TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• polerings tips!:)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #180930  av lasserj

sikkert en del som skal polere bilen i sommer, et billig og greit hjelpemiddel til voksing/polering: http://www.biltema.no/products/product. ... emId=91726

plus:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=88261

plus:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=93551

med en slik eksentersliper slipper man å knø med å polere for hånd, og resultatet blir bedre

#180970  av Helmer

Du anbefaler dette etter egen erfaring eller?

#180989  av lasserj

ja, har jobbet med bilpleje i 4-5 år men da bruker jeg "proff verktøy"

den biltema saken er grei nokk på litt polering å voksing, mye bedre enn å polere for hånd hvertfall:)

#181007  av BrennaRacing

Fattern kjøpte no lignende den poleringsmaskinen der i fjord....Han brukte den en gang, å nå ligger den på loppemarket :lol:

#181024  av sindrejl

BrennaRacing skrev:Fattern kjøpte no lignende den poleringsmaskinen der i fjord....Han brukte den en gang, å nå ligger den på loppemarket :lol:
tror du misforstår.. den maskinen han henviser til er IKKE en poleringsmaskin da poleringsmaskiner fra biltema sucks monkey nuts. Dette er en slipemaskin med en del høyere hastighet og sterkere motor så har trua på at den sikkert kan funke den der :)

#181061  av BrennaRacing

Aha...Så det nå :D Liker best så se på bildene jeg vettu :lol:

#181063  av sindrejl

BrennaRacing skrev:Aha...Så det nå :D Liker best så se på bildene jeg vettu :lol:
er sånn kar som leser Donald bare ved å se bildene du?? :mrgreen:

#181100  av lasserj

den slipemaskinen er ikke sterk nokk til og fjærne så mye riper, men bra til og polere fram glans i lakken, og bra å legge på voks med.

#181112  av Helmer

lasserj skrev:ja, har jobbet med bilpleje i 4-5 år men da bruker jeg "proff verktøy"

den biltema saken er grei nokk på litt polering å voksing, mye bedre enn å polere for hånd hvertfall:)

Skjønner at resultatet blir bedre med en skikkelig maskin enn for hånd, men er den maskinen fra biltema no særlig da? Siden jeg har svart bil er jeg redd for å få skjolder å vil derfor ikke gå på med hva som helst! :wink: Har hørt at "osilerende" maskiner er best å bruke...eller hva de nå heter! Veit ikke hvordan den fungerer jeg men... :?

#181202  av lasserj

hehe kjenner godt til problemet med skjolder på mørk lakk:)

skjolder får man når man bruker en roterende maskin, den biltema maskinen lager ikke skjolder.

osilerende/eksenter maskiner lager ikke skjolder, man fjærner skjolder med dem:)

#181207  av Helmer

Er det dyrt med en sånn maskin eller? Får vel ikke en sånn på biltema kanskje?
Om det er overskya eller mørkt ser jo bilen drit strøken ut, men når sola skinner rett på så syns skjoldene godt! :evil:
Har blitt noe bedre etter x antall runder for hånd da men...snakker om polering av bilen ja!! Hehe... 8)

#181212  av Andy_Celica

Helmer skrev:Er det dyrt med en sånn maskin eller? Får vel ikke en sånn på biltema kanskje?
Om det er overskya eller mørkt ser jo bilen drit strøken ut, men når sola skinner rett på så syns skjoldene godt! :evil:
Har blitt noe bedre etter x antall runder for hånd da men...snakker om polering av bilen ja!! Hehe... 8)
Vi har samme problem, jeg har oxo svart bil, og kunne ønske at de skjoldene forsvant!

#181224  av arctic_celi

Har fått en del tynne små riper som jeg plages med.
Har prøvd å polere de bort (har farge voks og en slik "fargestift" som er med) men får de ikke bort.
Er det noe lurt man kan gjøre? Eller er det billakkerer neste?

noen av de ripene ser du her:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=

De fleste er veldig i overflaten... ikke mange dype... men utrolig irriterende!

#181336  av Blyfot

SLETTET
Sist redigert av Blyfot den 19 jul 2006 19:24, redigert 1 gang totalt.

#181395  av lasserj

ja til lakkrens/rubbing å ripe fjerning er en roteremaskin tingen å bruke.

å når det kommer til selve utførelsen av jobben går det mye på erfaring,
med tanke på hvordan lakken på bilen er, hva du skal velge av produkt, polerpad, arbeidstrykk, hastighet, tempratur, vann.

grove rubbings produkter lager masse småriper, så da må man rubbe med et finere produkt/pad etter første rubbing.

når man er færdig med bubbingen/lakkrens bruker jeg å vaske bort lakkrensen av bilen med høytrykkspyler istede for å tørke det av.
da får man bort alt alt av produktrester lister, dørhåntak osv.

når bilen er helt tør etter vaskingen bruker man er osilerende/eksenter maskin til polering, da får man fjærnet maskingangene (skjoldene) som kom av lakkrensen med roterende maskin.

dette er maskinen jeg bruker til lakkrens, har prøvd en del maskiner, men liker makitaen best. koster ca 3000-3500kr

flexen bruker jeg til polering å voksing, koster ca 5000kr
Vedlegg
1200watt
1200watt
makita.jpg (2.49 kiB) Vist 1059 ganger
710watt
710watt
flex x1107ve.jpg (19.71 kiB) Vist 1056 ganger