TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noe Ã¥ være obs pÃ¥ nÃ¥r man kjøper Celica?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #178984  av CreeVal

Hei sann,
jeg skal bytte ut pensjonistrollaen med en Celica, jeg har funnet en men lurer på om det er ting jeg må se spesiellt godt etter.

Det er en Toyota Celica 1996 Mod. som har gått 152000km og har en 1.8l motor.

På forhånd takk

CreeVal

#178989  av kaimagne

Dette er vel sannsynligvis en av de sikreste "sportsbilene" bilene å kjøpe. Jeg solgte en tilsvarende som hadde rulla en del mer, og hadde med hånda på hjertet ingenting spesielt som gnagde meg hva angikk driftssikkerhet.

Det man bør se etter, er da vanlige slitasjesymptomer, som slitte bremseskiver, bremseklosser, lekkasje fra støtdempere, eksosanlegg, slitte dekk osv. Sjekk også radioantenne, det ser ut til å være forbruksvare på disse...

Hvem som har vært eier har vel også en del å si. En 18-åring vil nok slite mer på bilen enn en på 40.

Hva slags bil er det, link til annonse? Ekstrautstyr som el-vinduer, A/C, takluke, skinn-interiør, fine felger (annet enn 14" originale) osv er ting som er verdt å få med seg, i tillegg til farge. Mange ble tragisk nok levert i fiolett eller i blå-grønn. Mye lettere å gi gode råd når man vet hvilken bil det er snakk om... :)

Denne kanskje? Stemmer med antall km og modell...
http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... =55&page=2

#179033  av CreeVal

Det er faktisk akkurat den det er snakk om, var ute å prøvekjørte den i dag, sjekket understell og slikt...
Litt rust, enkelte lakkskader og speedometer som var i ustand, kanskje litt dårlige tennplugger også.
Men det informerte jeg selgeren om og når alt var i orden skulle den inn på verkstedet så skulle de se over og fikse det.

Fikk også med årsavgiften i prisen :)

#179037  av sindrejl

CreeVal skrev:Det er faktisk akkurat den det er snakk om, var ute å prøvekjørte den i dag, sjekket understell og slikt...
Litt rust, enkelte lakkskader og speedometer som var i ustand, kanskje litt dårlige tennplugger også.
Men det informerte jeg selgeren om og når alt var i orden skulle den inn på verkstedet så skulle de se over og fikse det.

noe som er viktig å tenke på er at en 96' celica skal være galvanisert, så om du finner rust er det tegn på tidligere skader mest sannsynlig.

#179090  av Eliaz

Gjelder galvaniseringen for en 95 modell og?

#179161  av CreeVal

Det var helst understellet som var litt rustet da :P Fant ikke noe rust på karosseriet.

#179215  av sindrejl

Eliaz skrev:Gjelder galvaniseringen for en 95 modell og?
mener det ja.. tror min er laget i 95 og solgt som 96.. den er iallefall galv.

#179293  av Doffen696

Høres bra ut at denne er en sikker bil. Vurderer å kjøpe en sjøl.
Registrert i 96.

#179309  av kaimagne

CreeVal skrev:Det er faktisk akkurat den det er snakk om, var ute å prøvekjørte den i dag, sjekket understell og slikt...

Årsavgiften skal vel være betalt for en stund siden, så det skulle jo bare mangle... Hva med omregavgift? Den bør du også få med, synes jeg...

Selv om bilen leveres med 3 mnd garanti, så må jeg si at prisen er i øverste skiktet av hva slike biler går for. Om det bare er de felgene som står på den som følger med som sommerfelger, og det er stålfelger med kapsler på vinterhjula, så bør det trekke ned en del mer.
Siden den er gått 152.000 km så må du også få med den store servicen som følger på 150.000 km hvis den ikke er tatt.
Alt i alt så er bilen neppe et bomkjøp, men billig er det nok ikke. Prute prute prute til du skjemmes, og så litt til... ;)

#179354  av CreeVal

Det tar full service på den og skal fikse alt jeg har påpekt.
Omreg. er også innkludert :)

Vi har tidligere kjøpt biler fra Smiths Auto og jeg skal ærlig innrømme at dette er en meget seriøs bedrift.
Jeg KAN nok få den billigere ja, men nå har allerede lån blitt ordnet apparatet på Smiths Auto blitt igangsatt osv.
Tro meg, bilen blir mer verdt når jeg er ferdig med den :)
(Jeg har planer for en hoppbakke, en spikersuppe og et velutviklet ransmiljø, som sagt så gjort :P - Raske menn)

Det vil være få eller ingen biler som kan matche Celicaen min i Kristiansand når jeg er ferdig med den :)
Er interessert i å få vite litt om mulighetene jeg har, hva jeg kan gjøre altså.
Turbo, chip og styling er en selvfølge :)

#179360  av kaimagne

CreeVal skrev:Er interessert i å få vite litt om mulighetene jeg har, hva jeg kan gjøre altså.
Du har jo tydeligvis bestemt deg, og godt er det, da kan du glede deg til du får bilen!

Om du skal bruke penger på turbo og chip, kan du likesågodt skifte motor og hive nedi en 3S-GTE. Da bør du oppgradere bremser også...
Den som står i, 4A-FE, er ikke mye motor med potensiale, for å si det sånn... Det jeg ville ha investert penger i, for å få den opp mot 130 hk, er åpent luftfilter og litt mer åpen eksos (3 tommer).

Men på stylingsiden er det masse å finne på, så lenge du ikke styler en 116-hesters bil med GT-FOUR-styling. Det blir (nesten) det samme som å slenge på turbo-merke på hekken uten at det er turbo på bilen!

Uansett, skal bli morsomt å se hva du gjør videre med bilen! Tvi tvi! :D

#179387  av Doffen696

kaimagne skrev:
CreeVal skrev:Er interessert i å få vite litt om mulighetene jeg har, hva jeg kan gjøre altså.
Du har jo tydeligvis bestemt deg, og godt er det, da kan du glede deg til du får bilen!

Om du skal bruke penger på turbo og chip, kan du likesågodt skifte motor og hive nedi en 3S-GTE. Da bør du oppgradere bremser også...
Den som står i, 4A-FE, er ikke mye motor med potensiale, for å si det sånn... Det jeg ville ha investert penger i, for å få den opp mot 130 hk, er åpent luftfilter og litt mer åpen eksos (3 tommer).

Men på stylingsiden er det masse å finne på, så lenge du ikke styler en 116-hesters bil med GT-FOUR-styling. Det blir (nesten) det samme som å slenge på turbo-merke på hekken uten at det er turbo på bilen!

Uansett, skal bli morsomt å se hva du gjør videre med bilen! Tvi tvi! :D
Ser fram til å se hva du gjør med bilen ja :)

#179548  av CreeVal

Gleder meg som en unge selv :P
Nå skal de bare fikse de feilene jeg fant osv, ta service på bilen og registrere den.

Oh, jeg gleder meg :D

#179576  av memo

bare påpeker at man ikke får 15hk økning i effekt bare fordi man skifter eksos og filter :)

5hk er mer realistisk

#179605  av CreeVal

Hvordan er det med chip til den da? Det vil vel gi noe mer økning i tillegg til eksos og luftfilter?
Motoren har uansett langt større potensial enn pensjonistrollaen jeg hadde før :P