TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Tips for Ã¥ kvikke opp en "sliten" Cressida :-)

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #21479  av Cressida81

Nuvel, har tatt over pappas gamle bil, en 81" Toyota Cressida DX60 (21R motor), og har holdt på med mindre reperasjoner på denne. Over til problemet :-) Det er en dobbel forgasser på denne, som man før merket tydelig om man presset ned pedalen i 2-3 gir, men denne er nå mer eller mindre "borte". Den var der så vidt før vi startet "justeringene", dvs. den fusket og humpet, på tomgang spesiellt, tidligere, før vi fikk et verksted til å justere tenning og forteta en overhaling av forgasser. Bilen går helt klart mye "renere" etter dette, men det virker nesten helt som om denne dobble forgasser effekten er borte. Snakket litt med merkeverksted, og de mente det var vanlig at man ikke lengre merker en slik effekt på en så gammel bil. Vel, bilen er ikke hva man kan kalle "hard kjørt", og har bare så vidt tippet over 200k km.

Så, er det noen som vet om dette med dobbel forgasser kan justeres ? Kan f.eks bensin oktan ha noe å si ? Eller er det rett å slett slik at effekten er borte fordi bilen er så gammel ? Vet av en i området som skal være flink til å justere motorer, men siden jeg alt har hatt den inne til service nå er par ganger, så synes jeg det blir litt dyrt for en såpass gammel bil. Men er jo svært glad i bilen :-)

Mvh
Frank
Vedlegg
PS! Bildet er ikke av min Cressida, den er nok desverre ikke like godt velholdt, men lik er den :-)
PS! Bildet er ikke av min Cressida, den er nok desverre ikke like godt velholdt, men lik er den :-)
Cressida.jpg (47.75 kiB) Vist 3204 ganger

#21506  av kennethx

Kan det stemme at Toyota Corolla '84 ble levert med en slik dobbel forgasser? Mener å huske en samtale med en jeg kjenner som kjøpte en slik ny. Og hadde mye problemer med motoren som gikk ujevnt, ikke startet osv. Var utallige ganger på verksted. Til slutt mener jeg å huske at de satt inn en vanlig forgasser og bilen gikk siden da gjevnt og startet alltid. Men på synsing mente han at han hadde litt dårligere effekt.

Så hvis jeg husker rett og det er det samme, så kan det jo virke som om denne forgasseren har en svakhet?

Kjøp en flaske med sånn motor rens som du putter i bensinen og se om det har noen effekt.

#21507  av chris

kennethx skrev: Kjøp en flaske med sånn motor rens som du putter i bensinen og se om det har noen effekt.
Eller tanke shell v-power? ;)

#21597  av turboman

Mekka litt på en gammel Datsun engang, med dobbel gasser. Der var problemet, at spjeld nr 2, ikke åpnet seg... mener å huske at det skyldtes at en vakuum-slange var råtten....

Kanskje en idé å ta av luftfilteret, og sjekke om begge spjeldene åpnes maksimalt, med gassen i bånn??

#21602  av Cressida81

Hum, kan være en ide å sjekke om spjellene åpner seg ja kanskje, men nå kan ikke jeg selv så mye med mekking :-) Men man kan altså se det om man tar av luftfilter ?

Om det er samme forgasser i corolla 84" vet ikke jeg nei, men om det var en R motor, så er vel ikke det så usannsynlig. Men jeg har ellers ikke noe problemer med at bilen går ugjenvt, og ikke starter. Var litt problemer før justeringene at den fusket litt når den var kald, men den har alltid startet bra.

#21645  av Cressida81

Hei igjen!

En ting som jeg kan nevne. Har merket det litt før, at det virker som det er mer "futt" i bilen når det er kald, uten at jeg har testet det noe. Men tok meg en kjapp kveldstur nå, så gasset jeg litt i andre gir, og merket klart at den dro på mer enn vanlig når den er varm. Noen ideèr hva det kan skyldes ? Noe med innsuget ?

#21724  av kennethx

Kaldere insugsluft? Kaldt om kvelden også :D

#21727  av kennethx

chris skrev:
kennethx skrev: Kjøp en flaske med sånn motor rens som du putter i bensinen og se om det har noen effekt.
Eller tanke shell v-power? ;)
Ja, men jeg tenkte den ikke var helt fornøyd med 95 blyfri, litt gammel motor.... Men hva vet jeg. Min gamle '85 gikk fint på 95 blyfri...Ble bare litt slark i cylinderene etter 60.000km