TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• olje spørsmÃ¥l

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #175627  av Pingu

Hei. Biln min bruker litt olje. bruker 10w-40 olje, vil bytte.
Men har hørt på et verksted at d går ann å bytte fra mineral olje til delsyntetisk, men ikke omvendt, for da ødelegger man motoren. Stemmer dette, eller er d bare tøv?

#175628  av Andy_Celica

Tror det skal være tøv, jeg har brukt mineral olje på en bil og seinere bytta til delsyntetisk og syntetisk faktisk, har fungert fint det ihvertfal.

Det de kan mene er i tilfelle at hvis motoren har gått veldig lang, og mye av delene i moteren er slitt, så vil ikke den delsyntetiske smøre likt som den minerale har gjort pga så stor slitasje,

Eller kanskje den mete at du ikke skal blande delsyntetisk med mineral!

#175630  av Mr2 Mk2

Du kan bytte til den oljen du vil.Men anbefaler deg ikke å kjøre på mineral olje.10-40w er en grei olje det,men ville helst brukt helsyntetisk.Gjerne noe tynnere olje på vinteren,kjører du på bane så kan du jo øke kvaliteten litt ved høye temperaturer.Men 10-40w er en grei allround olje.Men selv kjører jeg 5-40,da den er litt bedre ved lave temperaturer(kaldstart).Men bruker bilen din mye olje,vil du nok merke det om du går ned til 5 eller 0.Men vil ikke anbefale høyere enn 10.

om du blander oljene vil den ikke bli dårligere enn den med lavest kvalitet.
 #175708  av proson

Pingu skrev:Hei. Biln min bruker litt olje. bruker 10w-40 olje, vil bytte.
Men har hørt på et verksted at d går ann å bytte fra mineral olje til delsyntetisk, men ikke omvendt, for da ødelegger man motoren. Stemmer dette, eller er d bare tøv?
Ville hvertfall ikke brukt mineralsk olje, grunnet at mineralske oljer kan legge igjenn endel avleiringer! Noe som delsyntetisk og spesielt fullsyntetiske oljer ikke gjør i like stor grad!

Å bytte fra mineralsk til fullsyntetisk kan være litt dårlig for motoren hvis du har kjørt lenge på mineralolje! Grunnen til dette er at mineralsk olje kan legge igjenn mye avleiringer som vil løse seg opp og eventuelt tette filter og legge seg på steder det absolutt ikke burde være! Men hvis du tar en innvendig motorvask først, så får du ut all dritten og bytter så over til syntetisk så går det bra! :wink:

Mineralsk til delsyntetisk er bedre. :P

Anbefaler deg å bruke Valvoline High milage 10W-40 Delsyntetisk. Eller ta en innvendig motorvask og fylle på Castrol GTX Magnatec fullsyntetisk!

Valvoline oljen er tilsatt stoffer for å trenge inn i pakninger som kan ha blitt sprø og uttørket av mineralsk olje! Den gir tilbake livet i pakninger, og motoren blir fri for oljelekasjer. :wink:

Magnatec oljen er "magnetisk" Dvs den etterlater en tynn oljefilm på alle motordeler, og smører dermed fra det sekund du vrir om nøkkelen! Andre oljetyper bruker opptil 10 minutter før de smører som de skal! :shock:
 #175719  av Mr2 Mk2

proson skrev:Å bytte fra mineralsk til fullsyntetisk kan være litt dårlig for motoren hvis du har kjørt lenge på mineralolje! Grunnen til dette er at mineralsk olje kan legge igjenn mye avleiringer som vil løse seg opp og eventuelt tette filter og legge seg på steder det absolutt ikke burde være!
Litt uenig der,da sier jo du egentlig at det er bedre å bare kjøre mineral olje all the time da.Dvs bedre at oljekanaler blir tiltettet/trangere med tiden.Men for all del,det er som du sier kanksje best å kjøre en innvendig motorrens som du sier,men det er samtidig litt skummelt også.Hvertfall på en såpass gammel motor.

proson skrev:Valvoline oljen er tilsatt stoffer for å trenge inn i pakninger som kan ha blitt sprø og uttørket av mineralsk olje! Den gir tilbake livet i pakninger, og motoren blir fri for oljelekasjer. :wink:
Blir en kortvarig løsning hvertfall,en morken gummipakning vil aldri bli bra igjen. "salgstriks"
proson skrev:Magnatec oljen er "magnetisk" Dvs den etterlater en tynn oljefilm på alle motordeler, og smører dermed fra det sekund du vrir om nøkkelen! Andre oljetyper bruker opptil 10 minutter før de smører som de skal! :shock:
Er da stort sett oljefilm uansett(etter kort tid),og at det tar opptil 10min før oljen smører skikkelig? :shock:

Noen som tør gjette hvor tykk en oljefilm er btw?? :)

#175727  av proson

Hehehe! :P

In my face mersom :P

Jeg ville byttet til valvoline oljen og ikke brukt mineralsk olje. Det er kanskje en forholdsvis kortvarig løsning, det er jo rett og slett en utsettelse av problemet! Men det kan holde i mange år! :)

En jeg kjenner brukte QMI innvendig motorvask på en Boble fra 1975 uten problemer! så... ;)

Vanlige motoroljer må bli varme før de begynner å fungere som de skal... 10 min var kanskje litt å ta i da, men du skjønner pointet!

Oljefilm er ikke tykke greia nei! hehe Men den er utrolig viktig!!! Blir det samme som å fjerne Ozonlaget! Utrolig tynt, men alt går til helvette uten :wink:

#175745  av Mr2 Mk2

proson skrev:Hehehe! :P

In my face mersom :P
Hehe,på ingen måte :wink: kanskje lærer jeg noe?,kanskje lærer du noe?Eller best,vi begge lærer noe :wink:

proson skrev:En jeg kjenner brukte QMI innvendig motorvask på en Boble fra 1975 uten problemer! så... ;)
Klart det,som med de fleste ting er det delte erfaringer. :)
proson skrev:Vanlige motoroljer må bli varme før de begynner å fungere som de skal...

Det er jo klart,men det er også greit å være klar over at virkningsgraden til en kald olje varierer fra olje til olje. :) Samme gjør jo virkningsgraden på høye temperaturer.For oss vanlige dødelige,er en mellomting som gjelder.
proson skrev:10 min var kanskje litt å ta i da, men du skjønner pointet!
Point taken :D
proson skrev:Oljefilm er ikke tykke greia nei! hehe Men den er utrolig viktig!!! Blir det samme som å fjerne Ozonlaget! Utrolig tynt, men alt går til helvette uten :wink:

Det er sant,tror ikke mangen er klar over hvor utrolig tynn den egentlig er. :shock: