Side 1 av 2

Hvordan bytte downpipe?

Legg innLagt inn:19 mai 2006 20:21
av Clinton
Har en 3" DP liggende, er det mye arbeid å bytte, må jeg ut med motor?

Bør man få verksted til å ta jobben?

Legg innLagt inn:19 mai 2006 20:56
av Andy_Celica
Du må skru av hele turboen med eksosmanifold, og skru av dp når du har tatta ut denne!

Kan send deg et pm etterpå med en litt bedre forklaring og litt bilder, men må komme hjem først!

Legg innLagt inn:19 mai 2006 21:07
av CelicaTurbo
Motor må ikke ut, men det er trangt som fy men relativt rett frem jobb. Verksted blir garantert ganske dyrt, kanskje du har en kompis som kan hjelpe?

Legg innLagt inn:20 mai 2006 00:01
av jumbo
Andy_Celica skrev:Du må skru av hele turboen med eksosmanifold, og skru av dp når du har tatta ut denne!
Hvorfor i alle dager må du av med turboen? Da er det i såfall et eller annet som står i veien i celicaen som mr2en ikke har... var ikke noe problem å bytte dp for min del, men trangt som fy er det ja.

Legg innLagt inn:20 mai 2006 00:03
av Andy_Celica
jumbo skrev:
Andy_Celica skrev:Du må skru av hele turboen med eksosmanifold, og skru av dp når du har tatta ut denne!
Hvorfor i alle dager må du av med turboen? Da er det i såfall et eller annet som står i veien i celicaen som mr2en ikke har... var ikke noe problem å bytte dp for min del, men trangt som fy er det ja.
Ja på celicaen klarte jeg ikke å komme til den bakerste skruen, prøvde lenge men var umulig, så jeg bare skrudde av eksosmanifolden og da var det ikke noe problem når denne først var ute! men det er sikkert anderledes på en mr2 da!

Legg innLagt inn:20 mai 2006 00:19
av jumbo
tydeligvis

sikker på at det ikke var vannpumpe / termostathuset som var i veien? Når jeg tenker meg om hadde jeg vel tatt av dette når jeg bytta dp, fordi jeg også byttet termostat samtidig.

Legg innLagt inn:20 mai 2006 00:20
av toyota_mr2
hei vor bor du hene kansje jeg kan hjelpe eg lit forklare?? vis du ikke får de till

Legg innLagt inn:20 mai 2006 00:24
av Andy_Celica
jumbo skrev:tydeligvis

sikker på at det ikke var vannpumpe / termostathuset som var i veien? Når jeg tenker meg om hadde jeg vel tatt av dette når jeg bytta dp, fordi jeg også byttet termostat samtidig.
når jeg tenker etter tror jeg det stemmer! ja det er nok det som blokerte for at jeg ikke fikk av dp.

Men uansett skulle jeg av med turboen, så jeg tokk sikkert en snarvei pga det!

Legg innLagt inn:20 mai 2006 01:38
av FireWalk
Jeg gjorde dette i dag.. skulle ha ut turboen, fant jo ut at downpipen går ikke av uten at du fjerner turboen først! brukte ca 4-5 timer på jobben. jeg har 3" ss downpipe, og den er nok noe enklere å ha med å gjøre enn den orginale blyklumpen....

Å få ut turboen er ganske rett frem, men mye knoting. Spesielt med vann og oljekanalene under turboen! de er neimen ikke gode å komme til verken fra undersiden eller oppsiden.. :\ Du bør ha en god porsjon tolmodighet og pågangsmot. :)

Legg innLagt inn:20 mai 2006 01:50
av jumbo
FireWalk skrev:Jeg gjorde dette i dag.. skulle ha ut turboen, fant jo ut at downpipen går ikke av uten at du fjerner turboen først! brukte ca 4-5 timer på jobben. jeg har 3" ss downpipe, og den er nok noe enklere å ha med å gjøre enn den orginale blyklumpen....
hmm, begynner å lure på hvordan jeg har fått av og på både original og 3" aussie dp på min motor... turboen har aldri vært av... Så nei, av*må* den ikke :wink:

