TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Da er bilen tilbake

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #180919  av MinuX

Hei alle sammen.

Da er bilen min tilbake fra chipping. Men det er jo et problem da.... bilen går jo ikke som den skal. Jeg tror faktisk den går dårligere. Mindra moment og kompresjon. Det er nå ivertfall det karen som chippa bilen min sa. Altså bilen går helt greit men ikke som den skal.

Som sikkert noen av dere husker så kjøpte jeg jo en motor i sverige som har trimma kamaksler. jeg trodde jo det var lurt å kjøpe den pga chipping og disse kammene vill gi mer HK, men dette gikk i dass, kan det virke som. Går dårlig på tomgang også....

Men chippe karen sa at jeg måtte mes sannsynlig plukke motoren fra hverandre og......... det står stille om hva han sa jeg måtte gjøre. Mente han sa at jeg kankjse måtte bytte stempler. Eller at hele motoren fra hverandre og gjøre noe med toppakninga og blokka på en slags benk. eller tippe blikka eller toppakninga eller noe slik. men etter dette må jo chippen omprogrameres.

Føler nesten som at jeg har blitt lurt trill rundt.
Er det noen i område østlandet som har god peil på bil som har mulighet til å ta en titt på bilen?

nesten så jeg har bare lyst til å selge bilen......

#180920  av MinuX

Mulig her holder å bytte pakkninger og stempleringer?

#180922  av sleeper

hm.. hvis bilen går dårligere nå en den gjorde når du leverte den så har tydligvis noe tatt kvelden når han har hatt den på benken..!?!?

hvor leverte du bilen? ble den kjørt på rulle? hvilken tall fikk du?

#180939  av MinuX

Motoren er bedre nå etter chipping enn før chipping. Men det er jo fordi den hadde trimma kamaksler og toyota satt den på full sug.

Bilen ble levert til AUTO CONSULT 4WD i SKOTSELV. bilen ble kjørt på rulle.... jeg fikk ikke med papirene, pga han var ikke hjemme. Men jeg får sendt dem i posten imorra, snakka med han på telefon nu.

bare å spørre meg spørsmål. Skal svare etter beste evne
 #180960  av Christian

MinuX skrev: ...Da er bilen min tilbake fra chipping. Men det er jo et problem da.... bilen går jo ikke som den skal. Jeg tror faktisk den går dårligere. Mindra moment og kompresjon. Det er nå ivertfall det karen som chippa bilen min sa. Altså bilen går helt greit men ikke som den skal...

...Motoren er bedre nå etter chipping enn før chipping. Men det er jo fordi den hadde trimma kamaksler og toyota satt den på full sug.
Hva mener du, går den bedre eller dårligre etter chipping'en?

Autoconsult har som nesten alle andre en noe svingende omtale...jeg var der og var fornøyd. Kjenner også endel andre som har vært fornøyd. (Mye rallyfolk) Men så er det alltid de som ikke er fornøyd. :wink:

Vet du tilstanden på motoren din før du bremset den? Tenker da på komp. test, oljeforbruk o.l. Regner også med at du vet at det ikke gis noen garanti om motoren din ryker...?

#180967  av MinuX

Jeg henta motoren i sveriga ga den til toyota i horten. de satt den inn, de gjorde sitt for at den skulle gå, de anbefalte at jeg ikke skulle bruke den pga de hadde satt motoren slik at den fikk max blanding. De var redde for at katalysatoren skulle gå til helvette. en den gikk veldig dårlig fra 1000 til 3500. Jaga mye. Gikk bedre mellom 3500 og 4500, men etter 4500 gikk den som den skulle. Satt den hos autoconsolt han sa at han skulle gjøre det han kunne. fikk den tilbake nå, det er ikke spørsmål om at det er forbedring. Det er en markant forbedring. Men som han sa det er noe galt med motoren.

det er derfor jeg poster dette, for å finne ut hva som er galt, eller om noen kan se på dette for å finne det ut.

12,5 komp på alle cylindrarna, det er meldinga jeg fikk fra karen i sverige.

Men som jeg har skrevet, bilen går greit, men ikke som den skal. Hadde vært fint å fått fikset dette problemet.

HÃ¥per dette gir litt bedre info ;)

#180983  av Christian

Om Autoconsult sier du har dårlig komp, så har du nok det. Det kan være stempelringene, stemplene, topp pakningen, toppen, eller ventilene.

Det at du har andre/oppgraderte kammer vil også gjøre at bilen går dårligre på lave turtall, og bedre på høye turtall.

Det første du bør gjøre er å sjekke kompresjonen på nytt, ett vanlig toyota verksted gjør det for deg!

#180984  av Andy_Celica

komp kan du lett måle selv, de selger slikt utstyr på. f:eks bilteme, bilextra og mekonomen.

Vet et toyota kan være veldig dyre på komp tester!

#181064  av GT4 CS

Andy_Celica skrev:komp kan du lett måle selv, de selger slikt utstyr på. f:eks bilteme, bilextra og mekonomen.

Vet et toyota kan være veldig dyre på komp tester!
Om jeg ikke husker feil var det 1600 på min bil. Så jeg kjøpte meg egen komp tester på bilextra. Den virker utmerket. Er gjenger på den så man skrur den inn. Men kjøper du en sånn så vær nøye da du skrur den inn så ikke du tar noen gjenger. Om du ikke bor alt for langt unna lillestrøm kan du komme dit så kan jeg ta en komp test for deg

#181065  av MinuX

Da er bilen Eu godkjent ivertfall. Lillestrøm... det er ikke så langt, høres ut some en fin liten tur fra horten =)

#181066  av MinuX

Fikk foresten testa bilen litt eksta igår natt. Litt rundt i utkanten av horten.
Bilen føltes bedre enn det jeg følte når jeg kjørte den hjem fra chipping. Mulig den går som den skal fra med til høyt rmp. det er jo ca en mnd siden jeg kjørte bilen min....

#181067  av GT4 CS

MinuX skrev:Da er bilen Eu godkjent ivertfall. Lillestrøm... det er ikke så langt, høres ut some en fin liten tur fra horten =)
Tar kontakt her på mandag jeg. Skal ut i skogen og opp i trærne i helga og slåss for konge og fedreland. Så spørs om de gir meg perm for og kompteste bilen din :lol:

#181068  av MinuX

Det tror jeg nok de gjør. Vi snakker om Celicaer her åsså :lol:

#181071  av GT4 CS

Hehe, er jo lov og prøve. Men spørs om ikke jeg får gleden av og få en bic kulepenn i rompa forran alle under oppstilling da

#181084  av 2fastgt4

den komp testeren på biltema koster 180kr og det følger med en bruksanvisning :) veldig lett å bruke.

jeg har en slik.
jeg jobber i vestby.jobber faktisk overtid i morgen fra 8-16.
du kan jo komme dit.

eller hvis du har god tid å lyst til å vente til fredag så skal jeg en tur til tønsberg/horten i 14 tida.
du kan sende meg sms på 91820299 hvis du vil :)