TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• BÃ¥ndpass-kasse til 12" i fronten pÃ¥ MR2 MK2

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #177196  av TrustNo1

Noen som har prøvd dette og eventuellt har erfaringer? Jeg er iallefall i full sving med ett prosjekt, og er ca halvferdig.

Skal se om jeg får postet noen bilder senere om noen er intresserte.

#177267  av BrennaRacing

Det blir spennende :D Gleder meg til å høre hva du syns om lyden :)

#177273  av TrustNo1

Jepp, ganske spennt selv. Særlig siden nøyaktige mål av kassen er veldig vanskelig å regne ut. Dessuten er det begrenset volum man har å bevege seg på.

Jeg har nok ca 30 + 35 liter å gå på, samt det blir relativt tynne slanger som går fra kassen og inn til kupeen pga plassmangel. Dette er nok langt fra ideelle kassemål for elementene mine, men prøver å gjøre det beste ut av det hele. Jeg har konstruert med en god blanding av MDF og glassfiber.

Ingen som tilfeldigvis vet specs på gule 12" GAS elementer? Desverre har jeg rotet bort spesifikasjons-arket mitt, og har ikke funnet noe på nettet heller.

Jeg har mulighet til å legge til noen liter til det lukkede kammeret, ved å kutte vekk noe volum på det portede eller motsatt. Noen som aner hvilken fordeling som er best når jeg har ca 65 liter å gå på totalt? Jeg er ute etter mest mulig dyp-bass, siden jeg har 2x8" bak setene som tar av seg mid-bass'n.

#177316  av TrustNo1

Ett par bilder for de intresserte :)
Vedlegg
topp.JPG
topp.JPG (494.47 kiB) Vist 2916 ganger
nedre.JPG
nedre.JPG (478.42 kiB) Vist 2918 ganger

#177335  av bose

husker du hva du hva elementet heter for noe?

#177377  av TrustNo1

Nei, det er akkurat det.. og det står ikke noe på de heller, kun GAS - great american sound. De er ca 5 år gamle, mener å huske de var på 500W uten at jeg skal si det for sikkert.

Kjøpte de på svinesund i sin tid.

#177530  av chris

TrustNo1 skrev:Nei, det er akkurat det.. og det står ikke noe på de heller, kun GAS - great american sound. De er ca 5 år gamle, mener å huske de var på 500W uten at jeg skal si det for sikkert.

Kjøpte de på svinesund i sin tid.
Er nok stor fare for at det er såkalt maks watt, og rms ligger vesenlig lavere. Vi solgte GAS en periode, ikke spesielt gode erfaringer :?

Kanskje en god tanke å bytte sub? ;)

#177690  av lexusmann

Der var selg'ern frampå, ja... :D

#177692  av MR2WideBody

jeg har prøvd GAS 1 gang, aldri mer.. Bytta det ut med RockaFord isteden, mye bedre utstyr (Men desto dyrere og)

#177742  av aneriks

jeg kjøpte et gas frontsett på svinesund til 200 spenn, de spilte sinsykt bra til den prisen, men man kan jo ikke samenligne det med f,eks rockford selvfølgelig

#177790  av TrustNo1

I utgangspunktet er jeg fornøyd med GAS elementene. Jeg brukte 2 stk i min forrige bil, en nissan nx100. Jeg var for moroskyld med på en DB-drag for noen år siden med denne, og oppnådde 145,4 db selv om bilen i utgangpunktet overhode ikke var ment som noen db-dragger. Så elementene er kraftige nok.

Jeg skal se ann når jeg blir ferdig med prosjektet hvor bra det fungerer, men det kan jo tenkes jeg kan finne ett annet element som er bedre egnet til kassestørrelsen jeg har konstruert, men foreløpig har jeg ikke planer om å bytte ut elementene.

Resten av anlegget består forøverig av Rockford:
tweeter,4", 6" som frontsett og 8" som sub bak setene.

8 tommerne spiller utrolig bra, så den subben jeg lager nå, skal kun brukes til de laveste frekvensene.

#177801  av TrustNo1

Kassen begynner å nærme seg ferdig nå. Satser på at jeg kan få testspillt litt i kveld eller i morgen :)
Vedlegg
1.JPG
1.JPG (481.66 kiB) Vist 2920 ganger

#177807  av chris

Ser jo ut som en kul løsning. Grublet lenge på å gjøre det selv, men det ble aldri gjort :P

Antar du vet at det er ekstremt viktig å få riktig lengde på rørene? Og selvfølelig størrelsen på begge kassene (over sub og under sub)..

#177808  av TrustNo1

Ja, er klar over det. Men som du ser tidligere i posten, så har meg mistet spec'n på elementet, så det er håpløst å regne ut hva jeg faktisk skal ha av volum. Så jeg er nødt til å gå på ca mål.

En annen sak er hva som er praktisk mulig å få til :)

#177850  av chris

TrustNo1 skrev:Ja, er klar over det. Men som du ser tidligere i posten, så har meg mistet spec'n på elementet, så det er håpløst å regne ut hva jeg faktisk skal ha av volum. Så jeg er nødt til å gå på ca mål.

En annen sak er hva som er praktisk mulig å få til :)
Ca mål ja, da blir det mye prøving og feiling før man får det skikkelig. Skal ikke mye avvik til i båndpass-kasse før det blir skikkelig feil.