TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• HÃ¥ndbrems - Toyota Carina E...?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #191872  av nokia4life

Hei,

På denne bilen har jeg justert håndbremsen og den holdt seg ganske bra i 3 måneder, og nå selvom justerings skrua som er bak håndbrems håndtaket, er strammet til maks, og jeg drar håndbremsen så høyt jeg klarer så triller bilen selvom det nesten er rett vei.....

Hva er det som må gjøres for å få normal håndbrems igjen?

Haster med svar, siden den bilen kjøres ca. 50-100 km daglig...., og ganske mye stopp-kjør-stopp-kjør...

#191906  av Fred

Ikke bruk den skruen inni til å justere med, den justerer kun "kneppa" ikke funksjonen på brekket... Skru den skruen så det er ca 1cm med gjenger igjen over muttra. Ta av bakhjula, ta av bremestromlene, de sitter kanskje litt fast, men med litt overtaling går det. Bruk hammer og slå mellom hjullboltene, IKKE på utsiden av trommelen, da kan du få urunde tromler. Så er det en fordel å vaske reint inni der, lett for å være mye bremsestøv hvis det er lenge siden service. Slip av slitekanten som antagelig er i ytterkant av anleggsflaten i trommelen. Få en til å dra i håndbrekket inni bilen, mens du ser at bremsebånda flytter på seg. Gjør de ikke det, må du bytte wire. Bak navet er det en justeringsskrue, en "plate" med hakk i, det er egentlig selvjustering på bilen, men hender den trenger noe hjelp. Juster den til du får tredd på trommelen, men pass på at ikke bremsene henger. Det vil da gå varmt og slite bremsebånd. Smør opp alle beveglige deler med f.eks kopper spray. Når du da får justert opp bremsene og satt på tromlene kan du sette deg inn i bilen å kjenne på håndbrekket, dra et par ganger og eventuellt etterstram litt på justeringsskruen bak i trommlen, mulig du kan ta et par knepp til når bremsebånda får satt seg på den plassen de vil være! Hvis brekket går i taket etter at du har justert nå, DA kan du skru litt på skruen inni bilen! Da skal du ha bra brekk.

Puh, ble lang forklaring det gitt, virker så lett inni hodet, men skal man skrive det ned så blir det noen linjer!