Side 1 av 1

Instrumenter

Legg innLagt inn:07 okt 2003 22:20
av Christian
Veit at dette ble diskutert her tidligere, men jeg sliter litt nå...

Har pr i dag 1stk hks direct bright boost meter og 1stk hks db oljetrykk meter, begge er mekaniske med hvit front.
Vil også gjerne ha overvåkning av olje temp i motor og girkasse, bensintrykket og eksostemperaturen, i tillegg er nok et a/f meter en fordel...
Slik jeg ser det kommer dette til å ligne "Gauge overkill" posten :roll: , så om det er noen som har gode ideer er det bare så skrive i vei.
Ett annet problem er at db serien kun kommer som mekaniske metere, samt at serien ikke inneholder eksostemp eller a/f meter :? Noe som er noe dritt, siden jeg synes de er geniale å se på og gjerne vil ha like instrumenter...
Liker ikke helt tanken på å ha bensin inn i bilen, men olje har jeg jo i a-stolpen allerede :roll:
Vurderte også Greddy profec e01, helt til jeg fant ut at den trenger e-manage for å foreta andre målinger :(

En annen ting er jo også om alle disse faktisk trengs...?
-Eksostemp mener jeg bør være med, om bensintrykket faller vil jo denne stige heftig.
-Olje temp på motor er nok også viktig, har merka med at det er klumper i motorolja om jeg har herja mye, sannsynligvis for varmt.
En oljekjøler trengs i så fall, men det er jo ok å kunne overvåke?
-Olje temp på girkassa, usikker på om det trengs, kanskje en stor "kjekk å ha" faktor?
-Bensintrykk, denne vil jo indikere en liten stund før eksostempen stiger, vil den ikke?
Kanskje for små tider det er snakk om?
-A/F meter, henger jo mest sammen med bensintrykk?
Om ikke Ecu tar kvelden da!

Har med jevne mellomrom sett multifunksjons instrumenter, noen som har prøvd disse/evnt. noen tanker?
Tenker da på driftsikkerhet og holdbarhet.
Det finnes jo digitale metere også....hmm, var kanskje en tanke det :)

Vel, om noen mener noe (det gjør jo de fleste her :mrgreen: ) vil jeg gjørne høre noen synspunkter. :)

Legg innLagt inn:07 okt 2003 23:02
av chris
jeg mener noe!! (som vanlig :D)

målere er kult det, og etterhvert en nødvendighet. tingen er bare å få det til å se pent/proft ut. Går jo an å "skjule" noen målere da, f.eks. i hanskerommet. da kan man åpne eller lukke hanskerommet etter behov, og dermed synliggjøre eller skjule en de instrumentene. Tror jeg ville gått for denne løsningen når a-stolpen hadde vært full :)

er vel plass til 3 stk i a-stolpen, er det ikke? ta bort lufte-greiene i midten av dash'en, og lag en pen plate og hiv inn 3-4 målere der.

Legg innLagt inn:07 okt 2003 23:11
av Christian
chris skrev: ta bort lufte-greiene i midten av dash'en, og lag en pen plate og hiv inn 3-4 målere der.
Det er den løsningen jeg hadde tenkt meg ja, eller muligens 2 stk der og 1 eller 2 i rattstamme dekselet...

Legg innLagt inn:07 okt 2003 23:13
av chris
Christian skrev:
chris skrev: ta bort lufte-greiene i midten av dash'en, og lag en pen plate og hiv inn 3-4 målere der.
Det er den løsningen jeg hadde tenkt meg ja, eller muligens 2 stk der og 1 eller 2 i rattstamme dekselet...
Jepp, begge deler er mulig. men viktig å få det pent, så det ikke blir seende ut som fra "Gauge overkill" posten ;)
Men du har ikke vurdert hanskerommet da? eller blir det for upraktisk?

