Pingu skrev:Hei. Biln min bruker litt olje. bruker 10w-40 olje, vil bytte.
Men har hørt på et verksted at d går ann å bytte fra mineral olje til delsyntetisk, men ikke omvendt, for da ødelegger man motoren. Stemmer dette, eller er d bare tøv?
Ville hvertfall ikke brukt mineralsk olje, grunnet at mineralske oljer kan legge igjenn endel avleiringer! Noe som delsyntetisk og spesielt fullsyntetiske oljer ikke gjør i like stor grad!
Å bytte fra mineralsk til fullsyntetisk kan være litt dårlig for motoren hvis du har kjørt lenge på mineralolje! Grunnen til dette er at mineralsk olje kan legge igjenn mye avleiringer som vil løse seg opp og eventuelt tette filter og legge seg på steder det absolutt ikke burde være! Men hvis du tar en innvendig motorvask først, så får du ut all dritten og bytter så over til syntetisk så går det bra!
Mineralsk til delsyntetisk er bedre.
Anbefaler deg å bruke Valvoline High milage 10W-40 Delsyntetisk. Eller ta en innvendig motorvask og fylle på Castrol GTX Magnatec fullsyntetisk!
Valvoline oljen er tilsatt stoffer for å trenge inn i pakninger som kan ha blitt sprø og uttørket av mineralsk olje! Den gir tilbake livet i pakninger, og motoren blir fri for oljelekasjer.
Magnatec oljen er "magnetisk" Dvs den etterlater en tynn oljefilm på alle motordeler, og smører dermed fra det sekund du vrir om nøkkelen! Andre oljetyper bruker opptil 10 minutter før de smører som de skal!
