Side 1 av 3
Alternativ drivstoff for turbo motorer (E85)
Legg innLagt inn:12 jun 2006 03:41
av TomG
Her borte i statene er det en hel del gate tunere, spesielt turbo biler som har begynt å bruke E85 (85% ethanol blandet med 15% bensin)
Så jeg lurer på¨om man kan få tak i det på berget der hjemme?
E85 er 105 oktan (usa oktan) som jeg tror rater lavere en i Norge.
T
Legg innLagt inn:12 jun 2006 04:00
av bose
bare å fyre igang himkok apparatet

Legg innLagt inn:12 jun 2006 07:33
av hovik
E85 er på noen stasjoner, men det tar tid å få det utbredt:
http://www.amotor.no/nyhet/miljo/i_star ... _e85/26794
Legg innLagt inn:12 jun 2006 10:53
av Larsen
Det høres rimlig ut med 8,69, men med e85 så bruker du 30% mer drivstoff. Da er jo det plutselig ikke så gunstig lengre.
Legg innLagt inn:12 jun 2006 11:25
av Sven
Går jo omtrent opp i opp det
Legg innLagt inn:12 jun 2006 12:40
av jumbo
Dette drivstoffet er så vidt jeg forstår avgiftsbelagt pr i dag... forslaget til revidert nasjonalbudsjett foreslår avgiftsfritak dog, så dersom dette ikke allerede er tilfellet bør det jo senke den prisen en god del
Legg innLagt inn:12 jun 2006 14:04
av CelicaTurbo
stemmer at det i budsjettet er foreslått fjerning av avgifter på bioetanol, med den hensikt at kostnadene ved drift av kjøretøyet skal tilsvare bensindrift (men med miljøgevinsten som et tillegg), til tross for høyere literforbruk når man kjører på bioetanol. Ser på mr2oc.com at en person har oppnått et god gevinst i effekt ved bruk av 105 oktan bioetanol kontra 100 oktan racefuel (100-oktan etter amerikansk verdi RON/MON, vet ikke hva det tilsvarer på denne kanten av verden hvor vi kun bruker RON?).. I prinsippet betyr hans målinger at E85 kan gi en betydelig økning i effekt ved samme turbotrykk pga mer aggresiv timing, men så var det dette med om bensinsystemet/slanger osv tåler E85 da.. bør egentlig byttes men personen fra mr2oc.com har tilsynelatende ikke gjort det.
Legg innLagt inn:12 jun 2006 14:18
av Pgus
Hmmmm...
Har en følelse at MK1'en min vil slite med å gå gjennom CO2-testen...
(går litt rikt, litt svart røyk ved fullt pådrdag osv...)
Istedet for å få justert CO2'en, slik at den går riktig, (og muligens litt dårligere), hvordan er å bruke en del (f.eks 50%) E85 på tanken når jeg skal vise den...
Vil det gå bra?
Legg innLagt inn:12 jun 2006 16:28
av sleeper
planen min er og bygge om til e85 drift iløpet av vinteren.. (siden den blir avtgiftsfri 1.1.07..)
jeg kommer da til og bytte pumpe, slanger og dyser hele veien... men sliter litt med og finne noen pumpe som garrantert tåler e85.. jeg gidder ikke og bytte 1 gang i året...
så vis noen her har noen tips så hadde jeg blitt fornøyd...
(har sendt en del mail med wolfkatz og de viste heller ikke om noe...

