Side 1 av 1

Erfaringer fra de som HAR kompressor IS

Legg innLagt inn:26 mai 2006 04:14
av Hiluxmannen
Hei..

Lurte på å montere tte-kompressorsats, og lurte på hva slags erfaringer dere har med dette.. Noen som har rullet noen km med kompressor, og evnt noen problemer? Holbarheten på kompressorer er jo alltid noe lavere enn turboer.. ?

Hva med effekten, stor forskjell? Føler selv at is'en er nesten undermotorisert standard..

Mvh

Re: Erfaringer fra de som HAR kompressor IS

Legg innLagt inn:26 mai 2006 05:39
av nicoloco
Hiluxmannen skrev:Hei..

Lurte på å montere tte-kompressorsats, og lurte på hva slags erfaringer dere har med dette.. Noen som har rullet noen km med kompressor, og evnt noen problemer? Holbarheten på kompressorer er jo alltid noe lavere enn turboer.. ?

Hva med effekten, stor forskjell? Føler selv at is'en er nesten undermotorisert standard..

Mvh
Helt enig, IS'en er desverre lite motorisert i forhold til vekt og kjøreegenskaper. Heldigvis kan man fint lære seg å kjøre denne bilen hardt og utnytte VVT-i'en til det ytterste. Har en kompis som kjørte flettene av mye rart med sin originale IS 200, men det er belastende for bilen å kjøre den på denne måten. Kompressorkitet har sine fordeler i jevnere drag mot turboens lag. Desverre har kompressoner, som du sier, i utgangspunktet lavere levetid. Dette er noe bilens neste eier skal få bekymre seg for! haha! :) Bare å sette igang med kompressor-kitet, med STOR intercooler og et bra induction-kit har du absolutt en ulv i fåreklær! Jeg har desverre aldri kjørt en kompressor-ladet IS før, så si ifra om du får det til! :)

Legg innLagt inn:27 mai 2006 17:28
av Zupra
Nej nej nej. e det ikke nicoloco! :o
gidd ikkje si kem d hær e! d får du gjette sjøl. :D

Kossn går det nede i larvik?? trives?
Og forresten! hørte om den turbokonverteringsplanan dine kossn går det?

Kommer jo til å bli helt sjæf vist du får det til å funke skikkelig. :wink:

Re: Erfaringer fra de som HAR kompressor IS

Legg innLagt inn:18 jun 2006 17:56
av Blyfot
SLETTET

Legg innLagt inn:21 jun 2006 20:24
av Kebab gud
Driver å vurderer å kjøpe en IS selv nå og da planlegger jeg kompressor
funnet ut at det koster meg 25.000 for kittet og 5tusen å få det i vognkortet

nesten evdt det med tanke på hva IS med kompressor går for her i landet

Legg innLagt inn:21 jun 2006 21:23
av dca
det var billig!
hvordan får du det til den prisen?

Legg innLagt inn:21 jun 2006 22:18
av Kebab gud
ved å IKKE kjøpe via Toyota :P
http://www.tdi-plc.com/is200.html

Legg innLagt inn:21 jun 2006 22:22
av dca
får ikke linken til å funke!

Legg innLagt inn:22 jun 2006 06:46
av alpinelexus
Hvordan klarer du og få det til 5000 i vognkortet?? hadde bilen vært over 10 år så ja. Snakket med både biltilsynet og tollvesenet om dette, og det lurer en saftig etterbetalting av hk avgift hvis man skal ha det godkjent i vogn kortet! Men klarer du dette er jeg interisert i hjelp til et turbokit og et kompressor kit. Grunnen til at dem godkjenner tte sette er fordi det er tuv godkjent.
Kittet hos tdi koster vel 2500£ altsa ca 29000 pluss mva og frakt??

Legg innLagt inn:22 jun 2006 17:42
av Blyfot
SLETTET

Legg innLagt inn:22 jun 2006 19:27
av lasserj
har ikke altessa 4cyl 2liter ??

Legg innLagt inn:22 jun 2006 20:03
av dca
altezza rs 200 heter 4sylindern

Legg innLagt inn:23 jun 2006 18:36
av Kebab gud
alpinelexus skrev:Hvordan klarer du og få det til 5000 i vognkortet?? hadde bilen vært over 10 år så ja. Snakket med både biltilsynet og tollvesenet om dette, og det lurer en saftig etterbetalting av hk avgift hvis man skal ha det godkjent i vogn kortet! Men klarer du dette er jeg interisert i hjelp til et turbokit og et kompressor kit. Grunnen til at dem godkjenner tte sette er fordi det er tuv godkjent.
Kittet hos tdi koster vel 2500£ altsa ca 29000 pluss mva og frakt??
http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO

Sjekk ... er ikke så mye

Legg innLagt inn:28 aug 2006 18:53
av kaimagne
Kebab gud skrev:
alpinelexus skrev:Hvordan klarer du og få det til 5000 i vognkortet?? hadde bilen vært over 10 år så ja. Snakket med både biltilsynet og tollvesenet om dette, og det lurer en saftig etterbetalting av hk avgift hvis man skal ha det godkjent i vogn kortet! Men klarer du dette er jeg interisert i hjelp til et turbokit og et kompressor kit. Grunnen til at dem godkjenner tte sette er fordi det er tuv godkjent.
Kittet hos tdi koster vel 2500£ altsa ca 29000 pluss mva og frakt??
http://www.toll.no/templates_TAD/Articl ... anguage=NO

Sjekk ... er ikke så mye
Det er jo litt da... Originalt er det 155 hk, eller 113 kW. Med kompressor er det 205 hk, eller 149 kW. Altså differanse på 36 kW.

Det vil dermed koste 1686 * 36 = 60.000,-, med et bruksfradrag på 75% om det eksvis er en 2000-modell. Da er man nede på 15.000,-

Så gratis er det ikke, og i hvertfall mer enn 5.000,-

Men finnes det i det hele tatt brukte kompressor-kit å få kjøpt? Og hva koster det originale TTE-kitet hos Toyota?

I denne saken med DCI er det vel det enkleste å ta med seg bilen til England, kose seg noen dager på pub og kjøre hjem med nymontert kompressor og late som ingenting når man passerer tollen... Da er man på ca 35.000,- ferdig montert (pluss kostnader til øl...)
De skal jo ikke ha mva på varer som selges til kjøpere utenfor EU. ;)