TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Stabstag\stabilisator stag\sway bars - Celica MK6

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #179606  av Speeder

I min søken etter bedere veiholdning er neste stoppested stabilisator stag.

Her har jeg funnet to produsenter som lever stag både forran og bak.
Dette er:
- Whiteline
- Suspension Techniques

Whiteline leveres med 22mm forran og 20mm bak.
Sus Tec leveres med 24mm forran og 22mm bak.

Min bil blir mer og mer ett leketøy, og fases bort som pendlebil :wink:

Hva vil dere annbefale av disse to?
Hvem er importør av disse, eventuelt gode utenlandsbutikker.

All anbefaling anngående hjulopphengets videre oppgraderinger er velkommne. Her skal man under minuttet på rudskogen, med en dårlig sjåfør :lol:

#179609  av Larsen

Fensport har whiteline stab-stag. Har planer om å kjøpe stag derifra om ikke så lenge

#179631  av Mr_Sann

Hei Speeder.

Kan du si i fra til meg når du har funnet noe så kan vi kanskje bestille sammen? Kommer ann på pris men så stabstaget mitt bak var veldig rustent.

#179652  av Biggen

Har også tenkt å kjøpe blandt annet whiteline stab-stagi fra Fensport .

#179741  av Larsen

Kan sikkert se om jeg kan ordne et gruppekjøp til?

#179766  av ErikG

mente dette var stabstag jeg...
Bilde

Ser ut som det bare er versjon 1 til mk6

#179973  av GT4 CS

ErikG skrev:mente dette var stabstag jeg...
Bilde

Ser ut som det bare er versjon 1 til mk6
Ser ut til at dette er for og erstatte traværsen. stabstaget er det (krengestaget) som sitter under bilen mellom hver aksel. Og fjerbenstag det som sitter i toppen av støtdempertårnene.

Men ang bedere kjøre egenskaper på bilen til speeder. smell på med noen foringer i understellet som ikke flekser, samme gjør du med motor festene, Da får du en mye mer direkte bil. Minuset er mye vibrasjoner fra motor og mister mer komfort jo stivere understellet blir. I mine øyne er jo mindre "comfort" jo mere kos og kjøre :D
Vet ikke om det sitter bak på din bil, men er det ikke burde du få kjøpt det fjerbenstag bak, eventuelt si ifra så lager vi det en dag.
Skal bilen din være kun banebil kan du jo like så godt bare hive ut alt du ikke trenger inni bilen, og sette inn 2 bøttestøler istedenfor 50kg med org stoler, jo lavere vekt jo bedere veigrep i teorien, og ikke sliter det så mye på bremsene heller.

#179975  av Speeder

Det staget vist over her må vel være for å forhindre flexing i selve karosseriet?

GT4 CS; Jeg har montert tårnstag bak :wink:
Foringer er vel noe som må monteres snart ja. De jeg har, har vel sett sine bedre dager. Med disse stabstagene følger det med foringer. Så da er det ikke såå mange andre å bytte:)

Tror jeg drøyer å ribbe intreøret helt enda, skal fortsatt brukes litt på gata også. Men planen er å fase den ut som pendlebil i alleall.

#179978  av GT4 CS

Det hindrer fleksing ja. Om det ikke sitter solid traværs i bilen din kan det hjelpe mye og på den delen. Ettertrakk boltene i traværsen på bilen til brutter. Og det ble som dag og natt, hele bilen hans hadde et levende karroseri da han kjøpte den, nå er det knapt nokk at man kjenner det vrir seg. Bytte alle foringer, ikke bare til stabstag, er jo kun 2 foringer pr stag. Om jeg enda ikke er edru som sagt, så trur jeg det ville være best og bytte bak på din først, du har vel og superstrut understell, og det gjør jo jobben veldig bra forran. Vet iallefall på min bil så flekser det godt i gummien bak selv om foringene er helt fine.

#179981  av Speeder

Det sitter desverre ikke superstrut på min bil, vanlig McPherson.

Foringer er ikke å forrakte nei, da gjenstår det bare å finne noen som lever komplette sett til min bil. Jeg laget en tråd om det i vinter tror jeg, men dårlig med respons :wink:

#179985  av GT4 CS

Om noen klarer skaffe mål på foringene dine org kan du kjøpe powerflex foringene utifra mål også. Mulig det krever litt tilpassing med tanke på hylser osv. Men ville være rart om det ikke skulle finnes forsterkede foringer til din bil

#180011  av Larsen

Ikke finn på å monter motorforinger. Kjører riktig nok mr2, men det bly MYE risting og liten forskjell på hvor direkte bilen oppførte seg. Men verken foringer eller stab stag er dumt med tanke på kjøreegenskaper.
Sist redigert av Larsen den 13 jun 2006 18:31, redigert 1 gang totalt.

#180265  av Speeder

Larsen skrev:Ikke finn på å monter motorforinger. Kjører riktig nok mr2, men det bly MYE ristig og liten forskjell på hvor direkte bilen oppførte seg. Men verken foringer eller stab stag er dumt med tanke på kjøreegenskaper.
Nei, motorfester er ikke akkurat førstepri. Kan vel umulig hjelpe noe nevneverdig på veiholdningen heller.

Hvor kan man få tak i Suspension Techniques da? De selger ikke direkte, er det noen i norge som har agentur på disse?

Whiteline fører vel Motorsport-import om jeg ikke tar helt feil. Skal se om jeg får skaffa en pris, samt leveringstid fra de. Og sammenligne med Fensport.

Hva tror folket om stivhetsforskjellen på 2mm per stag?