TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Greddy Oil Catch Tank?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #178657  av tommis
 
Noen som har det på bilen sin? Hva er det? Og hva er hensikten med den?

Hm...

 #178668  av Andy_Celica
 
den kobles på veivhusventilasjon, for at alt overtrykk av olje osv, skal inn i den boksen, og ikke fortsette inn i bilen igjen!

 #178671  av Rage
 
Oljedamp.
Når denne oljen går tilbake i motor, kan det føre til mye koks i topp og bunndel.

 #178762  av Larsen
 
Litt bedre forklart. Siden stempelringene ikke er 100% tett uansett hvor ny motoren er slipper den igjenom noe luft(og bensin). Dette tar da veien ned i bunnpanna. For at det ikke skal bli noe trykk i bunnpanna så er det lagt opp en såkalt veivhus ventilasjon. Denne gjør at lufta fra bunnpanna blir sugd opp og inn i innsuget på bilen igjen. Problemet er bare det at olje(oljedamp) blir da med lufta som blir dratt opp. Dette gjør at du får et seigt oljebelegg i innsuget som ikke er gunstig for motoren. For å bedre dette lager man en oil catch tank. Den kobles mellom slangen fra topp og der hvor den går inn på motoren igjen for å dra ut oljepartiklenen.
Vedlegg
PCV.jpg
PCV.jpg (81.98 kiB) Vist 513 ganger

 #178768  av ErikG
 
Hvordan er det å ikke la det gå inn igjen? Altså stoppe det i catch tanken og sette ett filter der?

 #178772  av Larsen
 
går helt fint det. Eneste er at du da slipper uforbrent bensin i fri luft...

 #178773  av ErikG
 
bensinen vil vel gå i tanken, mens luft går videre ut i friskluft gjennom filteret.

 #178855  av sindrejl
 
ErikG skrev:Hvordan er det å ikke la det gå inn igjen? Altså stoppe det i catch tanken og sette ett filter der?
ikke så veldig lurt.. har skjønt at motoren kan finne på å trekke luft INN der når trykket snur igjen da.. Correct me om jeg tar feil, men mener dette er et ganske stort diskusjonstema hos 200sxogn :D

 #178856  av ErikG
 
hmm, så må koble den inn i serie da.