Side 1 av 7

[edit] Turboen lever igjen! :D

Legg innLagt inn:01 jun 2006 20:45
av FireWalk
Hellig overbevist om at turboen var gåen sendte jeg den inn igjen til overhaling. Der fant de ikke noeg alt med den, men de overhalte den likevel på garantien og sendte den tilbake uten kostnader.

Monterte på igjen turboen og var sikker på at nå skulle problemet forsvinne, men neida. Ryker som aldri før! Når bilen startes og står på tomgang så ryker det så mye tjukk hvit røyk med et blålig skjær... Røyklegger hele området på kort tid..

Hva kan det være? Kompresjonstesten viser 180 - 205 psi på alle 4 sylindere.

kan oljereturen være tett?..

noen som har vært borti lignende?
Det var et hvitt belegg på turbinen i turboen, samt på tennplugger. Noe som tyder på høy forbrennings temperatur. Men den går ikke magert heller!

Skjønner ikke hva som foregår..... bare problemer!

Legg innLagt inn:01 jun 2006 20:48
av Master
gåen toppakning

Legg innLagt inn:01 jun 2006 20:56
av FireWalk
rettelse: røk først tjukt hvitt.. så gikk det over til gråkvitt med blå nyanse... så gikk det over til grått og blått.. og nå er det kun grått og blått..

minker ikke kjølevann heller...

jeg skjønner absolutt ingenting.. alle på verkstedet bare klør seg i hodet over dette problemet..

Tenkte å koble fra kompressor delen på turboen i morgen og koble sammen oljerørene fra innputen og returen. Ryker det enda, da er det motor-relatert. Hvis ikke så er det turbo relatert. Eventuelt om returen er tett så vil det vel presse seg gjennom tetningene.

Kan ikke skjønne at det kan være topp-pakningen. Det er liksom litt for tilfeldig at det plutselig skal skje etter at vi monterer på igjen turboen etter overhaling?

Legg innLagt inn:01 jun 2006 21:16
av MR2WideBody
Begynner å bli litt mye uflaks på deg nå eller?

Legg innLagt inn:01 jun 2006 21:20
av FireWalk
MR2WideBody skrev:Begynner å bli litt mye uflaks på deg nå eller?
LITT?????? :shock:

har hatt bileni 2 år og brukt den kanskje max 1 måned totalt.. ellers har den bare vært nede for telling. er det ikke det ene så er det det andre. har snart bytta så å si ALT på bilen nå, har brukt sikkert sikkert 150.000 kr på bilen nå.. i deler, lakkering og det hele.

Sistnevnte (lakkering) kunne jeg spart meg for, for etter all skruingen som motoren har blit utsatt for så har lakken blitt så ripet opp på siden at den ser værre ut enn noen gang.

Så nå må jeg vel til å hellakkere en gang til. Om jeg ikke bare gir vekk bilen for å bli kvitt problemet da.......

fatter ikke at det er MULIG å ha så mye uflaks.... første motoren bare ga jeg opp til slutt. Tenkte at det er ikke jeg som har uflaks, det er motoren som rett og slett må være dårlig.. så jeg gikk til anskaffelse av en ny en. men problemene forfølger meg enda.

Og jeg nekter å gi opp heller.. dette er som en slosskamp! jeg kan ikke bare legge meg ned og vifte med flagget. Jeg skal kjempe til det siste!

Legg innLagt inn:01 jun 2006 22:01
av toyota_mr2
utrolig me uflaks men de hade vel ikke vert bedre åg sjøpt en ny motor da åg bare brukt deler fra den du har nå da
lyke till

Legg innLagt inn:01 jun 2006 22:09
av FireWalk
toyota_mr2 skrev:utrolig me uflaks men de hade vel ikke vert bedre åg sjøpt en ny motor da åg bare brukt deler fra den du har nå da
lyke till
Nei.. gidder ikke kjøpe ENDA en ny motor. har fått intrykket av at disse 3S-GTE motorene har problemer hele tiden uansett hvilken motor det er.

Nå skal den jeg har fikses så jeg VET at jeg har noe som er bra. Kan kjøpe enda en motor, som ser bra ut. Også går det 2 uker så "poff".

Nå trenger jeg å vite hva jeg har å forholde meg til..
Må finne ut HVA som er galt med denne motoren nå først.

Jeg som hadde planlagt sverige-tur til helga også. Blir avlyst den nå.. :(

Legg innLagt inn:01 jun 2006 22:14
av sleeper
hm.. merklig det der..
syntes foresten du faktisk har litt høy komp i motoren din jeg..!?! har du byttet stempel eller planet toppen?

er det kun på tomgang det ryker eller er det hele tia?? hvor mye olje bruker den?
HELT sikker på at den ikke bruker litt vann?
prøv og ta av trykkrøret til innsuget og se om det ryker da!
eller så kan du jo ta vekk hele jævla turboen og se om det ryker da... (kommer det ut da så er det jo motoren som er problemet)
men husk og få tredd over en fleksibel slange over flensen til manifoilen slik at det ikke står stikkflammer i torpedoveggen din.. :wink:

Legg innLagt inn:01 jun 2006 22:14
av kennethx
du har ikke rett og slett for mye olje på kjærra :lol:

Legg innLagt inn:01 jun 2006 22:34
av FireWalk
Ja syntes også det var litt høyt med over 200 psi i komp. Men det kommer vel bare av at det er komplett nedsotet inni der... regner med det forsvinner når jeg får vanninnsprut.

