TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Erfaringer fra de som HAR kompressor IS

  • Diskusjon og spørsmÃ¥l om Lexus
Diskusjon og spørsmål om Lexus
 #176010  av Hiluxmannen
 
Hei..

Lurte på å montere tte-kompressorsats, og lurte på hva slags erfaringer dere har med dette.. Noen som har rullet noen km med kompressor, og evnt noen problemer? Holbarheten på kompressorer er jo alltid noe lavere enn turboer.. ?

Hva med effekten, stor forskjell? Føler selv at is'en er nesten undermotorisert standard..

Mvh
 #176013  av nicoloco
 
Hiluxmannen skrev:Hei..

Lurte på å montere tte-kompressorsats, og lurte på hva slags erfaringer dere har med dette.. Noen som har rullet noen km med kompressor, og evnt noen problemer? Holbarheten på kompressorer er jo alltid noe lavere enn turboer.. ?

Hva med effekten, stor forskjell? Føler selv at is'en er nesten undermotorisert standard..

Mvh
Helt enig, IS'en er desverre lite motorisert i forhold til vekt og kjøreegenskaper. Heldigvis kan man fint lære seg å kjøre denne bilen hardt og utnytte VVT-i'en til det ytterste. Har en kompis som kjørte flettene av mye rart med sin originale IS 200, men det er belastende for bilen å kjøre den på denne måten. Kompressorkitet har sine fordeler i jevnere drag mot turboens lag. Desverre har kompressoner, som du sier, i utgangspunktet lavere levetid. Dette er noe bilens neste eier skal få bekymre seg for! haha! :) Bare å sette igang med kompressor-kitet, med STOR intercooler og et bra induction-kit har du absolutt en ulv i fåreklær! Jeg har desverre aldri kjørt en kompressor-ladet IS før, så si ifra om du får det til! :)

 #176300  av Zupra
 
Nej nej nej. e det ikke nicoloco! :o
gidd ikkje si kem d hær e! d får du gjette sjøl. :D

Kossn går det nede i larvik?? trives?
Og forresten! hørte om den turbokonverteringsplanan dine kossn går det?

Kommer jo til å bli helt sjæf vist du får det til å funke skikkelig. :wink:

 #182236  av Kebab gud
 
Driver å vurderer å kjøpe en IS selv nå og da planlegger jeg kompressor
funnet ut at det koster meg 25.000 for kittet og 5tusen å få det i vognkortet

nesten evdt det med tanke på hva IS med kompressor går for her i landet

 #182256  av dca
 
det var billig!
hvordan får du det til den prisen?

 #182282  av dca
 
får ikke linken til å funke!

 #182335  av alpinelexus
 
Hvordan klarer du og få det til 5000 i vognkortet?? hadde bilen vært over 10 år så ja. Snakket med både biltilsynet og tollvesenet om dette, og det lurer en saftig etterbetalting av hk avgift hvis man skal ha det godkjent i vogn kortet! Men klarer du dette er jeg interisert i hjelp til et turbokit og et kompressor kit. Grunnen til at dem godkjenner tte sette er fordi det er tuv godkjent.
Kittet hos tdi koster vel 2500£ altsa ca 29000 pluss mva og frakt??

 #182469  av Blyfot
 
SLETTET
Sist redigert av Blyfot den 19 jul 2006 19:21, redigert 2 ganger totalt.

 #182497  av lasserj
 
har ikke altessa 4cyl 2liter ??

 #182505  av dca
 
altezza rs 200 heter 4sylindern

 #182702  av Kebab gud
 
alpinelexus skrev:Hvordan klarer du og få det til 5000 i vognkortet?? hadde bilen vært over 10 år så ja. Snakket med både biltilsynet og tollvesenet om dette, og det lurer en saftig etterbetalting av hk avgift hvis man skal ha det godkjent i vogn kortet! Men klarer du dette er jeg interisert i hjelp til et turbokit og et kompressor kit. Grunnen til at dem godkjenner tte sette er fordi det er tuv godkjent.
Kittet hos tdi koster vel 2500£ altsa ca 29000 pluss mva og frakt??
http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO

Sjekk ... er ikke så mye

 #194357  av kaimagne
 
Kebab gud skrev:
alpinelexus skrev:Hvordan klarer du og få det til 5000 i vognkortet?? hadde bilen vært over 10 år så ja. Snakket med både biltilsynet og tollvesenet om dette, og det lurer en saftig etterbetalting av hk avgift hvis man skal ha det godkjent i vogn kortet! Men klarer du dette er jeg interisert i hjelp til et turbokit og et kompressor kit. Grunnen til at dem godkjenner tte sette er fordi det er tuv godkjent.
Kittet hos tdi koster vel 2500£ altsa ca 29000 pluss mva og frakt??
http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO

Sjekk ... er ikke så mye
Det er jo litt da... Originalt er det 155 hk, eller 113 kW. Med kompressor er det 205 hk, eller 149 kW. Altså differanse på 36 kW.

Det vil dermed koste 1686 * 36 = 60.000,-, med et bruksfradrag på 75% om det eksvis er en 2000-modell. Da er man nede på 15.000,-

SÃ¥ gratis er det ikke, og i hvertfall mer enn 5.000,-

Men finnes det i det hele tatt brukte kompressor-kit å få kjøpt? Og hva koster det originale TTE-kitet hos Toyota?

I denne saken med DCI er det vel det enkleste å ta med seg bilen til England, kose seg noen dager på pub og kjøre hjem med nymontert kompressor og late som ingenting når man passerer tollen... Da er man på ca 35.000,- ferdig montert (pluss kostnader til øl...)
De skal jo ikke ha mva på varer som selges til kjøpere utenfor EU. ;)