TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvor mange kvadrat ledning?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #176735  av ErikG

Driver å skal montere batteriet i bagasjen og lurte derfor på hvor mange kvadrat ledning jeg må ha? Noen som har noen erfaringer å dele?

#176745  av Sven

Brukte 50 kvadrat jeg. Trur ikke du trenger noe større

#176747  av ErikG

Tror du 30 holder, eller blir det for smått? Lønner det seg med egen minuskabel eller kan jeg bare kjøre den til gods?

#176752  av Erlend

Spør sikkert veldig dumt nå, men kvadrat ledning? Når begynte man å måle lengde i areal? :oops:

#176754  av Andy_Celica

ErikG skrev:Tror du 30 holder, eller blir det for smått? Lønner det seg med egen minuskabel eller kan jeg bare kjøre den til gods?
30 kvadrat holder mer en nok, og det er bare å kjøre minus rett i godset.
vet om folk som bruker 16 kvadrat til bateriet bak jeg! men husk å puss av lakken og bruk gjerne kobberskiver det du jorder i godset!

#176756  av Larsen

Erlend skrev:Spør sikkert veldig dumt nå, men kvadrat ledning? Når begynte man å måle lengde i areal? :oops:
Ikke lengde men tykkelse.

#176758  av sleeper

30 går greit.. (har det selv)
men ikke bruk mindre.. jeg har veldig lite batteri i bilen min(44a) og jeg har noen ganger problemer med og få starteren til og slå inn (spess hvis jeg har brukt noe strøm uten at motoren er på.

behøver ikke jord helt frem i bilen, men er nok smart og ha 2 stk på batteriet til 2 forskjellige steder i bagasjerommet..

#176765  av ErikG

Hmm, har planer om større batteri enn det. Blir en god del stereo nå så må opp i batteri størrelse. Men om 30 både + og - høres greit ut kjører jeg på det ja.

#176804  av tojo

Strømkabler skal ha sikkerhetsmargin.(følgende er ca. verdier)
F.eks. så holder en 33kv.mm kabel 150Ampere over en lengde på opptil 4m. 120ampere opptil 6m. og 100 ampere opptil 7m.
Så det kommer ann på hva du skal drive.

#176824  av Erlend

Larsen skrev:
Erlend skrev:Spør sikkert veldig dumt nå, men kvadrat ledning? Når begynte man å måle lengde i areal? :oops:
Ikke lengde men tykkelse.
Ahaaaaaaa! :lol:

#176852  av sleeper

tojo skrev:Strømkabler skal ha sikkerhetsmargin.(følgende er ca. verdier)
F.eks. så holder en 33kv.mm kabel 150Ampere over en lengde på opptil 4m. 120ampere opptil 6m. og 100 ampere opptil 7m.
Så det kommer ann på hva du skal drive.
hm.. kansje den jeg bruyker er litt liten da!?!? siden jeg driver starteren min med den.. (30 kvadrat, men så går den ikke mer en noen sec da...!?!?)

#176905  av gnmfr

Liker ikke det jeg leser :cry: Har lagt opp 25 kvarderats ledninger bakover for å ha på et anlegg som blir på rundt 150 amper tenker jeg, har planer om batteri bak også (2 stykker), virker som om jeg må få inn no tykkere gitt :cry:

#176907  av Andy_Celica

gnmfr skrev:Liker ikke det jeg leser :cry: Har lagt opp 25 kvarderats ledninger bakover for å ha på et anlegg som blir på rundt 150 amper tenker jeg, har planer om batteri bak også (2 stykker), virker som om jeg må få inn no tykkere gitt :cry:
skal du ha 2 batterier bak, hadde jeg gått for 50 kvadrat. de er ganske lette og legge og an frakte mye strøm!

#176919  av @lpher

gnmfr skrev:Liker ikke det jeg leser :cry: Har lagt opp 25 kvarderats ledninger bakover for å ha på et anlegg som blir på rundt 150 amper tenker jeg, har planer om batteri bak også (2 stykker), virker som om jeg må få inn no tykkere gitt :cry:
25 er nok litt feildimensjonert om du skal rekke opptil 150amp ja... :wink:

#176923  av gnmfr

Andy_Celica skrev:
skal du ha 2 batterier bak, hadde jeg gått for 50 kvadrat. de er ganske lette og legge og an frakte mye strøm!
1 bak, 1 foran :P

Hadde lissom ikke planer om at det skulle bli så store forsterkere :P Hadde tenkt å holde meg under 100 med en gang :P Kjenner jeg meg selv rett ender jeg nok på godt over 200 :lol:

FÃ¥r vel sette av noen timer med kabel trekking til da :P