TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjemmelaget MK1 eksos bilder.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #176859  av Bjørn MK1

Legger ut noen bilder som gjørdetselvere kan ha glede av for å bygge egen eksos. Anlegget består av originalt fremre rør (noe som ikke er ideelt pga diam), en stykk Simmons kardangbend (kappet og sveiset på div plasser), et stykk 90graders bend og to stk potter av minste ovale type. Alt i 2". Lyden er helt ok, og en reduksjon av antall "bøyer" med ca 90 grader og rett gjennom potter, gir mindre motstand enn originalt. Det er veldig viktig og holde diameteren mest mulig lik gjennom hele røret, så man må være nøye når man kapper i kardangbendet. Flensene på pottene er kappet ned endel av plasshensyn.

Dette skal ikke anses som en 100% beskrivelse av hvordan anlegget er laget, men en hjelp til de som må ønske og gjøre noe liknende.
Vedlegg
IMG_4438_1.jpg
IMG_4438_1.jpg (68.88 kiB) Vist 285 ganger
IMG_4434_1.jpg
IMG_4434_1.jpg (61.77 kiB) Vist 296 ganger

#176864  av ure

Hadde det slik en stund jeg og,men det bråkte noe jæ...g.Laget det mere likt orginal så nå går det an å leve med(85 db).

#176941  av bose

har lagd eksosanlegget jeg også på min mk1.. der ble det nytt fra grenrør.. dvs ny flex og utover.... Jeg fulgte orginalformen så godt det lot seg gjøre og jeg er meget fornøyd..
lagde en liten skisse i paint, det burde gi et greit overblikk.
Alle rør er i 2" dim
Vedlegg
eksosskisse.JPG
eksosskisse.JPG (16.66 kiB) Vist 1141 ganger
 #177076  av proson

Jeg skal bygge meg et anlegg selv, men skal ha et enderør på hver side... en annen på forumet som visstnok skal ha gjort det samme, men vet ikke hvem...

Skal bruke SIMONS potter og rørbøyer fra Torshov.

http://www.simons.se/NH/universal.htm
Vedlegg
Simons mk1.jpg
Simons mk1.jpg (7.34 kiB) Vist 1095 ganger

#177093  av pezman

Jeg har det på min MR2..
Men jeg vurdere å bytte ut mitt.. Bråker noe så inni ¤%&/(#.
Og det mangler den snert'n på turtallet...
FÃ¥r se hva det blir til vinteren.
Nå er det slikt at når du passerer 3000 omdreininger så kan du bare gi opp å snakke med passasjeren.

#177140  av bose

hmm...rart.. er nokså tyst hos meg når det kjøres rolig og snerrer skikkelig når turtallet kommer

#177240  av pezman

Naj, dette bråker..
Du må ha på hørselvern hvis du skal kjøre i tunell...

#177324  av Bjørn MK1

Grunnen til bråket på varianten med dobble endestusser, er trolig at eksosen der aldrig går gjennom to potter etter hverandre.
Med andre ord en gitt mengde eksos går kun gjennom en potte.

En ulempe er også at eksoshastigheten vil bli relativt lav i et 2x2" eksosanlegg, noe som fører til mindre effekt. :cry:
 #177354  av proson

Jeg kjøpte meg en effektpotte fra tyskland for ca et år siden... Med TÜV godkjenningspapirer og greier :? :P ikke at det er noe vits men...

Passform: Måtte skjære ut litt av baken på bilen, grunnet at oppheng var for kort... burde byttet opphengsstang med noe lengre... Men tok det på den raskeste måten :wink:

Men problemet var at potta var rett og slett for bra! hehe Ble stille som orginal! Vel... Etter et halvår kjøring så begynner den å komme seg litt, og det ble litt bedre etter at jeg fjernet flammedemperen :twisted:

Ble brukbart i tunell, og i tillegg ganske tøff lyd;) men ikke så tøff på høyere turtall (over 5000rpm...?)

Pris.... JA! ca 5000.- inklusiv frakt, moms, og tollavgivt! Bestilt fra Tyskland.
Vedlegg
toyota_mr2_w1_.JPG
toyota_mr2_w1_.JPG (44.56 kiB) Vist 1001 ganger
IMG_0154.JPG
IMG_0154.JPG (285.43 kiB) Vist 285 ganger

#238160  av OrIoN89

Noen som har peil på hvordan lage effektanlegg til mr2 mk2 turbo? =)

#238165  av MK1-87

Proson: Dette er hva jeg er ute etter. Hvor kjøpte du den? Kan du si mer om hva som må modifiseres?
 #238170  av proson

Kjøpte effektanlegget fra sportauspuff.de tror jeg det var...

Måtte bare forlenge opphengsstangen, måtte ikke modifisere noe på bilen egentlig! pris: ca 5000.- inc MVA, og frakt.

#238224  av sethro

Her er min eksos annlegg... ble fet lyd i den!

Kom på ca 1200kr..
Vedlegg
Bilde 099.jpg
Bilde 099.jpg (315.42 kiB) Vist 280 ganger

#238242  av ArildM

Enda en gammel tråd alive igjen? Noen som kjeder seg her? Hehe, hvorfor joiner ingen Mr2 gruppa mi på nettby da?

Sethro: Høres rimelig fett ut på youtube videoene dine ja ;)

Ferrita anlegget på StyleAutobilen er forøvrig svært passende i mine ører :) Brommer fint på lave turtall og trenger ikke hørselværn selv ved aktiv kjøring :)

#238271  av pkgrette

dette var masse rare løsninger men ingen av dem var pene.. har har drivi med å lage custum ekso som jobb.. vis man skal snakkesammen trenger man 1stk bakpotte (helst en som lyden ikke går rett i mellom ) også 1stk mellompotte som tar opp høye frekvensene.

kom til svensen eksos i drammen dissa gutta har peil og gjør dette rimelig billig. :D i forhold til hav du får. både rustfritt og ikke. :twisted: