Side 1 av 1
Greddy Oil Catch Tank?
Legg innLagt inn:06 jun 2006 01:43
av tommis
Noen som har det på bilen sin? Hva er det? Og hva er hensikten med den?
Hm...
Legg innLagt inn:06 jun 2006 08:08
av Andy_Celica
den kobles på veivhusventilasjon, for at alt overtrykk av olje osv, skal inn i den boksen, og ikke fortsette inn i bilen igjen!
Legg innLagt inn:06 jun 2006 08:31
av Rage
Oljedamp.
Når denne oljen går tilbake i motor, kan det føre til mye koks i topp og bunndel.
Legg innLagt inn:06 jun 2006 16:14
av Larsen
Litt bedre forklart. Siden stempelringene ikke er 100% tett uansett hvor ny motoren er slipper den igjenom noe luft(og bensin). Dette tar da veien ned i bunnpanna. For at det ikke skal bli noe trykk i bunnpanna så er det lagt opp en såkalt veivhus ventilasjon. Denne gjør at lufta fra bunnpanna blir sugd opp og inn i innsuget på bilen igjen. Problemet er bare det at olje(oljedamp) blir da med lufta som blir dratt opp. Dette gjør at du får et seigt oljebelegg i innsuget som ikke er gunstig for motoren. For å bedre dette lager man en oil catch tank. Den kobles mellom slangen fra topp og der hvor den går inn på motoren igjen for å dra ut oljepartiklenen.
Legg innLagt inn:06 jun 2006 16:38
av ErikG
Hvordan er det å ikke la det gå inn igjen? Altså stoppe det i catch tanken og sette ett filter der?
Legg innLagt inn:06 jun 2006 16:49
av Larsen
går helt fint det. Eneste er at du da slipper uforbrent bensin i fri luft...
Legg innLagt inn:06 jun 2006 16:50
av ErikG
bensinen vil vel gå i tanken, mens luft går videre ut i friskluft gjennom filteret.
Legg innLagt inn:06 jun 2006 21:41
av sindrejl
ErikG skrev:Hvordan er det å ikke la det gå inn igjen? Altså stoppe det i catch tanken og sette ett filter der?
ikke så veldig lurt.. har skjønt at motoren kan finne på å trekke luft INN der når trykket snur igjen da.. Correct me om jeg tar feil, men mener dette er et ganske stort diskusjonstema hos 200sxogn

Legg innLagt inn:06 jun 2006 21:43
av ErikG
hmm, så må koble den inn i serie da.