TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Klips som bare gÃ¥r i stykker

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #190189  av VeilSide

Bilde

Det mangler selvfølgelig en del av dette klipset ettersom det er det som gikk i stykker da jeg hadde av bakfangeren. Det sitter 3 slike på frontfangeren også og har ikke lyst til å ødelegge disse også. Noen som veit åssen jeg løsner disse uten at dem går i stykker? De virka så voldsomt porøse :(

#190192  av kake

Tegnet litt :wink:, prøv en av delene. Du må få ut midten først, så drar du ut resten. Ellers så selger de nye slike på Toyota. Er universale til flere de der tipper jeg, ser sånn ut til min også iallefall...
Vedlegg
tn_HPIM1268.jpg
tn_HPIM1268.jpg (16.67 kiB) Vist 533 ganger

#190200  av VeilSide

Det er helt flatt på toppen uten noen muligheter til å skru. Akuratt disse klipsene sitter kun på front og bakfanger som jeg har sett til nå. Ellers på bilen har jeg funnet 3 andre forskjellige typer klips og alle disse har jeg fått av. Prøvde med å sette ett lite flattjern under der du viser på tegningen men det skjedde ikke noe. På en eller annen måte må jeg løsne det på baksiden men det er slikt jeg ikke kommer til for å se. Uansett hvordan jeg prøvde å klemme satt de bom fast. Bakfangeren var jeg så bestemt på å få av at der var det bare å dra til så løsna det iallefall :P

Tror nok jeg uansett må innom Toyota for å kjøpe meg masse klips. Tror nok jeg kommer til å trenge endel etterhvert som ting skal av og på ;)

#190214  av CelicaTurbo

er slike klips på min bil men på dem er toppen annerledes, med designet på selve "pluggen" er helt identisk. Det er her en "kile" som vider ut pluggen slik at den sitter. De klipsene som står på min bil er slik at kilens topp står jevnt med den flate enden. For å fjerne pluggen trykker du bare kilen inn og pluggen kan da trekkes rett ut. Siden den du har avbildet er sømløs så er jeg litt usikker men et forslag er at du prøver å trykke inn senter litt?

De pluggene som er på min bil er utrolig enkle så det er overraskende om de også ikke skal være det på din bil siden de er så godt som identiske med unntak av selve toppen ;) Ved montering tar man bare kilen ut av pluggen, setter pluggen på plass, og skyver deretter kilen på plass igjen i senter av pluggen :) Hm, litt uvant å forklare men tenker du forstår det.

#190220  av VeilSide

Ja jeg har slike plugger jeg også men akkuratt disse er ikke slik. Tok 2 nye bilder.

Bilde
Større bilde : http://www.raceinfo.no/temp/HPIM1269.JPG

Bilde
Større bilde : http://www.raceinfo.no/temp/HPIM1270.JPG

Jeg gidder nok ikke prøve igjen i dag så det blir nok en tur til Toyota i morra. De burde vite hvaslags klips det er snakk om (håper jeg).

Artig at dem bruker så mange forskjellige klips. Gjør ikke akkuratt saken så mye lettere når en person som aldri har skrudd før og som har minimalt med peil på slike ting skal prøve seg frem :P

#190229  av CelicaTurbo

hm, kanskje det ikke er hensikten at pluggene skal kunne fjernes enkelt, og at du derfor uansett må kjøpe nye? ;)

#190253  av mr.two

Bare bruk en liten flattrekker el. lignende til å skille han fra hun :wink: Gjør som kake beskriver, press den inn mellom den flate toppen og selve kroppen og vri den opp. Jeg løsner slike klips hver dag og bruker alle omigjen, kan hende du må klemme sammen og vri litt på hun delen av klipset for å få "armene" til å holde seg sammen når du skal presse det inn igjen.

edit: Løft toppen til det stopper, så tar du tak med en klipse"tang" under selve kroppen på klipset, alstå alt som er synlig av klipset når det sitter på bilen og vipp den opp....litt vanskelig å forklare

#190370  av VeilSide

Ja tenkte meg ut igjen en tur nå for å se hva jeg fikk til. Får nok ikke tid til å stikke innom Toyota før dem har sånnen langåpen dag (hvilke dager er det forresten?). Om dem går i stykker for isåfall bare være. Virker som om dem er såpass dårlig i stand (porøse) at dem sikkert bare har godt av å bli byttet.

#190371  av aneriks

jeg kjøpte en del av de når jeg holdt på med stylingen, de koster 15 kr stk ,
kan finne dele nr til deg vist de er vanskelige på toyota

#190380  av Rømmling

aneriks skrev: de koster 15 kr stk ,
15 kr per klips var dyrt da.
skulle hatt noen til platen over radiatoren (t18) men blir mye penger for lite. andre plasser man får tak i ca like

#190384  av VeilSide

15,- pr stk??? For en pris ... da ser jeg heller om jeg kan finne andre klips fra andre biler som kan passe. Fant endelig ut metoden. Var som beskrevet MEN klipsene var så porøse at dem rett og slett gikk i stykker. Nå må jeg bare finne ut av alle festepunktene på fangeren samt hvor lyktene er festa. Ser nesten ut som om jeg må av med sideskjermene også og de tror jeg ikke jeg prøver meg på alene. Var enkelt med bakfangeren som bare var av glassfiber som ikke var så tung ...