TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mistet oljetrykket?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #173249  av Tomera

Hei. Har en Corolla GT-i fra 1988 med 4A-GE motor. Jeg skrudde av toppdekslene her om dagen, da de skulle byttes ut mot ett par likkense som var nylakkert. Plagdes litt med å få de løs fra pakningen, men fikk de av til slutt! Bilen sto uten toppdeksel i to timer eller noe sånt. Så skulle de nye toppdekslene monteres, og dette jikk greit. Etter at jeg var ferdig, startet jeg opp motoren, og den jikk som normalt. Lot den stå å gå seg god å varm på tomgang, før jeg stoppet den, men i det jeg skulle stoppe, så jeg at oljetrykksmåleren var helt nede! Jeg synes dette var rart! Har ikke kommet opp noen varsellampe for lite olje, eller noe slikt, og motorn gikk som normalt. Jeg åpnet oljepåfyllingen og stakk fingern nedi kamakslingen, og der var det varm olje. Startet den etter en stund, og lot den gå seg varm da også. Er det bare feil med instrumentet som måler oljetrykket, eller kan det være alvorligere feil? Å har toppdekslene noe med denne måleren å gjøre? Hva kan være årsaken til dette?

På forhånd, takk :)
Vedlegg
Litt dårlig bilde, men!
Litt dårlig bilde, men!
Kopi av Motorrum.JPG (36.38 kiB) Vist 551 ganger

#173260  av sleeper

hvis det er som på 3sgte motoren (stor sansynlighet!)
så står det en oljetrykksmåler på høyre side av toppen (sett forfra)
der går det 1 ledning inn og hvis du har kommet borti denne og den har mistet kontakten så vil måleren i bilen slutte og funke!
sjekk dette! :D

#173265  av lasserj

oljetrykks føler ligger i blokka på vensrte side under fordeler, men vist bilen bare har gådd på tomgang er det vanlig at trykket er veldig lavt,

men sjekk om ledninger er tilkoblet da, ledningen ligger sammen med ledningene til fordelern som ligger mellom kammdrev og toppdelsel

hvorden er trykket når du kjører da??

#173268  av Tomera

lasserj skrev:oljetrykks føler ligger i blokka på vensrte side under fordeler, men vist bilen bare har gådd på tomgang er det vanlig at trykket er veldig lavt,

men sjekk om ledninger er tilkoblet da, ledningen ligger sammen med ledningene til fordelern som ligger mellom kammdrev og toppdelsel

hvorden er trykket når du kjører da??
Okei, skal sjekke dette! Bilens girkasse er ødelagt, så kan ikke kjøre med bilen, men uansett så har aldri oljetrykksmåleren stått på 0 før. Den pleier å ha bra oljetrykk på tomgang også. Så er nok noe som er feil ja! For motorn skulle vell ikke gå normalt hvis den ikke har oljetrykk i det hele tatt?

Takk for svar btw! :D

Edit: Var ute å sjekk nå! å sammen med ledningene fra fordeleren, ligger det en sort ledning, med en liten kontakt på. Denne var veldig skitten, så tyder vell på at det kan være denne? den var ikke tilkoblet noen steder. Hvor skal denne kobles? kunne ikke se noen ledig kontakt på selve motoren...

#173382  av lasserj

oljetrykks føleren ligger under fordeleren, det er en rund liten sak som er skrudd i blokka, midt på den er det noe som linger på et spikerhode. der skal ledningen sitte, den ledningen ligger sammen med ledningene til fordeler. det er kun en enkel ledning i noen som kan ligne isolasjon av tekstil

#173386  av Tomera

lasserj skrev:oljetrykks føleren ligger under fordeleren, det er en rund liten sak som er skrudd i blokka, midt på den er det noe som linger på et spikerhode. der skal ledningen sitte, den ledningen ligger sammen med ledningene til fordeler. det er kun en enkel ledning i noen som kan ligne isolasjon av tekstil
Ja stemmer det! Da er det den jeg trodde det var! Får håpe dette var løsningen på problemet mitt! Motorhavari er så abselutt ikke ønskelig! hehe! Finner nok den lille saken hehe!
Tusen takk for hjelpen! :D

#173447  av lasserj

ikke no prob. har skrudd en del på 4age å er bare glad for og kunne være til hjelp:)

#174667  av Tomera

Da har jeg funnet oljetrykksmåleren! Synes nesten dette er lit flaut! Var nokså simpel feil hehe! Men når er alt på topp igjen og fungere som det skal, så nå er det bare å vente på ny girkasse så er bilen i topp stand! Takk for hjelpa nok en gang! :wink:

#174669  av tojo

Hei hva er feil med girkassa? syncringene? eller?

#174671  av Tomera

tojo skrev:Hei hva er feil med girkassa? syncringene? eller?
Har ikke peil på girkasser, men er vist gafflen som skal treffe girene som er utslitt, og dermed treffer den ikke reversen. Girkassen må opp for å bytte den, å siden jeg har en ny liggende, så bytter jeg den bare ut. Er en simmering ved veiva som også er gåen, som skal byttes uansett, så passet i grunn bra! Men gikk ett lager til clutchen også, så girkassen begynte å leke ut girolje plutselig, så bilen er mer eller mindre ikke kjørbar. Grunnen til at gaffelen ble slitt, er dårli clutch, og dermed førte det til en del bomgiring. Bilen har vært bortlånt til personer som ikke er vant til dette, og dermed jikk det galt! Men har time på verksted i neste uke, så Da blir alt skiftet!