For mye olje er det ikke. Det er mellom minimum og max på peilepinnen. Og forøvrig har jeg opplevd det fenomenet tidligere, og da blir det feit svart/blå røyk, ikke gråkvit med blålig skjær.

hååper egentlig det bare er oljereturen som er tett.. er det topp pakningen så blir det jo et helvete å begynne å ha av hele toppen og bytte.. argh! også må jeg jo ta av turboen ENDA en gang!

brukte jo en hel dag bare på å få den av, og en dag til på å få den på.. så blir det 2 dager til med av og påskruing av turbo + hele toppen av og på...

DEEET er noe jeg ikke akkurat ser frem til. Da tar jeg heller opp lån og betaler noen for å gjøre det.

er så møkklei nå!

Legg innLagt inn:02 jun 2006 06:39
av predator
Aldri vært borti noen som har så gale uflaks som deg jeg :roll:
Stakkars mann da. Huff... :shock:

Legg innLagt inn:02 jun 2006 09:11
av zacroa
predator skrev:Aldri vært borti noen som har så gale uflaks som deg jeg :roll:
Stakkars mann da. Huff... :shock:
veit ikke helt jeg....

har litt med hvor mye man sutrer på forumet også, hvis en bremsekloss har blitt slitt ut på den bilen, så får du en tre siders avhandling om hvor uflaks det er..... :roll:

og når man har byttet alt på en bil og fortsatt har problemer, så burde man kanskje se på fellesnevneren, mekanikeren.....

bare min mening... :wink:

Legg innLagt inn:02 jun 2006 10:00
av Rage
Spurte i den andre tråden om du har byttet eksosanlegg, til noe annet?

En venn av meg har nemlig et rimelig spesielt eksosanlegg på sin bil, og den har en tendens til å ryke noe hinsides når anlegget er varmt (Dette er da innmaten i potter etc som ryker når det når en viss temp, ser ut som en turbo som er på vei til å ryke.)

Høres kanskje på jordet ut for deg men.

Legg innLagt inn:02 jun 2006 10:08
av SMT
hvordan er ventiltningene dine?

Legg innLagt inn:02 jun 2006 11:08
av FireWalk
zacroa skrev:
predator skrev:Aldri vært borti noen som har så gale uflaks som deg jeg :roll:
Stakkars mann da. Huff... :shock:
veit ikke helt jeg....

har litt med hvor mye man sutrer på forumet også, hvis en bremsekloss har blitt slitt ut på den bilen, så får du en tre siders avhandling om hvor uflaks det er..... :roll:

og når man har byttet alt på en bil og fortsatt har problemer, så burde man kanskje se på fellesnevneren, mekanikeren.....

bare min mening... :wink:
Ja jeg syter når motoren tar kvelden, når turboen tar kvelden, når en kompis krasjer bilen, når toyota forhandleren tar livet av 2 stempler, når bilen kun er kjørbar i 1 måned ut av totalt 24 måneder.

Har aldri sagt et ord når bremseskiver og lignende har gått. Men siden du tar det opp så kan jeg jo nevne at jeg også har hatt problemer med lys, servostyring, bremseskiver, bremsekaliptere, støtdempere, elektriske problemer, ulyder og mere til.

Sier jo seg selv når bilen har kostet meg flere hundre tusen mer enn hva bilen koster og den fremdeles ikke funker skikkelig at noe ikke er slik det skal! Da tror jeg du og hadde vært litt oppgitt..

Og dette er ikke ment som en sytepost, det er et forsøk på å få hjelp til å finne ut hva DETTE problemet faktisk kommer av.. trodde det var det forumet her var til.

PS:

Mekanikerene som har skrudd på den i det siste er av ypperste kvalitet. Til å begynne med lot jeg bilen bli skrudd på av autorisert toyota verksted. Men det viste seg jo at gutta der inne ikke hadde peiling på 3S-GTE motorer, for når jeg fikk igjen motoren var det nesten flere problemer med den enn det var når jeg fikk den igjen. Sendte inn motoren for å få fikset Hose from Hell.Når jeg fikk igjen bilen hadde den følgende problemer etter at toyota hadde skrudd på den:

1. Slange til wastegate på turboen var ikke koblet på igjen etter at de hadde den av.

2. 2 vakum slanger var koblet av, og en annen var sprukket når de tiltet bak motoren....

3. Frieksos mellom eksosmanefold og blokk. En av gjengene hadde blitt ødelagt når de skrudde ut bolten. Men de bare ignorerte det.

4. Turboen var ikke ordentlig skrudd på plass. Bare 2 av 4 bolter var teitet til, de to andre var bare såvidt skrudd i... (kunne skrues ut med fingrene)

5. Lambda sonden sluttet å virke pga brudd i ledningsnettet. Oppstod sansynligvis også mens de tiltet bak motoren i det ledninger har blit strukket og brudd har oppstått.



En annen gang ga de meg beskjed om at turboen var gåen, og at den ikke gikk rundt i det hele tatt. Var like før jeg bestilte ny turbo da jeg fikk noen andre til å sjekke den for sikkerhet skyld, og ganske riktig: turboen var helt fin den. Det var tenningsystemet som var dårlig. Ikke turboen.


Etter det har jeg latt dyktige mekanikere som driver for det meste med trimming av bil å gjøre ta seg av den. Folk som er litt mer som f.eks Markus. Ikke de lærlingene fra Toyota som tydeligvis har skrudd på bilen min tidligere.

For bilen der skal iallefall ALDRI mer inn på Toyota her mer. Man leverer inn bilen på Autorisert Toyota verksted i den hensikt å gi bilen den BESTE service som den overhodet kan få, også skjer det som skjedde med meg?

Er ikke det uflaks så vet ikke jeg.. Kan iallefall ikke komme å si at man burde forventet at mekanikerene der er dårlige? eller hva?

og som et direkte resultat av at de ikke koblet på wastegateslangen så var det jo 2 knuste stempler i motoren min også pga tenningsbank.