TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hjullager

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #190994  av Ezbond

Hei!

Kjøpte meg en 1.8l 97 Celica igår og oppdaget en sånn "ulelyd" fra enten bak eller forran på bilen.. Jeg mener det er hjullageret som sørger for denne lyden fordi den er hastighetsavhengi.

Lyden kommer å går til tider.

Har dere noen gode teknikker på hvordan å kunne si at hjullageret er slitt?

MVH

Espen.

Hva heter forresten hjullager på engelsk?

#191005  av Speeder

Jekk opp bilen på den aktuelle siden
Ta tak i dekket i øvre og nedre kant
'Rugg' det frem og tilbake
Er det merkbart slark, så er det fare for slitt lager.

Det heter vel noe slikt som wheelbearing??

#191038  av Ezbond

Hei!

Jeg jekka opp bila og rugga til uten å rikke hjulet..

Er det noe annet som er galt da eller?

Espen

#191039  av Fred

Jekk opp en gang til, snurr det rundt og hør etter "romling", behøver ikke alltid være slark i et hjullager selv om det lager lyd...
Kan også være verdt å sjekke lufttrykket... eller rett og slett er det dekkmønsteret som lager lyd...
Og når du rugger hjulet som du sier, bakhjul, ikke la håndbrekket stå på, da er det vanskelig å merke slakk...

#191103  av Biggen

Lyden kan komme av slitte bremseklosser, calipter som ikke slippe klossene helt tilbake eller ugjevne bremseskiver. Da får du gjerne en hyle/skrike lyd i fra hjulet.

#191178  av grimfer

Ulyd kan komme av flere ting, så vidt jeg vet.

Her er det lille jeg vet av tips:

Kjør en tur på 3-4 km uten å bruke bremsene mer enn absolutt
nødvendig.

Kjenn etter varme på bremseskivene. Hvis en bremseskive er varmere enn de andre, er det ganske sikkert en bremsekloss eller to som henger.

Hvis hjullageret er gåent, burde du merke det som kraftig "suselyd", men hvis ikke hjulet beveger seg når du rugger på det, er det neppe nødvendig å skifte noe ennå...

#191701  av Ezbond

Hmm.. jeg jekka opp bila å snurra på alle hjul

På de to forran fikk jeg en jevn skrapelyd som om bremseklossene lå inntil calipperen enda..

På høyre bak var det et sted på skiva som tok inn i bremseklossene og ga skrapelyd med .. eh.. "intervall"

PÃ¥ venstre bak var det skrap alla de to forran..

Er de to bremsene bak satt opp slik at de for det meste kunn kjører på håndbrekket og hjelper om man bremser hardt?

Espen :evil:

#191957  av Ezbond

Konkluderer foreløbig med at det er kast i den ene skiva bak.. Skal bytte den og se om lyden forsvinner :)

Tipper det at alle de andre hjulene ga lyd var relativt.. "normalt" :)

Espen 8)

#192733  av Ezbond

Ja, nå har jeg kjøpt meg skiver med tromler bak for å bytte..

Justerte ned parkerings-bremsa slik at jeg fikk de nye skivene over.

Nå har jeg smørt opp calippern med kobber-fett samt pussa litt rust som det var endel av.. Nå når jeg kjører bråker det no jævli av bremse-calippern .. Det varierer i volum og det virker som om det er en skjevhet i systemet fordi lyden er ikke konstant men mer sånn "fap-fap" :)

Kan det være at det er kast i selve "akslingen"..?

Hørte at nye skiver/klosser skal kjøres inn da.. og jeg må på jobb imorgen så jeg kjører alikavel jeg :D

Espen

PS: lyden er der selv om jeg ikke bremser.. :§

#192811  av grimfer

Er det varmegang i skiven(e)? I så fall er det klossene som ikke sitter riktig...

Jeg hadde problemer med bremser som hang bak. Jeg overhalte caliperen, og bremsene hang ikke lenger. Problemet var at klossene var slitt skjeve, og de ble nå liggende i "tving" mot skiva. Da kom det en utrolig irriterende klakkelyd fra bremsene...

#192838  av Ezbond

hehe, kjøpte nye klosser idag og monterte.. fikk bort den høyfrekvente skrikelyden som var, men jeg har fremdeles med intervall en sånn skrapelyd.. (som om klossen tar i skiva) når jeg kjører framover..

Når jeg kjører i revers forsvinner lyden :|

Noen som har peiling? :|

#192875  av Ezbond

Ny status.

Jeg bytta om på "navet".. der hvor skiva festes fra høyre til venstre og vice versa for å eliminere en mulig skjevhet i det.

Samtidig monterte jeg nye klosser og skive på det venstre hjulet og tenkte at om det nå kom lyd fra venstre side må det være det "navet" som er defekt..

Fant også ut at den høyre caliperen trenger en serriøs overhaling... De mutterene som holder de to delene sammen er ekstremt hard og vil ikke flytte mye på seg..

Det som skjedde når jeg hadde flytta navet var at lyden kom på venstre side riktignok.. men også på høyre..

Noe sier meg at det "navet" og den calipperen har et serriøst problem..

Espen 8)