginal radiator for IC er trolig for dårlig for noe annet enn kortvarige sprinter. Skal du kjøre med mye full gass i mer enn noen minutter bør nok den oppgraderes, men du som har PowerFC har forsåvidt god oversikt over innsugstempen. Sett 60-65 grader som maks grense er mitt forslag ihvertfall. En frontmontert er bedre men ingen nødvendighet så lenge du opplever trygge innsugstemper. Det er en del som kjører 1.3 bar på turboen i England ihvertfall men jeg mener det er å strekke strikken litt vel langt, men om du har en god toppakning og har kontroll over innsugstempen er det ikke noe problem så lenge turboen holder sammen og du har tilstrekkelig bensin ihvertfall, noe du bør på dyno for å sjekke. Med tanke på at din bil har PowerFC er det ikke godt å si hvordan den er programmert og hvilke marginer den har både med tanke på tenning og bensinmengde så jeg ville ikke ha lekt på høyt trykk før jeg var sikker på at den er programmert for slikt og motoren var bygget for å tåle litt trykk ;)
Har tenkt til å kjøre dyno på den! Og jeg kommer ikke til å kjøre 1,3 bar hvis jeg vet at ting ikke klarer å følge med, så den skal mappes bra (av proffe) (men finner ingen som kan power fc forløbig) og det at jeg sier at jeg skal kjøre 1,3 bra er jo bare spessiele tilfeller da! Kommer mest til å ligge på 1-1,1 bar il vanlig kjøring, men vil ha muligheten til å trykke til litt ekstra hvis noen er litt "høye på pære" osv.

Men jeg snakket med Stian (her på forumet) når jeg var på det treffet på obs i særp, og han mente til og med at toyota hadde sakt at vi kunne kjøre 1,4 bar på en org ct20b på en org 3 gen 3sgte inmat, med et piggyback system (uni chip), Dette synes jeg virket høyt, men han hadde faktisk kjørt med det (etter slik jeg forstod det)

Men har du noen bra tips om hva slags radiator jeg bør bytte ut med den radiatoren som sitter forran til ic? Eller om jeg bør få montert 2 slike som sitter org, ikke utenpå hverandre, men over hverandre. vet at det er plass hvis jeg gjør om festenen på de litt! Det burde jo hjelpe for da blir de jo dobbelt så store og kan gi ifra seg merer varme en det i kan!

 #173987  av cs2451
 
Det går jo fint en stund. men viss du kjører ofte på 1,4 B tar turboen kveld. Det har kompisen min erfart. :(

 #173994  av Christian
 
Andy_Celica skrev:
Men jeg snakket med Stian (her på forumet) når jeg var på det treffet på obs i særp, og han mente til og med at toyota hadde sakt at vi kunne kjøre 1,4 bar på en org ct20b på en org 3 gen 3sgte inmat, med et piggyback system (uni chip), Dette synes jeg virket høyt, men han hadde faktisk kjørt med det (etter slik jeg forstod det)
Den motoren Stian nevnte er den første turbomotoren jeg hadde i min bil, og var mappet opp til 1,3kg. Men presset den ikke forbi 1,2kg.
Det er vel også verdt å nevne at han ødela turboen en stund etter at han kjøpte den, pga for mye trykk. :wink: