TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Skift av bremeklosser

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #179838  av Paulsen86

heisann!!

skal skifte bremseklossene foran på celica'n min idag (93mod)..

har hørt at dette skal være en ganske enkel oppgave.. ¨
kan dere bare skrive en lett tekst om hvordan prossesen er? :)

slik at jeg ikke gjør feil.. må vel ikke lufte bremsene etter dette?

mvh Kristian

#179839  av ErikG

Er ganske enkelt ja. Mener det er 17mm og 14mm du trenger pluss en stor tang til å presse inn stempelet. I tilleg anbbefaler jeg en stålbørste og en fil.

-Ta av forhjul
-Ta av callipter, 14 eller 12 mm. Legg den til siden, ikke la den henge i bremsevæskeslangen.
-Ta ut klossene
-Demonter klaven, den callipteren er festet til og klossene sitter i. Er 17mm eller 14mm.
-Bruk stålbørsten der klossene ligger på, både på "klipsa" som ligger der og under. Rengjør så med fil til du får bort all rust og ser det orginale mettallet.
-Smør opp med kobberfett.
-Se at glidepinnene går lett, om ikke ta dem ut, puss litt på dem og smør dem opp igjen.
-Sett på klaven som er smurt og renset.
-Sett inn klossene som du har smurt der de ligger ann.
-Press stempelet i callipteren tilbake med en stor tang, pass på at du presser rett.
-Sett på callipter og skru fast.

-Gjør det samme på andre siden.
-Husk å pumpe ut bremsene så de blir harde før du kjører.

#179863  av kaimagne

Trenger vel ikke plukke av caliper'n? Det klarer seg å løsne den øverste skruen, og skru ut den nederste festeskruen, vippe opp caliper'n og skifte ut klossene. Sånn er det i hvertfall på de Celica'ene jeg har skifta på (og andre biler også, forøvrig).
Husk anti-skrike-plater, ellers blir du gal etterpå... ;)

#179868  av Sven

Trenger vel faktisk ikke løsne den øverste engang, er jo festa i glidebolten

#179872  av ErikG

Jeg foretrekker å ta av klaven og rense den. Har vært borti at klosser har satt seg, ikke returnert og ligget innpå hele tiden. Vil annbefale og rengjøre klaven. Derfor jeg tar den av.

#179881  av Paulsen86

takk for svarene..
fikk byttet, tok ikke lange tiden.. bare litt stress å få på den ene, men pusset det til ;)

skrike plater??

#179916  av kaimagne

Paulsen86 skrev: skrike plater??
Nei, skrikeplater.
Det er plater som legges mellom stempelet på caliper'n og klossene, som skal fjerne den noget irriterende lyden som blir pga vibrasjoner på klossene når man bremser. Har du noen gang hørt en original Volvo 242 bremse, så skjønner du hva jeg snakker om... ;)

#179935  av Paulsen86

riktig riktig :)

#180977  av Rømmling

[quote=ERIKG]-Smør opp med kobberfett.[/quote]

jeg skal skifte skiver å klosser nå men har ikke kobberfett. ho har mye anna. noe anna som finker like fint? hvitsmørefett?