TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Forskjell pÃ¥ Ct27 og Ct20b?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #173209  av Andy_Celica

Hva er den egentlige forskjellen på disse turboene, hører noen sier at ct27 er bedre en ct20b og omvendt.

#173244  av sleeper

ct20b er en org toyota turbo som kom på 3 gen 3sgte
ct27 er en oppgradert ct26 som ATsracing lager.. denne skal greie litt mer hk en en ct20b...

#173247  av Andy_Celica

sleeper skrev:ct20b er en org toyota turbo som kom på 3 gen 3sgte
ct27 er en oppgradert ct26 som ATsracing lager.. denne skal greie litt mer hk en en ct20b...
Oki, da var dette oppklart! Takker for svar! :D

#173273  av CelicaTurbo

men merk at det er tvil om hvor mye bedre ct27 klarer enn ct20b. Rekorden med ct27 er 320rwhp mens ct20b sin rekord er 318rwhp. Da ble ct27'en kjørt med 0.15 bar høyere trykk på racefuel, trolig ble ct20b'en også kjørt med racefuel. Motor som hadde ct20b installert hadde kamaksler men var ellers ganske lik motoren som kjørte ct27. Så da er spørsmålet, hvor mye hadde det høyere trykket på ct27 å si vs kamakslene som ct20b-motoren hadde? ;) Dynografene viser at turboene er ganske identiske så har man det ene er det ingen grunn til å bytte til det andre. Fordelene med ct27 er at den leveres nyoverhalt, og selv om den ikke har kulelager så klarer den kanskje høyere trykk enn de 1.4 bar som den rekorden ble satt ved, men amerikanere ser ut til å være reddere for høyt trykk enn vi er på denne kanten av verden :)

#173275  av sleeper

det med at amrikanere er redde for høyt trykk har jeg merket jeg og... de blir jo helt satt ut hvis de hører over 20psi jo... (nesten ivertfall!)

#173331  av Andy_Celica

CelicaTurbo skrev:men merk at det er tvil om hvor mye bedre ct27 klarer enn ct20b. Rekorden med ct27 er 320rwhp mens ct20b sin rekord er 318rwhp. Da ble ct27'en kjørt med 0.15 bar høyere trykk på racefuel, trolig ble ct20b'en også kjørt med racefuel. Motor som hadde ct20b installert hadde kamaksler men var ellers ganske lik motoren som kjørte ct27. Så da er spørsmålet, hvor mye hadde det høyere trykket på ct27 å si vs kamakslene som ct20b-motoren hadde? ;) Dynografene viser at turboene er ganske identiske så har man det ene er det ingen grunn til å bytte til det andre. Fordelene med ct27 er at den leveres nyoverhalt, og selv om den ikke har kulelager så klarer den kanskje høyere trykk enn de 1.4 bar som den rekorden ble satt ved, men amerikanere ser ut til å være reddere for høyt trykk enn vi er på denne kanten av verden :)
Men du sier 318 rwhp det er på hjula?? vil det da være ca 370 hester motoren da?? eller er jeg helt på bærtur?

#173354  av TheStig

sleeper skrev:det med at amrikanere er redde for høyt trykk har jeg merket jeg og... de blir jo helt satt ut hvis de hører over 20psi jo... (nesten ivertfall!)
litt fornuftig mtp at "alle" i norge raser gode motorer i hytt og gevær

#173399  av sleeper

TheStig skrev:
sleeper skrev:det med at amrikanere er redde for høyt trykk har jeg merket jeg og... de blir jo helt satt ut hvis de hører over 20psi jo... (nesten ivertfall!)
litt fornuftig mtp at "alle" i norge raser gode motorer i hytt og gevær
hehe.. ja de som skrur opp trykket på org motorer ja!
man amrikanerene har en tendens til og ikke ville gå over 20psi på en værsting motor! (dvs ALT av innmat og det rundt er byttet!)

#173429  av CelicaTurbo

Andy_Celica skrev:Men du sier 318 rwhp det er på hjula?? vil det da være ca 370 hester motoren da?? eller er jeg helt på bærtur?
stemmer det, men de fleste oppnår ikke mer enn 280hk på hjulene (MR2) med denne turboen så det er nok gjort et triks eller mer for å få til de 318 bakhjulshestene ;)

theStig: har vært en del havari her i landet i det siste ja, spesiellt på st205. Som sleeper sier er det mest moderat eller lite trimmede biler som har kjørt alt for høyt trykk. I USA ser det ut til at selv værstingmotorer (MR2, Celica) blir kjørt på vesentlig lavere trykk enn her, mens noen er modige er de fleste ikke. Det er et ytterst fåtall der som kjører mer enn 1.4 på racefuel, mens det her ikke er uvanlig å kjøre 1.6+ bar på 98 oktan for hardt trimmede motorer (ikke bare toyotaer). Nå er det bare et inntrykk som jeg og tydelighvis også sleeper sitter med :)

#173508  av TheStig

ja det stemmer sikkert, men jeg heller over på deres side foran den "norske" trenden

Selv med versting innmat og datasprut synes jeg 1.4 bar er mer enn nok dersom man virkelig skal bruke utstyret og ikke er interesert i løpende vedlikehold på motor.. For min del synes jeg ikke det er greit å kjøre med maks trykk innenfor tuninggrenser da jeg av natur tar ut en sikkerhetsmargin på alt slikt. Henger vel kanskje ihop med at jeg er lei av å åpne turbomotorer nå etter 2 år med mye tull. 1.4 bar er jo tross alt over en halv bar mer enn det som er helt trygt på en original 3sgte ...
Skal snart bygge enten en 3s-gte eller en SR20DET motor, og da blir det versting innmat, men over 1.4 bar, neppe .. Men det er bare mine og som dere sier, " alle i usa" sine 5 pennies
Sist redigert av TheStig den 16 mai 2006 20:49, redigert 1 gang totalt.

#173847  av CelicaTurbo

så klart, høyt trykk kan ikke kombineres med driftsikkerhet :D