TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bremse band bak?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #181268  av Rømmling

hei i dag har jeg skiftet skiver bak og klosser på celica'n og pusset og lakket kalipperne rød og skivene( ikke der klossene går på men ellers så de ikke ruster så lett) men breme båndene mine var litt slitt de å og tenkte det går vel bra men satt å leste i biltema katalogen for jeg skal ditt om mandagen og der fant jeg bremse bånd til mk4(86-89) det var det de hadde er det mulig å bruke dem??
Står på side 137 i katalogen nr 66 9904 159kr og monterings kit
er vell ikke så stor forskjel på de to modellene?

#181272  av CelicaTurbo

trenger vel ikke bytte bremsebåndet med mindre du har et problem med at håndbrekket ikke tar selv når waier er stram?

#181273  av Rømmling

nei men greit å skifte før det er helt utslitt da. skal prøve å stramme max nå å sjekke om jeg får det til å ta fortere. og var ikke tykke laget igjen på båndet altså. kunne vært greit å skifte det tror jeg. men vil det passe tror du?

#181276  av Rømmling

er det flere steder å stramme håndbrekket en i tromelen?

#181277  av richeros

tror det er mulig å stramme den ved selve håndbrekk "håndtaket" inni bilen.
Se helt bak der hvor innfestning til vaieren er.

#181322  av CelicaTurbo

jeg tror ikke det vil passe men jeg har heller ikke prøvd ;) Håndbrekksbånd er ikke akkurat forbruksvare med mindre du pleier å ta mange håndbrekkssladder og kanskje det er derfor jeg ikke vurderer slikt, med firehjulstrekk kan jeg ikke ta håndbrekkssladd :lol:

Waieren kan vel ikke justeres i trommel, må justeres i selve brekkmekanismen ved å fjerne dekselet rundt håndbrekket for å komme til mekanismen. For å komme til den ene bolten må du løfte ut "kasettholderen" om du har det i boksen mellom setene, selve kasettholderen står bare løst nedi boksen. Jeg hadde aldri klart å gjette det hadde jeg ikke sett det i Chiltonsmanualen min :lol:

#181340  av Biggen

Det hodel med å løfte litt på håndbrekket og kjøre inne en 10 mm pipe med en passe lang forlenger. Kommer fint til da.

En annen ting en bør tenke på når en bytter håndbrekkbånd er at de må tilpasseses bremseskivene innvendig. Bruk merke farge og smør på bremseskiva innvendig og sjekk om bandet får farge på seg over hele bremse flata. Hvis ikke må du slipe ned der det er farge, og prøve igjen. Gjør dette til hele båndet får farge på seg. Dette må selvsagt gjøres med alle 4 håndbrekkbånda.

NB: Husk å puss vekk fargen på skiva og båndet før du setter dette sammen...!

#181416  av Rømmling

har satt sammen igjen nå og fått stramt håndbrekket så det står når den kommer på 5hakket.
var å prøvekjørte i sta og bremsene tok som de skulle og bak hjulene sto da jeg dro i brekket(på grus da) håndbrekker er vesentlig bedre en før. så dropper nokk å skifte bånd nå.
får heller legge pengene i mer vamebestandig lakk til kalippene foran også.
Bilde

#181467  av evneveik

Rømmling skrev:
får heller legge pengene i mer vamebestandig lakk til kalippene foran også.
Jeg prøvde den kaliperlakken som Mekk selger, var noe drit, grunnet 2lag og så sprayet jeg 3lag med lakk, allikevel så kunne man ta å gnikke fargen av med fingen flere dager etterpå. Ikke liker den bremsevæske heller, men det er vel ikke så mange lakktyper som gjør.

#181505  av Rømmling

brukte lakk fra torshow jeg og den ser ut til å henge greit løsna litt der jeg
satte på felgen men der var ikke overaskende da. ellers henger den greit.
om der er noen som henger så det ikke ruster der så er jeg fornøyd. noe lakk er mye bedre en slik det var. for slik det var, huff

#181509  av GT_rider

Hvorfor lakke?? Bruk maling og pensel i stedet. Funker som fjell.:D Quick maling, er saker.;)

#181513  av Rømmling

Ã¥ spraye er enkelt det vettu hehe

#181516  av Tomera

Er litt usikker på om man trenger varmebestandig lakk! Er nå greit det kan bli varm, men SÅ varmt at lakken ikke holder, tror jeg ikke det blir. Vertfall ikke på en personbil som kjøres normalt.

#181520  av Rømmling

kjøpte nå det da siden det var diskutert i en annen post at motorlakk ikke hold til calipper

#181561  av sindrejl

CelicaTurbo skrev: med firehjulstrekk kan jeg ikke ta håndbrekkssladd :lol:
unnskyld? :P håndbrekke med 4wd er jo den absolutt enkleste måten å ligge bredt på! :D først god hastighet fremover eller sving, slippe gass, røskebrekk, slippe brekk og gi full gass :D and your going siiiiideways