Nuvel, har tatt over pappas gamle bil, en 81" Toyota Cressida DX60 (21R motor), og har holdt på med mindre reperasjoner på denne. Over til problemet
Det er en dobbel forgasser på denne, som man før merket tydelig om man presset ned pedalen i 2-3 gir, men denne er nå mer eller mindre "borte". Den var der så vidt før vi startet "justeringene", dvs. den fusket og humpet, på tomgang spesiellt, tidligere, før vi fikk et verksted til å justere tenning og forteta en overhaling av forgasser. Bilen går helt klart mye "renere" etter dette, men det virker nesten helt som om denne dobble forgasser effekten er borte. Snakket litt med merkeverksted, og de mente det var vanlig at man ikke lengre merker en slik effekt på en så gammel bil. Vel, bilen er ikke hva man kan kalle "hard kjørt", og har bare så vidt tippet over 200k km.
Så, er det noen som vet om dette med dobbel forgasser kan justeres ? Kan f.eks bensin oktan ha noe å si ? Eller er det rett å slett slik at effekten er borte fordi bilen er så gammel ? Vet av en i området som skal være flink til å justere motorer, men siden jeg alt har hatt den inne til service nå er par ganger, så synes jeg det blir litt dyrt for en såpass gammel bil. Men er jo svært glad i bilen
Mvh
Frank

Så, er det noen som vet om dette med dobbel forgasser kan justeres ? Kan f.eks bensin oktan ha noe å si ? Eller er det rett å slett slik at effekten er borte fordi bilen er så gammel ? Vet av en i området som skal være flink til å justere motorer, men siden jeg alt har hatt den inne til service nå er par ganger, så synes jeg det blir litt dyrt for en såpass gammel bil. Men er jo svært glad i bilen

Mvh
Frank
Vedlegg
Cressida.jpg (47.75 kiB) Vist 3204 ganger