TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjelp til konstruksjon av bÃ¥ndpasskasse

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #185604  av angrykid

Heisann. Jeg trenger litt hjelp til selve konstruksjonen av en båndpasskasse.

Jeg har i dag 2x 8" pioneer høytalere som jeg skal bruke i en båndpasskasse til en kompis sin bil. De heter TS-w202C. Jeg har ikke lyktes å finne noe særlig med data på disse, annet enn dette. http://www.pioneer.se/files/se/faq/carsub.htm

Er det noen som har peiling på å regne ut en båndpasskasse der det er tre kammer, og elementene står pekende mot hverandre i porta eller lukket kasse med bassport i den midterste kassen pekende oppover?

På forhånd takk for hjelpa. :)

#185658  av TrustNo1

WinISD skal fungere.

Du finner det på http://www.linearteam.dk/

#185661  av angrykid

har lasta det ned, men det vil ikke godta den høytaleren jeg skal ha, og de paramtrenen jeg prøver å legge inn.. Og så vet jeg ikke om det er bare å henge på ei til kasse på en 4th band kasse eller hva det nå heter. :|

#185921  av bose

en ting man må huske på med winisd er å ikke taste inn alle dataene... programmet regner ut mye selv, og hvis det du taster inn ikke stemmer med det winisd regner ut selv, så får man error

#186084  av angrykid

Vel, jeg får at det 8" elementet jeg har, trenger rundt 300 liter i en bassreflekskasse.. :D så enten er elementet, programmet eller jeg på bærtur. :D og jeg klarer ikke bestemme meg for hvilke av oss det er..

#186092  av TrustNo1

Høres ut som du har tastet inn litt feil verdier. Hva er spesifikkasjonene på elementene du har? Så kan jeg prøve å regne ut for deg.

#186123  av angrykid

Her er dokumentet som jeg mottok fra pioneer. Det er ikke så alt for mye info, men det er dette dem fant. :(
Vedlegg
(212.55 kiB) Lastet ned 164 ganger

#186210  av TrustNo1

Regnet ut nå både via winisd og den nettsiden. Ser ut til du må ha relativt stor kasse til disse elementene for båndpass.

Fikk følgende mål

bak hvert element:
57,8 liter

Felles portet kammer:
40,4 liter

Dette gir en tuning frekvens på 47,6 HZ og skal spille ganske brukbart fra 32 til 70hz

#186253  av angrykid

Tusen takk for hjelpa til den der. :) så meg rimelig grønn på oppgaven.. Er det så at de to kamrene som høytalerne står i, er dem lukket eller med bassrefleks dem og? er det noe krav til hvor den bassrefleksen i midterste kassen skal stå? eller burde stå? Jeg vil gjerne at den står vendt oppover i kupe'en, dette skal være i en jeep cherokee til en kompis av meg. :)

#186276  av TrustNo1

Det er vel egentlig ikke noe i veien for at begge elementene står på samme plate, med felles frem og bak kammer. Porten skal stå i det fremre kammeret, dersom du har porter både forran og bak så har du en 6. ordens båndpasskasse, da må helt andre mål til igjen.

Porten kan du forsåvidt sette hvilken somhelst retning du vil, men fordelmessig vil nok være å kjøre den inn i kupeen ja.