TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Slitt Clutch? Celica AT160 88 modell

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #182485  av Dennis87

Har en Celica AT160 som jeg har kunnet spinne fint med før, men nå vil den nesten ikke spinne mer, må kjøre igjenom en en bratt sving å ful gass for at den skal spinne litt.

Når jeg står på flat mark å skal spinne gir jeg full gass å slipper clutchen men da går motoren bare motoren ned i turtall og går såvidt framover å blir ikke noe spinning, bare en stygg lukt av og til :P

Siden jeg har klart å spinne med den før (bare 3-4 ganger) slik at jeg laget masse hvit røyk kan det ikke være motoren som er for svak, så jeg mistenker clutchen, noe man kan gjøre for å være mer sikker?

Har satt på 205 dekk , sist jeg spant skikkelig med den var med 185 dekk, kan dette ha noe å si? at de 205 dekka er bredere å får bedre feste slik at bilen ikke kan spinne med disse?

takker for svar :wink:

#182521  av sleeper

prøv og dra ut 2 gir, (nesten til turtallsperre) for så og gire FORT til 5 gir og gi full gass (som du hadde gjort skulle du dra på vidre i 3 gir etter at 2 giret var tomt) hvis turtallet synker med en gang til det det skal være i 5 gir (litt i overkant av 2000) så funker clutchen din som den skal.. hvis den bruker tid på og senke turtallet eller at den ikke synker i det hele tatt så er clutchen på sitt siste vers..

#182532  av Dennis87

okey skal teste dette i morgen :)

Hvis jeg skal bytte clutch må jeg ha ut hele motoren da?

På bilextra har dem clutch til bilen min til 1700 kr er det bra kvalitet på dem eller burde man gå for noe dyrere? er rundt 138 hk på bilen min så trenger vell ikke kjøpe clutch til mange tusen?

Hvor mye koster dette å få gjort på et verksted? (ikke toyota)

#182541  av sleeper

nei, du behøver ikke ut med motoren.. må bare senke motoren litt på den siden kassa sitter på...