TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• lyd i drivverk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #187232  av predator

Holder på og "diskuterer" med bilselger (autorisert) om en lyd jeg har i driv-verket.
Er en ulelud som er der, mest når motoren ikke "jobber". og hvis jeg aksellererer sakte oppover... Er en ganske så høy ulelyd.

Og han påstår at det er slik lyd i alle mr2er , mere eller mindre, så da spør jeg dere her...
Har dere slik lyd? :roll:

#187242  av predator

plz svar noen da... skal sende han mail i morgen. Og tenkte jeg skulle sende med denne linken hvis dere evt ikke har lyden jeg snakker om her...
:roll:

#187243  av TrustNo1

Kan ikke akkurat si at jeg har hørt en slik lyd du beskriver hverken på GTI'n eller turbo'n min. Ville forholdt meg noe skeptisk til den lyden ja.

#187245  av predator

Er det vettø... Derfor så lurte jeg på om andre hadde den lyden...
Er sån driverks lyd... Uling...
Noen flere som har / ikke har lyden?

#187248  av Larsen

Jeg har en ganske markant lyd fra girkassen, men vil nok tro at den ikke skal være så høy da girkassen min er litt sliten. Den høres best i lavere gir og mest da bilen triller i gir.

#187250  av Mr2 Mk2

dette med "lyder" er alltid vanskelig å finne ut via forklaringer over internett. Men tror kanksje jeg er med på hva du mener,om det er en "ulelyd" som er mest fremtredene ved pådrag på lave turtall i høyere gir.Og den høres ikke metallisk ut?

Er ikke helt med på at den er der når bilen står i fri, men kan være om lagrene er veldig dårlig.Eller om det evt ikke er den lyden jeg tenker på :roll:
Det han sier med at "alle" har den lyden stemmer ikke helt, men det er slett ikke uvanlig heller. Om det er lyden jeg tenker på er det godt mulig problemet ligger i lagrene på akslingene, som vist på bildet.
Vedlegg
k1200rs gearbox.jpg
k1200rs gearbox.jpg (53.95 kiB) Vist 495 ganger

#187273  av sindrejl

jeg hadde en svært markant ulelyd ved deakselerasjon og svak akselerasjon på min mr2 mk1, men det sies av en mekaniker bak meg her at høy ulelyd i girkassa også kan være tegn på stor slitasje (som ikke nødvendigvis merkes under giring)

#187275  av TrustNo1

Det at selgere sier at "det skal være slik" og "alle bilene av det slaget har det sånn" er en gjenganger. Du gjør lurt i å sjekke opp litt ja.

#187285  av predator

Mr2 Mk2 skrev:dette med "lyder" er alltid vanskelig å finne ut via forklaringer over internett. Men tror kanksje jeg er med på hva du mener,om det er en "ulelyd" som er mest fremtredene ved pådrag på lave turtall i høyere gir.Og den høres ikke metallisk ut?

Er ikke helt med på at den er der når bilen står i fri, men kan være om lagrene er veldig dårlig.Eller om det evt ikke er den lyden jeg tenker på :roll:
Det han sier med at "alle" har den lyden stemmer ikke helt, men det er slett ikke uvanlig heller. Om det er lyden jeg tenker på er det godt mulig problemet ligger i lagrene på akslingene, som vist på bildet.
Sant det, er sikkert ikke lett og si hva eller hvor det er feil henn over internett, men har en kompis som er bilmekaniker, og han sier det kommer fra ett eller flere lager i gir kassen.
Som sagt, hører lyden best ved sakte akkselerasjon og når motoren ikke jobber noe særlig (f.eks ligger i 80 over lengere tid)

Grunnen han la i det at det skal være slik lyd, var at girkassen på mr2er ligger like under torpedo veggen, (men gjør den ikke det på ale andre biler og da?)
Har jo hatt Celica tidligere, med samme motor og gir, og der var det jo ikke slik lyd.
Ligger jo like nærme cupeen den kassen som den gjør på en mr2... :roll:

#187290  av Bjørn MK1

Ring ditt nærmeste forbrukerråd. Telefonummeret finner du på http://forbrukerportalen.no. De kan hjelpe deg med fremgangsmåte ovenfor selger.
Mvh Bjørn
Sist redigert av Bjørn MK1 den 19 jul 2006 09:09, redigert 1 gang totalt.

#187297  av predator

Vil hellst unngå forbrukerombudet lengst mulig...
:roll:
Prøver og unngå at selger kommer i et "dårlig lys" her. Vil helst prøve og få selger til og forstå at lyden ikke høres i alle mr2er som han sier som han sier den gjør.
Men nå skal jeg sende han mail,med link, så får vi se hva som skjer :roll:

#187305  av CelicaTurbo

Jeg har ikke opplevd noen markant ulelyd fra girkasse hverken i min tidligere GTi eller i noen biler jeg har sittet på i. Men, en MR2 har noe mer lyd fra girkassen enn hva som er vanlig pga plasseringen, men det skal på ingen måte oppleves som annerledes for forskjellen er såpass liten at man egentlig ikke tenker på det. En høyere uling er definitivt et problem som ikke "alle" MR2'er har. Dette er faktisk første gang jeg har hørt noen som har sagt at de har en slik lyd i MR2.

#187308  av predator

Sendte E-mail med link til selger nå :)
Så nå får vi se hva han sier... og hva som skjer :roll:

#188205  av predator

Reiser nedover på østlandet nå i dag, for og levere den inn på verksted , så nå er det bare og vente og se hva som blir gjort og ikke gjort her.

#209408  av inzane2012

jeg har ett lignedes problem selv, når jeg kjører veldig sakte, på f.eks første gir og trakker svakt på gassen kommer den en lignenes lyd som når bremseklossene er helt utslitt, sånn metallisk skrapelyd.
Lyden kommer og når en bremser på motoren(når jeg akselrerer litt og slepper gassen), men lyden forsvinner når jeg trykker inn cluchen, men kommer tilbake når jeg slepper den...

en kompis mente det kunne komme av at det kanskje var lite girolje, eller at det var noen lager som var utslitt...

tenkte å bestille time hos toyota for full service på bilen, men hadde vert bra om kanskje noen her inne hadde noen ideer om hva det kunne vere og om det er noe jeg kan fikse selv...