TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• trenger hjelp ang tilkobling av olje kjøler HASTER

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#173910  av sleeper

har du montert flere plater?

flytt oljefilteret vekk, og så setter du på en termostatstyrt plate oppå den du setter filteret på... (det jeg har gjort er og ta vekk org vannkjølinga, og heller brukt en stor luftavkjølt en i front! den boltene i midten som skrur fast den org vannkjøleren kan du ikke bruke mer! jeg brukte en fra en ford 2.0is motor. den er kortere og passer rett i! )

si ifra hvis du trenger bilder av hvordan jeg har gjort det! :D

#173983  av pmg

har tenkt på det ja. lurte også litt på hvordan det hadde vært å montert den mellom turbo og olje panne om dette hadde vært en løsning? eller så har jeg også et ledig uttak i blokka og så kjørt returen i bunnpanna sammen med returen i fra turboen...

#173998  av sleeper

er nok ikke så veldig smart og kjøle ut fra turboen! største grunnen blir mot trykk i oljereturen fra turboen! (du vil rase turboen ganske fort) og at du da vil kjøle olja hele tia, og dermed vil antagligvis kjøre med alt for kaldf olje hele tiden! (noe som IKKE er bra for turboen!)

det med tenmpen er vel også problemet med og bruke det andre utaket su snakket om! (for ikke og snakke om trykkfall ved at den ikke greier og holde så høy flow som det trengs hvis du har en slange rett til bunnpanen!)

#174025  av pmg

har fått mail fra en bekjent i statene nå som har mye peiling og eneste stedet man skulle plassere en ekstra oljekjøler var vist mellom motor og oljefilter sa han, så da er det bare å fjerne orginal kjøleren da...

hva med lengden på slangene har det mye ¨å si?

#174028  av sleeper

ha vel litt og si, men prøv å pass på at de ikke går opp og ned og at filteret havner på ca samme høyde som det org står på! (husk og kjøp en plate med termostat da! :wink:

#174031  av pmg

har plate og alt liggende, men er ikke termostat på den jeg har. har det mye å si eller?

#174165  av sleeper

ja, det har mye og si!

du burde ikke bruke en uten termostat da olja vil gå for kald hele tiden! og det blir det samme som og kjøre hardt med en kald motor!

#174177  av TRD

sleeper skrev:ja, det har mye og si!

du burde ikke bruke en uten termostat da olja vil gå for kald hele tiden! og det blir det samme som og kjøre hardt med en kald motor!
Men hvis du ser på den oljekjøleren som sitter på gearkassa på st205 sitter det jo ingen termostat, vet dette er snakk om motorolje, men er ikke det noe av det samma?

#174182  av sleeper

nei, det er ikke det samme...(vet ikke sikkert men det kan godt hende at det er en termostat på den girkasse kjøleren også!?!)

hvis du skal ha en kjøler som er så liten at du greier og varme opp olja så blir den alt dor liten til at den greier og kjøle olja under hard banekjøring!
og det vil ta mye lenger tid og få olja varm! er en grunn til at du ikke skal straffe motoren når den er kald...

#174233  av pmg

;) takker. for responsen. nå er iallefall orginal kjøleren tatt ut og skal se om jeg får bestilt meg en bolt i morgen, kommer jo litt an på prisen da...

Blir den for dyr så blir det tur på hoggeren å lete
Vedlegg
Legger med et lite bilde for de som ikke har sett så nøye på dette enda
Legger med et lite bilde for de som ikke har sett så nøye på dette enda
supra olje filter.jpg (10.96 kiB) Vist 1040 ganger

#174235  av pmg

du vet ikke hvor jeg får tak i ei plate med termostat?

#174238  av pmg

et lite bilde
Vedlegg
liten forskjell ;)
liten forskjell ;)
DSC00044.JPG (247.02 kiB) Vist 634 ganger

#174243  av sleeper

de selger plater med termostat på kolevold...
lag gjerne en tegning på hvordan du har tenkt og koble opp dette da! :wink:

bare sånn at du ikke blokerer all oljetilførsel når termostatern er lukket! :wink:

(du trenger 4 slanger osv... :wink: )

#174258  av pmg

blir jo en av disse jeg har ringet rundt her da... da blir det jo kun 2 slanger, en inn og en ut igjen, resten løser plata
Vedlegg
plater.jpg
plater.jpg (30.25 kiB) Vist 1030 ganger