TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Clutch bytte pÃ¥ celica 91 mod 3s-ge!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #175609  av vÃ¥gen

hei! clutchen min har nåkk begynt å blitt sliten!
er det mye arbeid å gjøre dette sjøl, er det mulig?
eventuelt hvor mye tid kan det ta?
eller lønner det seg kansje bare å levere den inn hos toyota?
hva vil det å koste att verkstedet gjør det for meg?
trenger tips folkens!
på forhånd takk! 8)

#175612  av Andy_Celica

på min celica st205 tokk toyota 18 000 for å bytte clutch og reg reim, så du må nok regne noen tusen ihvertfal.

Har du skrudd noe før da?? for hvis du har tilgang til litt verktøy og en god kamerat som kan hjelpe deg, er det egentlig ikke så vanskelig!

Pga siden du kun har fwd så kan du jo bare ta ut kassa uten å ta ut motoren.

Mvh
Andreas

#175623  av vÃ¥gen

Andy_Celica skrev:på min celica st205 tokk toyota 18 000 for å bytte clutch og reg reim, så du må nok regne noen tusen ihvertfal.

Har du skrudd noe før da?? for hvis du har tilgang til litt verktøy og en god kamerat som kan hjelpe deg, er det egentlig ikke så vanskelig!

Pga siden du kun har fwd så kan du jo bare ta ut kassa uten å ta ut motoren.

Mvh
Andreas
okey..! har jo skrudd en del, ja..! kjenner jo mange som har go peiling åsså..!
såg for meg att jeg måtte ut med både motor og kasse..!
men trenger jeg bare å ta ut kassa så er det vel ikke så allt for mye..!

#175626  av Andy_Celica

Det er enklere å bytte clutchen når hele motoren er ute, men tror heller ikke det skal bære noe problem når den sitter i, men du må nok løsne noen motorfester,

Hvis du står forran motoren må du løsne det som sitter på venstre side! og seff det som sitter skrdd i kassa da, for da vil du jo kunne vippe kassa ned mot bakken slik at det bare er til å skru den av, og seff få den ut på en måte da, (den er litt tung).

Men det skal ikke være noe problem hvis du har skrudd før,

Men husk at hvis du tar ut drikknutene av hjulnava, må du ikkee sette bilen ned på bakken, for hjullagra vil ryke hvis du ikke har noe i navet!

#175654  av cs2451

Nå har jo ikke han fordelingskasse så det må vel gå uten å ta ut motor. men jeg har aldri skrudd på 3sge. så kanskje noen andre kan bekrefte avkrefte dette!

#175689  av larsst185

går helt fint med motoren i bilen.Med litt trening gjør du det på et par tre timer.

#175796  av Fredrik

Må nok regne med 4-6000,- hos Toyota.. Clutchen burde vel fint kunne byttes uten å ta ut kassa..

#175799  av Andy_Celica

Fredrik skrev:Må nok regne med 4-6000,- hos Toyota.. Clutchen burde vel fint kunne byttes uten å ta ut kassa..
Du mener vel å ikke ta ut motoren?

#175804  av Fredrik

Andy_Celica skrev:
Fredrik skrev:Må nok regne med 4-6000,- hos Toyota.. Clutchen burde vel fint kunne byttes uten å ta ut kassa..
Du mener vel å ikke ta ut motoren?
Blabla.. Bagateller :lol: