TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• stereo og fargekoder pÃ¥ ledningsnettet?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #20739  av Dont_Panic

hei, har hatt originalstereoen i 5 år nå og hatt ny cd spiller liggende bak sete i 5 år, pga toyota ikke har overgang fra originalpluggen til iso..
noen som har oversikt over fargekodene, hva gul blå grøn osv er?
hadde vært fint om noen visste det, ellers må jeg søke meg frem og sisst jeg gjorde det brant en spiller :(

#20743  av kennethx

Fant ut hva +12 constant, +12 lys, +12 tenning og jord var når jeg skulle montere turbotrykkmåleren, men jeg skrev ikke opp hva som var hva ;/

Men det var lett å bli forvirret av de der pinnene ja. Tok en stund før jeg hadde det.

Men det letteste er vel å finne +12 konstant med lys og tenning av. Put en måle probe i jord (chassis), og mål deg frem til +12

Når du tror du har en +12 prøver du å skru på park lys. Ikke +12 lengre? feil pin. Fremdeles +12? skru på tenningen, ikke +12? feil pinn, fremdeles +12? du har funnet konstant +12?

Jord pinnen finner du vel best med å måle motstand mellom chassis og pinnene en etter en, lys og tenning av. (litt greit å styre unna konstant +12 pinnen med mindre multimeteret ditt takler det :D).

Etter du har funnet de er det greit å bruke samme metode for å finne +12 lys og +12 tenning.

Lykke til, med mindre noen har pinout da :D
Sist redigert av kennethx den 14 okt 2003 07:17, redigert 1 gang totalt.

#20745  av erling

Ta et søk på forumet. Er skrevet masse om dette. Legg opp ny jord til spilleren, ikke bruk jord fra multikontakten. :)

Edit: Denne tråden er ikke så værst tror jeg:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... ght=stereo

Lykke til med strevet. Og bare spør mer hvis noe er uklart. :)

#20755  av Amund

får overgang fra toyota til iso.. fåes på de fleste seriøse bilstereo forhandlere..

Har en slik i min..

#20775  av turboman

Slet litt med dette i sommer...

Jeg brukte jord rett ifra chassiet, er lett å ta "feil", og bruke en ledning som går via "masse-rart" og så til jord...

Jeg målet meg frem til konstant +12v, og +12v når tenningen ble satt på, deretter la jeg nye høytaler-kabler. De gamle var så tynne uansett...

Mulig du får iso-overganger, men bak på min original-spiller var det utrolig mange ledninger, så jeg tvilte på at jeg fikk en overgang som taklet det lednings-kaoset...

(finnes masse av dette på forumet, som tidligere nevnt... Bare ta ett "søk..)

Lykke til.. :)

#20789  av erling

@lpher skrev:Hva er galt med en Toyota-ISO overgang da? ;-)

@lpher
Det er noe galt med ISO-overgangen NÅR DEN IKKE PASSER!! Hehe.. :D Den kan ikke brukes på det aktive 7-høyt.-systemet vettu. :) Står rikelig forklart om dette emnet under et enkelt søk. :)

#20800  av @lpher

erling skrev:
@lpher skrev:Hva er galt med en Toyota-ISO overgang da? ;-)

@lpher
Det er noe galt med ISO-overgangen NÅR DEN IKKE PASSER!! Hehe.. :D Den kan ikke brukes på det aktive 7-høyt.-systemet vettu. :) Står rikelig forklart om dette emnet under et enkelt søk. :)
Underbevistheten min ville ikke være med på forrige post nei...stemmer det....vi har vistnok hatt denne diskusjonen før ;-)

@her

#20850  av Morten

Kanskje noe av dette kan hjelpe?
Vedlegg
Plassering
Plassering
AudioParts.jpg (26.88 kiB) Vist 5179 ganger
Liten stereo
Liten stereo
Wire1.jpg (102.03 kiB) Vist 5179 ganger
Stor stereo
Stor stereo
Wire2.jpg (147.45 kiB) Vist 5179 ganger

#20853  av CelicaTurbo

de tegningene der hjalp meg på MR2'en ihvertfall :) Husk at det er to ledningen som skal kobles til "auto antenna" på den nye stereoen for at antennemotoren skal heise antennen.. Du ser på tegningen hva som er koblet sammen der, det er "ANT+" og "AMP+" som skal kobles sammen med den blå ledningen fra nye spiller (eller iso-kontakt).
 #20859  av Dont_Panic

skal teste etterpå, samt montere hvite blinklys:) takk
 #20948  av Dont_Panic

nå har jeg holdt på i endel timer med det.. for det første får jeg ikke lyd på høyre side, uansett hvordan jeg stokker om på lr+ lf+, rr+ og rf+ så får jeg kun lyd på høyre side + subben..

også har jeg visst jorfeil eller noe for når jeg starter motoren suser og piper det, selvom jeg skrur ut alle høytalerkabla..

noen som vet noe, så bare skrik ut:)

#20966  av CelicaTurbo

det piper selv om du kobler fra alle høytalerne? øh..... du bruker et multimeter for å sjekke at strømkablene er korrekte, og gjerne et lite batteri for å sjekke at det kommer lyd fra høytalerne?

#20972  av Dont_Panic

bruker en fluke ja (multimeter) men det går jo ikke rett til høytalerne i en mr2, er jo en forstærker ettellerannetsted som jeg ikke helt vet hvor i bilen er, vet bare at det koblingsskjemaet wires2.jpg eller hva det het som ble posta litt opp stemte bra jeg..

#20976  av Dont_Panic

jeg fant ikkenoe sted for AMP ledningen da, så jeg laska den med ANT ledningen da noen hadde foreslått det