)
Legg innLagt inn:12 jun 2006 16:30
av Larsen
sleeper skrev:planen min er og bygge om til e85 drift iløpet av vinteren.. (siden den blir avtgiftsfri 1.1.07..)
jeg kommer da til og bytte pumpe, slanger og dyser hele veien... men sliter litt med og finne noen pumpe som garrantert tåler e85.. jeg gidder ikke og bytte 1 gang i året...
så vis noen her har noen tips så hadde jeg blitt fornøyd...
(har sendt en del mail med wolfkatz og de viste heller ikke om noe...
)
Si ifra hvis du finner ut noe mer da, har tenkte det samme selv.
Legg innLagt inn:12 jun 2006 17:00
av CelicaTurbo
Pgus skrev:Istedet for å få justert CO2'en, slik at den går riktig, (og muligens litt dårligere), hvordan er å bruke en del (f.eks 50%) E85 på tanken når jeg skal vise den...
Vil det gå bra?
sannsynlighvis vil det ikke hjelpe deg, motoren kan gå magert (siden brennverdien i E85 er lavere trenger du mer "suppe" for å få korrekt blanding, noe din ECU ikke vet), og, med tanke på co2 spørs det om det hjelper overhodet. Selv om det blir sagt at E85 reduserer CO2-utslipp så er det en sannhet med kraftige modifikasjoner; reduksjonen i CO2-utslipp er på en global skala, og grunnes at produksjonen av E85 forbruker CO2, noe som delvis oppveier at forbrenning av E85 produserer CO2

Legg innLagt inn:12 jun 2006 20:28
av TomG
Har snakke med en del folk som skal ha peil, og ved litt tilseting av smørings produckter i denne blandingen, skal de hjelpe en hel del på problemene. Det ser også ut som at motorer produsert etter 1990 skal pr. definnisjon tåle minst 15% ethanol, og Toyota pleier å overdimensionere sine ting, så jeg tror nok den skal tåle dette (slanger etc.) Men jeg bygger jo om hele bensin systemet, så det skal kunne gå greit mener jeg.
Om du er smart så kan man jo kanskje tenke på "inline" pumpe istedenfor pumpe i tanken.
T
Legg innLagt inn:12 jun 2006 20:57
av sleeper
TomG skrev:Har snakke med en del folk som skal ha peil, og ved litt tilseting av smørings produckter i denne blandingen, skal de hjelpe en hel del på problemene. Det ser også ut som at motorer produsert etter 1990 skal pr. definnisjon tåle minst 15% ethanol, og Toyota pleier å overdimensionere sine ting, så jeg tror nok den skal tåle dette (slanger etc.) Men jeg bygger jo om hele bensin systemet, så det skal kunne gå greit mener jeg.
Om du er smart så kan man jo kanskje tenke på "inline" pumpe istedenfor pumpe i tanken.
T
planen min var og bruke stålomspunnende teflonslanger hele veien, og bruke en inline pumpe (finnes ikke noen tankplassert pumpe som er stor nok til det antall hk jeg skal ha..)
men problemet er og finne en pumpe og et bensinfilter som tåler e85 over tid...
lurer også på hvordan dette er på alu koblinger?
Legg innLagt inn:13 jun 2006 01:24
av TomG
Spiser vist ikke Aluminium når det er tilsatt såpass "mye" bensin, det er flere her borte som har gjort en del tester akkuratt ang. dette, og kan ikke se noen merkbar degradering.
Ja, teflon slanger burde holde...hehehe og hvor mye hester skal den karen ha da?
Jeg kjøpte nylig opplegget til bruttern fra Wolkatz, meget bra system.
http://www.wolfkatz.com/proddetail.php? ... HHPMR2FUEL
Skal holde opp til 1000hp.....så det burde holde.
T
Legg innLagt inn:13 jun 2006 16:03
av sleeper
TomG skrev:Spiser vist ikke Aluminium når det er tilsatt såpass "mye" bensin, det er flere her borte som har gjort en del tester akkuratt ang. dette, og kan ikke se noen merkbar degradering.
Ja, teflon slanger burde holde...hehehe og hvor mye hester skal den karen ha da?
Jeg kjøpte nylig opplegget til bruttern fra Wolkatz, meget bra system.
http://www.wolfkatz.com/proddetail.php? ... HHPMR2FUEL
Skal holde opp til 1000hp.....så det burde holde.
T
Skal ha 500 på 98 blyfri.. det skal wlbro pumpa greie, men så løenge jeg skal kjøre på e85 til neste sommer så må jetg ha større pumpe...
teflon skal ifølge boka til TESS tåle alt utenom blåsyre...