Legg innLagt inn:08 okt 2003 07:21
av Christian
Hanskerommet vil nok være åpent det meste av tiden er jeg redd :wink:
Dessuten vil jeg ha de nogenlunde i synsfeltet mitt...

Legg innLagt inn:08 okt 2003 07:51
av CelicaTurbo
Jeg tror du kan skippe bensintrykk ihvertfall.. dvs, det er kjekt å undersøke at bensintrykket er ok men det burde holde at det ble målt en gang mens bilen var på dyno, så monter denne i motorrommet og les den av ved anledning (dynotreff f.eks), eller teip et videokamera inn der :) Det jeg mener er vel at bensintrykk er overkill i kabinen for A/F måler og eksostemp gir deg de samme signalene og det er også lettere å vurdere effekten av resultatene fra disse målerne.. Bensintrykk er ikke noe du trenger å følge med på til vanlig om du har begge disse andre målerne installert :)


Men, det jeg gjerne kunne tenkt meg var en A/F og eksostemp måler fra Blitz sam passet med trykkmåleren jeg har nå.. Samme sort A/F måler som Greddy tilbyr, men jeg vil ikke blande utseender og jeg synes Blitz har kulere målere rett og slett :)

Legg innLagt inn:08 okt 2003 10:28
av CelicaGT
Instument i hanskerommet ville eg gått for,uansett kor du plasserer dei i bilen der dei e synlige heiletida vil jo bli "gauge overkill" , berre det at dei er plassert rundt om på dash'en....
PÅ bensintrykket går vel det ann å fått ein summer slik som på oljetrykks føler, da treng du vel ikkje den målern inni bilen...berre mi meining...Kill me if i'm wrong! :)

Legg innLagt inn:08 okt 2003 16:00
av Christian
CelicaGT skrev:Instument i hanskerommet ville eg gått for,uansett kor du plasserer dei i bilen der dei e synlige heiletida vil jo bli "gauge overkill" , berre det at dei er plassert rundt om på dash'en....
PÅ bensintrykket går vel det ann å fått ein summer slik som på oljetrykks føler, da treng du vel ikkje den målern inni bilen...berre mi meining...Kill me if i'm wrong! :)
Hmmm, koble en summer/diode på bensintrykket via en føler var slettes ingen dum ide :)
Kanskje legge inn en rpm bryter også, slik at den kun varsler ved lavt trykk over f.eks 3000rm?

Celicaturbo : Enig i at det bør bli bensin meteret som forsvinner.

Hva med olje temp på girkassa, bør vel kunne greie meg uten den og?

Legg innLagt inn:08 okt 2003 16:07
av CelicaTurbo
enig, ikke noe behov for temp på den. Om du er usikker så kan du jo kanskje koble opp en giroljekjøler fra en GT4, mener å huske det er en GT4 kasse du har?

Legg innLagt inn:08 okt 2003 16:27
av Christian
De som solgte sa det ja, men jeg har faktisk ikke sjekka det...
Oljekjøler ja, sikkert ingen dum ide, vil tippe at det blir heftig temp der til tider :)

Legg innLagt inn:08 okt 2003 17:01
av kennethx
Er det ikke bare å kjenne etter litt på girspaken da? er den VARM er det på tide å finne ut hva som er galt? :D

Legg innLagt inn:08 okt 2003 20:09
av Christian
Skal kjenne etter neste gang jeg har kjørt hardt! :mrgreen:

Legg innLagt inn:09 okt 2003 12:48
av kennethx
Vet i allefall at på en automatgir bil jeg kjørte steg tempraturen kraftig på girspaken vet tøff kjøring. Og etter 5 minutter med start stop (drag style) så ble den VELDIG varm. Tok det som et hint og roet ned litt :)

Legg innLagt inn:09 okt 2003 14:48
av CelicaTurbo
vel, giroverføringene på både Celica og MR2 er via kabel så det er vel begrenset hvor mye varme som blir overført, til forskjell fra de fleste ander gasser hvor spaken går rett inn :)