TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ettermontering av turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #19289  av Zerpent

Heisann folkens!

Min første post her på forumet. :)

Jeg vurderer å kjøpe meg mr2 nå og lurer på et par ting.

Hvordan er det å ettermontere turbo på mr2'n? Blir for dyrt å kjøpe med akkurat nå og det er heller ikke så mange av de til salgs.
Synes det luftinntaket for turboen er skikkelig tøfft men hvordan er det å montere dette? Blir det kapping for å få det på plass eller kjøpes alt ferdig?

Og så en ting til. Hvordan holder en mr2 seg i pris? Jeg har sett på en 94 mod som jeg skal få for 140'. Er det er bra kjøp?

#19291  av bose

Å ettermontere turbo i mr2 er MYE jobb.Men du kan bytte motor til en turbo-motor(3SGTE)istede. Eller så kan du vel lete etter en Mr2 Turbo?Du finner en sikkert i et eller annet land.Prisene på mk2 modellene har jeg ikke mye oversikt over desverre,men det er vel noen andre som vet??

#19292  av Mr2 Mk2

Å kjøpe ny motor bør du absolutt vurdere.
Vel 140k for en 94 mod er vel sånn midt på treet om den ser veldig strøken ut...Forøvrig så er Gjennomsnittsprisen på 94 mod de siste 12mnd kr. 151400,-.
Vil si at en Mr2 holder seg ganske bra i pris,bare se på Mk1;)
De røde er jo også "styggere" i lakken enn eks svarte,rød blir jo fort litt matt...Noen spes grunn til at du vil ha 94mod?

#19311  av Zerpent

Spesiell grunn... tja...

Det er litt mere hester i den enn gamlere mr2'er, den har vel annen type baklykter. Disse kan jo byttes ut på gamlere også men.. Den er gul og ser meget strøken ut.

Jeg er litt i tvil. Noen her som har peiling på bra måter å forsikre bil? Trenger billig!
Jeg såg på if sine hjemmesider og fannt ut at denne bilen blir ca 34000 i året med kasko. Dyrt... Trenger egentli ikke kasko men det sto at jeg måtte ta det på grunn av at jeg hadde valgt å ta pant i bilen. Er dette vanlig hos alle forsikringsselskaper? Vil ha delkasko.

#19313  av MRQuoc

for å ha pant i bil , må du ha full kasko , :) ...
hvor skal banken hente penger hvis bilen blir borte? ..

#19321  av Erlend

Ettermontering av 3S-GTE er fullt mulig og noe du burde vurdere når du har blitt kjent med MR2en din :)

Synes det høres ut som et godt kjøp, den 94-modellen for 140 000. Hvis det er mulig burde du få sjekket når den er produsert, og så matche datoen med når de ulike revisjonene kom, så du ikke får deg en lei overraskelse. Finnes mange som bare bytter baklys på MR2ene sine...
Synes det luftinntaket for turboen er skikkelig tøfft men hvordan er det å montere dette? Blir det kapping for å få det på plass eller kjøpes alt ferdig?
Det er ikke noe spesielt luftinntak for turboen på MR2 Turbo. Det du har sett er mest sannsynlig Bomex-"sugerør" som ettermonteres. (Hvis du ikke mener de opphøyde rillene i motorlokket på Turboene da). Det finnes forresten andre stylingfirmaer som også produserer lignende rør.
Bare ett sugerør trengs, men de fleste velger å kjøpe et ekstra for å få det til å matche. Spør MR2Turbo(Markus) hvordan han har gjort det på sin :)

Og til slutt - velkommen til forumet! Lykke til med kjøpet ditt! :D

#19360  av kennethx

Zerpent skrev:Spesiell grunn... tja...

Det er litt mere hester i den enn gamlere mr2'er, den har vel annen type baklykter. Disse kan jo byttes ut på gamlere også men.. Den er gul og ser meget strøken ut.

Jeg er litt i tvil. Noen her som har peiling på bra måter å forsikre bil? Trenger billig!
Jeg såg på if sine hjemmesider og fannt ut at denne bilen blir ca 34000 i året med kasko. Dyrt... Trenger egentli ikke kasko men det sto at jeg måtte ta det på grunn av at jeg hadde valgt å ta pant i bilen. Er dette vanlig hos alle forsikringsselskaper? Vil ha delkasko.
34000? hvem du har ringt til da? Ring litt rundt, selv ble jeg sjokkert hvor store prisforskjeller det er mellom selskapene. Endte til slutt opp med 12k i året for full kasko hos Gjensidige.

#19469  av chris

kennethx skrev:
Zerpent skrev:Spesiell grunn... tja...

34000? hvem du har ringt til da? Ring litt rundt, selv ble jeg sjokkert hvor store prisforskjeller det er mellom selskapene. Endte til slutt opp med 12k i året for full kasko hos Gjensidige.
Husk å be om forsikring på MR2, ikke MRII !!!

Forsikringsselskapene skiller mellom disse (av ukjent årsak). MRII er ingenting som heter. Så du må be om forsikring på MR2 med totall. Spesifiser at det skal være med totall, til den du snakker med :)

#19504  av CelicaGT

Høyr rundt om med forsikringsselskapa, fikk mange forskjellige svar når eg ringte på celicaen.. 42000 hos if, vesta ville ikkje forsikre og hos gjensidige fikk eg for 12k med 8k kjørelengde (litt for lite :) )

#19523  av chris

CelicaGT skrev:Høyr rundt om med forsikringsselskapa, fikk mange forskjellige svar når eg ringte på celicaen.. 42000 hos if, vesta ville ikkje forsikre og hos gjensidige fikk eg for 12k med 8k kjørelengde (litt for lite :) )
8k hadde ikke holdt for meg nei. jeg kjørte 50000 første året jeg hadde bilen jeg. I år tror jeg at jeg skal berge med 30000 :D

#19557  av Christian

chris skrev: 8k hadde ikke holdt for meg nei. jeg kjørte 50000 første året jeg hadde bilen jeg. I år tror jeg at jeg skal berge med 30000 :D
:shock: 50000 :shock: du tuller nå, ikke sant?
Har kjørt min 45000 på 3,5 år jeg :o

#19584  av MRQuoc

har 12k med kun ansvar hos Vital , eneste som faktisk ville forsikre meg , Vesta ville ikke og Gjensidige priset meg ut sa dem direkte over telefon , hvis jeg ønsket det .. uhm :?

for 12k , gjelder ingenting .. og jeg kan kun kjøre 12k , :roll: her om dagen krysset jeg 200 000km på nåla!!! :D :D , og da har jeg vel så godt som 3000km på 4uker .. gange det med 12 blir det vel 36000km i året , så jeg bommet vel på forsikringen med 24000km . lol . :roll:
en annen måte å tenke på er at hvis jeg kræsjer nå .. har jeg ingenting igjen ... pga av interpoleringen som jeg fikk vite her om dagen.. :?

#19594  av Amund

betaler nesten 9k og har 20k km året. hos if. gjensidige var håret billigere mener jeg å huske..

#19600  av MRQuoc

dere har vel bonus og greier .. ;)
jeg sitter på mitt første år