Legg innLagt inn:20 mai 2006 02:22
av FireWalk
jumbo skrev:
FireWalk skrev:Jeg gjorde dette i dag.. skulle ha ut turboen, fant jo ut at downpipen går ikke av uten at du fjerner turboen først! brukte ca 4-5 timer på jobben. jeg har 3" ss downpipe, og den er nok noe enklere å ha med å gjøre enn den orginale blyklumpen....
hmm, begynner å lure på hvordan jeg har fått av og på både original og 3" aussie dp på min motor... turboen har aldri vært av... Så nei, av*må* den ikke :wink:
Det er fordi du har gullhår i ræva det. Var like før jeg henta storslegga når jeg skulle ha av min.. :lol:

Legg innLagt inn:20 mai 2006 08:15
av Andy_Celica
FireWalk skrev:
jumbo skrev:
FireWalk skrev:Jeg gjorde dette i dag.. skulle ha ut turboen, fant jo ut at downpipen går ikke av uten at du fjerner turboen først! brukte ca 4-5 timer på jobben. jeg har 3" ss downpipe, og den er nok noe enklere å ha med å gjøre enn den orginale blyklumpen....
hmm, begynner å lure på hvordan jeg har fått av og på både original og 3" aussie dp på min motor... turboen har aldri vært av... Så nei, av*må* den ikke :wink:
Det er fordi du har gullhår i ræva det. Var like før jeg henta storslegga når jeg skulle ha av min.. :lol:
Det var sånn jeg tenkte også! :D

Legg innLagt inn:20 mai 2006 11:01
av AeZ_
Jeg har bytta dp selv 2 ganger, og måtte ikke ut med noe som helst av turbo osv..
Når man har først har løsnet alle skruer på dp`en både oppe og ned, så er problemet å få den av, fordi at de pinnene som dp`en sitter i gjør det utrolig vanskelig å få dratt den ut, pga av oljelfilter satsen osv.

Det som jeg da gjør er å ta en tang å skru ut ca 3-4 av disse pinnene, og tar av dp`en, da er det lurt å sette på nye pinner når du skal sette på en ny dp igjen(i fall du har ødelagt gjengene på de gamle), disse har dem på Toyota og koster mellom 8-14 kr stk..
Husk også å skru av oljefilteret ditt først...

Legg innLagt inn:20 mai 2006 11:14
av kennethx
AeZ_ skrev:Jeg har bytta dp selv 2 ganger, og måtte ikke ut med noe som helst av turbo osv..
Når man har først har løsnet alle skruer på dp`en både oppe og ned, så er problemet å få den av, fordi at de pinnene som dp`en sitter i gjør det utrolig vanskelig å få dratt den ut, pga av oljelfilter satsen osv.

Det som jeg da gjør er å ta en tang å skru ut ca 3-4 av disse pinnene, og tar av dp`en, da er det lurt å sette på nye pinner når du skal sette på en ny dp igjen(i fall du har ødelagt gjengene på de gamle), disse har dem på Toyota og koster mellom 8-14 kr stk..
Husk også å skru av oljefilteret ditt først...
Hmm, kan du ikke bare ta en mutter fra den ene bolten og skru litt innpå den andre bolten, slik at det står to muttre der, skru mutterene hardt sammen, og bruke de til å skru ut bolten?

Legg innLagt inn:20 mai 2006 18:50
av cameleon
Turboen må ikke av. Men som folk sier så er det mye knotarbeid. Personlig ville jeg tatt av turboen, men hver sin smak og stil. Vil foreslå at du kjøper deg et skikkelig verktøy. Kom deg opp på en bukk. og bruk et koppnøkkelsett med bøyelig og lang arm slik at du kan komme deg inn der. Mye av det som tar tid er jo strengt tatt å få løs de forbanna skruene som er sveisa fast der inne. Etter du har fått den av så skift skruer og muttre. smør på med kobberpasta slik at de blir lettere å få av neste gang. :)

Siden du har turbo, så kan jeg nesten garantere at du må av med den DP'en din igjen senere. Så gjør det skikkelig :wink: