TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HÃ¥ndbrekk?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #20706  av Leon

Håndbrekket på min mr2 mkII er utolig dårlig, vaieren virker stram og finn. (etter min meninga da :oops: ) Åssen får man strammet og justeret håndbrekket, noen som kan forklare meg litt?..Har blitt fortalt at det ligger klosser inne\bakk bremseskivene? åssen er dette bygd opp?

#20727  av CelicaGT

På celica'en min er det strammeskrue ved brekket (kanskje samme på mr2??)
Prinsippet med trommel er det samme, innerdelen av skiva fungerer som ein trommel for handbrekket....

#20735  av Mr2 Mk2

PÃ¥ mk1`en strammet vi bare vaierne,de var VELDIG slakke..Brekket ble bedre men tar fortsatt veldig langt oppe...

#20771  av turboman

Heisann

Mener at på MKII, så påvirker håndbrekket de bakre klossene på caliperen. dvs., ingen extra klosser/sko som er kun til håndbrekket...

Sjekk nederst på siden, for å justere håndbrekket:

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... stem/2.htm

Trodde egentlig at håndbrekket var, til en viss grad, selv-justerende, men du får studere og se om du finner ut av det....

Ellers er det mange fine tegninger her, som beskriver hvordan bremse-systemet er satt sammen...

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm

Lykke til.. :)

#20781  av erling

Brekket er selvjusterende, kan være calipperen som kuker seg, evt. lite igjen av klossene. :)

#20805  av MR2turbo

Jeg vil tro at kalipperene dine er litt trege bak.. da vil ikke håndbrekket funke skikkelig.. Verd å sjekke, for så evt. å kjøpe ett repsett og overhale+ smøre de opp.. :)

#20863  av Vaulen

Mitt problem er at håndbrekket ikke har antydning til funksjon før det står nesten 90 grader rett opp. (Har altså ikke fikset dette enda)

Antar at dette har med at jeg har røynet wiren ifm. at calipperne mine før var totalt rustet bak. Når jeg da har dratt til i brekket, har den strukket seg i koblingen.

Calipperen skal være selvstrammende, og har ingen videre justering, men det finnes en strammemutter i overgangen der wiren fra de to bakhjulene møter wiren som går opp til håndbrekket.

Følger du wirene fra calipperne bak finner du til slutt dette punktet.

#20865  av Vaulen

Før jeg byttet calippere bak var også mitt håndbrekk stramt og fint, men i og med stemplene i calipperne bak var rustet fast var det liten virk i brekket.
Det virket, men dårlig.

Nå etter bytte virker det heller ikke, men antar da at det holder å stramme på mutter. (Se forrige melding)

#20874  av chris

Jeg har problem med at håndbrekket sitter fast når det er veldig kaldt.. minus 10 og kaldere hovedsaklig. Men har hørt at det bare er sånn på mk2.

#20900  av CelicaTurbo

Det er bare slik det er med dem, det er en svakhet hvor vann enkelt kommer inn i kabelen. Så da er alle herved advart: Ikke bruk håndbrekket på MR2 mk2 om vinteren om du opplever at det sitter fast en gang. Tror de fleste mk2'ene har dette problemet og jeg brukte aldri håndbrekket nettopp pga at det en gang hang seg opp.

:)

#20903  av chris

CelicaTurbo skrev:Det er bare slik det er med dem, det er en svakhet hvor vann enkelt kommer inn i kabelen. Så da er alle herved advart: Ikke bruk håndbrekket på MR2 mk2 om vinteren om du opplever at det sitter fast en gang. Tror de fleste mk2'ene har dette problemet og jeg brukte aldri håndbrekket nettopp pga at det en gang hang seg opp.

:)
Hehe, nei, jeg gjorde den tabben.. glemte meg, og satte på håndbrekket når jeg parkerte bilen. I løpet av natta var temperaturen sunket fra -2 grader til -15 grader.. og neste dag fikk jeg ikke løs brekket. Selve håndbrekket gikk jo ned, spaken altså. Men wiren rørte ikke på seg. så bilen stod parkert i flere dager, inntil det ble litt mildere, og det lot seg løsne etter 30 min på tomgang :D

#20919  av CelicaTurbo

Akkurat, er ikke så mye å gjøre med noe sånt, annet enn å rulle forsiktig inn i en varm garasje om det ikke er langt og brekket klemmer for hardt på bremsen.. man bør i allefall ikke kjøre på det, kan fort bli dyrt det :)