TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Rar klakkelyd i motoren, og hopper pÃ¥ tomgang!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #179182  av Andy_Celica

Starta bilen for 30 min siden, og lot den gå litt, men på 2000-2500 rpm klakka det litt i motoren(toppen) hørtes det ut som, og den hoppa veldig på tomgang, fra 700-1200 rpm!

Noen som vet hva det kan være?

Kan slenge på at toppen på blokka er planet, og blokka er borret til 86,5 og jeg bruker org topp pakning!
Sist redigert av Andy_Celica den 07 jun 2006 23:16, redigert 1 gang totalt.

#179232  av sotevik

Kanskje det er registerreima,er den satt riktig på da?

#179257  av Andy_Celica

ja har fulgt bgb når det gjaldt å sette på reg reima.

men skal skjekke litt rundt i morgen om den brått har kammet over et hakk.

Liker ikke den lyden!

#179268  av Larsen

Mulig du har gjordt det men sjekk at alle shimsa er på plass(viktig) og at de er riktig justerte.

#179310  av Andy_Celica

Larsen skrev:Mulig du har gjordt det men sjekk at alle shimsa er på plass(viktig) og at de er riktig justerte.
Shimsa? de som sitter under det lokket på ventilene?

#179324  av Andy_Celica

ingen som vet hvorfor den hopper så veldig på tomgang?

#179335  av larsst185

Hvis den jager på turtallet ville jeg begynt med å leite etter falskluft

#179348  av Kaizern

Tomgangsstabilisator?? :lol:

#179376  av Larsen

Andy_Celica skrev:ingen som vet hvorfor den hopper så veldig på tomgang?
Vet ikke om det samme gjelder 3sgte motoren, men på 4age motoren fikk jeg det problemet etter å ha tappet kjølevannet. Det kommer vist fordi luft passerer temperatur måleren. I såfall så vil problemet forsvinne etterhvert.

Shimsa ligger mellom Sitter på toppen av ventilene. Hvis du tar av toppen så vil du se at det er de som kamakselen dytter på. Sjekk først om noen av dem mangler, så står det vel i BGB manualen hvordan du kan måle dem.

#179404  av Andy_Celica

larsst185 skrev:Hvis den jager på turtallet ville jeg begynt med å leite etter falskluft
før jeg satt i motoren skjekket jeg alle vaakum slanger minst 10 ganger, og har bytta absolut alle pakninger + stramma alt med korrekt nm (ifølge BGB)

#179417  av Andy_Celica

Kan den ujevne tomgangen komme av at tenninga ikk er stilt riktig?

Og i tilfelle kan den lyden oxo komme av at tenninga ikke er riktig innstilt?

#179451  av Andy_Celica

har vært og titta litt, og jeg tror det er registereimstrammeren som gjør at jeg får den klakkinga, pga den klarer ikke å holde reima stram, og da blir sikkert kamhjula drat litt langt til siden ved litt hardere gasspådrag, skrudde av det dekselet over reima, og det var da jeg så det, så ny strammer er bestilt og kommer i morgen!

#179518  av Andy_Celica

Larsen skrev:Mulig du har gjordt det men sjekk at alle shimsa er på plass(viktig) og at de er riktig justerte.
har ikke rørt toppen da!

#179524  av Larsen

ok, bare tatt blokka da?

#179528  av Andy_Celica

Larsen skrev:ok, bare tatt blokka da?
ja kun blokka